Ustawa o dostępie do informacji publicznej. Komentarz
W komentarzu przedstawiono poszczególne uprawnienia kształtujące prawo dostępu do informacji publicznej oraz tryby, w jakich odbywa się ich realizacja.
Publikacja zawiera szczegółowe omówienie procedury zapewniania dostępu do informacji w trybie wnioskowym oraz w trybach bezwnioskowych, w tym liczne wskazówki dotyczące postępowania z wnioskiem o udostępnienie informacji publicznej, zasad pobierania opłat oraz wydawania decyzji i rozstrzygnięć.
Autorzy wyjaśniają również zagadnienia dotyczące:
- dokonywania czynności materialno-technicznych w związku ze złożonym wnioskiem - publikacji w Biuletynie Informacji Publicznej - zapewnienia wstępu na posiedzenia kolegialnych organów władzy publicznej pochodzących z powszechnych wyborów i innych gremiów mających charakter kolegialny.
Książkę przygotowało grono wybitnych autorów – uznanych ekspertów posiadających znaczny dorobek naukowy, jak i ugruntowane doświadczenie praktyczne w dziedzinie dostępu do informacji publicznej.
Publikacja pomoże w pracy sędziom, adwokatom i radcom prawnym. Będzie także przydatna dla kierowników jednostek sektora finansów publicznych, osób odpowiedzialnych za realizację dostępu do informacji publicznej oraz dla administratorów Biuletynu Informacji Publicznej i inspektorów ochrony danych.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-8328-899-4
- ISBN druku: 978-83-8328-619-8
- EAN: 9788383288994
- Liczba stron: 500
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wykaz skrótów | str. 13 Ustawa z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (tekst jedn. Dz.U. z 2022 r. poz. 902) | str. 17 Rozdział 1. Przepisy ogólne | str. 19 Art. 1. [Definicja informacji publicznej. Zakres zastosowania przepisów ustawy] | str. 19 Pojęcie informacji publicznej – wprowadzenie | str. 19 Pojęcie informacji publicznej w poglądach nauki prawa | str. 21 Pojęcie informacji publicznej a art. 6 ust. 1 u.d.i.p. | str. 24 Definicja informacji publicznej w orzecznictwie sądów administracyjnych | str. 26 Podmiotowa i przedmiotowa definicja informacji publicznej w orzecznictwie sądów administracyjnych | str. 26 Definiowanie sprawy publicznej i zadania publicznego w orzecznictwie sądów administracyjnych | str. 27 Kryterium rzeczowe i podmiot wytwarzający informację publiczną | str. 32 Informacja publiczna – kwestie szczegółowe | str. 33 Dokument wewnętrzny z perspektywy wartości chronionej | str. 40 Dokument wewnętrzny w nauce prawa i orzecznictwie sądów administracyjnych | str. 42 Dokumenty prywatne | str. 48 Informacje techniczne | str. 51 Poinformowanie wnioskodawcy pismem o tym, że wniosek nie dotyczy informacji publicznej | str. 53 Zakres stosowania przepisów ustawy | str. 54 Ograniczenia w dostępie do informacji publicznej wynikające z przepisów szczególnych | str. 58 Art. 2. [Prawo do informacji publicznej] | str. 61 Identyfikacja uprawnionego w trakcie prac Komisji Konstytucyjnej Zgromadzenia Narodowego (1993–1997 r.) | str. 61 Realizacja prawa przez uprawnionego do czasu wejścia w życie ustawy o dostępie do informacji publicznej | str. 62 Identyfikacja uprawnionego w ustawie z 6 września o dostępie do informacji publicznej | str. 64 Przyjęcie przez zobowiązanego procedur służących weryfikacji uprawnienia żądającego w kontekście możliwości jego identyfikacji jako pierwotnego wnioskodawcy | str. 68 Cudzoziemiec jako uprawniony a wymóg sporządzenia wniosku w języku urzędowym | str. 70 Realizacja praw przez uprawnionego przy wykorzystaniu języka migowego | str. 71 Osoba prawna i jednostka organizacyjna jako uprawniony | str. 71 Organy, inne podmioty publiczne i osoby pełniące funkcje publiczne jako uprawniony | str. 71 Celowość odwołania się przez ustawodawcę do pojęcia każdego w odniesieniu do zdefiniowania uprawnionego | str. 74 Brak konieczności wykazywania przez uprawnionego interesu prawnego i/lub faktycznego | str. 74 Wnioski ad personam i we „własnej sprawie” | str. 78 Wnioski „poszukiwawcze” | str. 83 Identyfikacja uprawnionego w kontekście realizacji prawa do uzyskania informacji przetworzonej | str. 84 Kwestia ewentualnego orzeczenia o niekonstytucyjności art. 2 ust. 2 u.d.i.p. | str. 85 Uprawniony na podstawie ustawy o dostępie do informacji publicznej a uprawniony do wniesienia skargi konstytucyjnej | str. 86 Art. 3. [Uprawnienia wynikające z prawa do informacji publicznej] | str. 88 Zakres przedmiotowy prawa do informacji | str. 88 Pojęcie informacji przetworzonej | str. 91 Informacja przetworzona sensu stricto | str. 92 4. Informacja przetworzona sensu largo | str. 93 Przesłanka udostępnienia informacji przetworzonej – szczególnie istotny interes publiczny | str. 97 Analiza wniosku o udostępnienie informacji przetworzonej | str. 101 Decyzja odmowna | str. 104 Ograniczenie prawa do informacji – wykazanie szczególnego interesu publicznego | str. 106 Nadużycie prawa do informacji w kontekście informacji przetworzonej | str. 107 Wgląd do dokumentów urzędowych | str. 109 Dostęp do posiedzeń kolegialnych organów władzy publicznej pochodzących z powszechnych wyborów | str. 111 Udostępnianie informacji bieżących i archiwalnych | str. 113 Art. 4. [Podmioty obowiązane do udostępniania informacji publicznej] | str. 116 Założenia modelowe regulacji | str. 117 Podmioty zobowiązane na tle art. 61 Konstytucji RP a ustawowy model ich ujęcia | str. 117 Zakres i charakter katalogu podmiotów zobowiązanych do udostępniania informacji publicznej | str. 118 Koncepcja autonomicznego i dynamicznego ujęcia przez ustawodawcę definicji podmiotu zobowiązanego | str. 122 Rola klauzul generalnych i zwrotów niedookreślonych w definiowaniu podmiotów zobowiązanych | str. 125 Mieszany model identyfikacji zobowiązanego (koncepcja oparta na kryterium podmiotowo-przedmiotowym) | str. 126 Identyfikacja sądów i prokuratury jako zobowiązanych do udostępniania informacji publicznej | str. 132 Samorząd terytorialny jako przykład specyfiki definiowania podmiotów zobowiązanych | str. 136 Związki zawodowe jako podmioty zobowiązane | str. 141 Organizacje pracodawców jako podmioty zobowiązane | str. 143 Partie polityczne jako podmioty zobowiązane | str. 143 Posiadanie i nieposiadanie informacji jako przesłanka realizacji obowiązku | str. 147 Art. 5. [Ograniczenie prawa do informacji publicznej] | str. 155 Pojęcie informacji niejawnych | str. 156 Informacje niejawne jako podstawa odmowy dostępu do informacji publicznej | str. 159 Uzasadnienie decyzji o odmowie dostępu do informacji publicznej ze względu na ochronę informacji niejawnych | str. 162 Ograniczenie ze względu na ochronę tajemnic ustawowych – zakres i tryb | str. 165 Pojęcie tajemnicy ustawowo chronionej | str. 165 Decyzja odmowna z powodu ochrony tajemnicy ustawowej | str. 170 Prywatność osoby fizycznej oraz tajemnica przedsiębiorcy jako przesłanki ograniczenia | str. 171 Ograniczenie prawa dostępu do informacji ze względu na prywatność osoby fizycznej | str. 175 Prywatność i ochrona danych osobowych – podstawa lub podstawy ograniczenia dostępu do informacji | str. 185 Zastosowanie RODO do dostępu do informacji publicznej | str. 189 Współstosowanie przepisów ustawy o dostępie do informacji publicznej i przepisów RODO | str. 191 Osoba pełniąca funkcję publiczną | str. 198 Informacje o osobach pełniących funkcje publiczne mające związek z pełnieniem funkcji publicznej | str. 215 Anonimizacja jako sposób ograniczenia prawa dostępu do informacji publicznej | str. 220 Rezygnacja z ochrony prywatności | str. 224 Ograniczenie prawa dostępu do informacji publicznej ze względu na tajemnicę przedsiębiorcy | str. 228 Rezygnacja przedsiębiorcy z przysługującego mu prawa | str. 235 18. Ograniczenia dostępu do informacji w związku z przymusową restrukturyzacją oraz rekapitalizacją niektórych instytucji | str. 236 Zakaz ograniczania dostępu do informacji o rozstrzyganych sprawach | str. 237 Zakaz ograniczania dostępu do informacji o organizacji i trybie działania organów prowadzących postępowania | str. 239 Rozdział 2. Dostęp do informacji publicznej | str. 241 Art. 6. [Przedmiot informacji publicznej] | str. 241 Zakres i charakter ustawowej konkretyzacji informacji publicznej | str. 243 Informacje o polityce wewnętrznej i zagranicznej | str. 252 Informacje o zamierzeniach władzy ustawodawczej oraz wykonawczej | str. 254 Informacje o projektowaniu aktów normatywnych | str. 255 Informacja o programach w zakresie realizacji zadań publicznych, o sposobie ich realizacji, wykonywaniu i skutkach realizacji tych zadań | str. 257 Identyfikacja osób pełniących funkcje publiczną | str. 258 Dane publiczne a nośnik tych danych | str. 259 Informacja o podmiotach, o których mowa w art. 4 ust. 1 | str. 259 Informacje o zasadach funkcjonowania podmiotów zobowiązanych do udostępniania informacji publicznej | str. 264 Treść i postać aktów administracyjnych | str. 266 Treść innych rozstrzygnięć | str. 269 Dane publiczne | str. 270 Stanowiska w sprawach publicznych zajęte przez organy władzy publicznej | str. 271 Treść innych wystąpień i ocen dokonywanych przez organy władzy publicznej | str. 276 Informacja o stanie państwa, samorządów i ich jednostek organizacyjnych | str. 277 Podmiotowy i przedmiotowy zakres obowiązku informowania o majątku publicznym | str. 277 Dług publiczny | str. 283 Pomoc publiczna | str. 283 Ciężary publiczne | str. 285 Majątek publiczny – podsumowanie | str. 286 Praktyka uznawania informacji publicznych o majątku publicznym w świetle orzecznictwa | str. 287 Pojęcie dokumentu urzędowego | str. 296 Art. 7. [Sposoby dostępu do informacji publicznej] | str. 299 Charakterystyka regulacji | str. 299 Specyfika form zapewniania dostępu do informacji publicznej | str. 300 Ogólne zasady realizacji dostępu do informacji publicznej | str. 302 Art. 8. [Biuletyn Informacji Publicznej] | str. 303 Uwagi ogólne | str. 304 Urzędowy publikator teleinformatyczny | str. 305 Powszechność dostępu | str. 306 Biuletyn Informacji Publicznej jako system ujednolicony | str. 307 Katalog podmiotów zobowiązanych do publikowania informacji w Biuletynie Informacji Publicznej | str. 309 Zakres przedmiotowy udostępnienia w BIP | str. 311 Czas publikacji w BIP | str. 312 Obowiązkowe elementy Biuletynu Informacji Publicznej | str. 314 Wyłączenie jawności w Biuletynie Informacji Publicznej | str. 315 Obowiązek oznaczenia informacji publikowanych w Biuletynie Informacji Publicznej | str. 316 Art. 9. [Strona główna Biuletynu Informacji Publicznej] | str. 316 Strona główna BIP | str. 317 Własne strony Biuletynu Informacji Publicznej | str. 318 Przekazanie informacji administratorom strony głównej | str. 319 Obowiązki ministra właściwego ds. informatyzacji | str. 319 Scentralizowany System Dostępu do Informacji Publicznej | str. 320 Delegacje do wydania rozporządzenia | str. 320 Art. 9a.–9e (uchylone). | str. 321 Art. 10. [Tryb wnioskowy udostępniania informacji publicznej] | str. 321 Zakres trybu wnioskowego udostępniania informacji publicznej | str. 321 Charakter wniosku o udostępnienie informacji publicznej | str. 324 Forma wniosku | str. 324 Złożenie wniosku | str. 325 Elementy obligatoryjne wniosku w przypadku udzielenia informacji publicznej | str. 327 Elementy obligatoryjne wniosku w przypadku odmowy dostępu informacji publicznej | str. 331 Umocowania do złożenia wniosku o udostępnienie informacji publicznej w imieniu innego podmiotu | str. 332 Tryb rozpoznania wniosku o udostępnienie informacji publicznej | str. 333 Wyłączenie stosowania trybu wnioskowego w przypadku publikacji informacji w BIP lub na portalu danych | str. 338 Powiadomienia | str. 340 Udostępnienie informacji publicznej | str. 342 Prowadzenie postępowania w kierunku odmowy udostępnienia informacji publicznej | str. 343 Art. 11. [Udostępnienie informacji publicznej przez jej wyłożenie lub wywieszenie] | str. 347 Charakter wyłożenia lub wywieszenia | str. 347 Miejsce ogólnie dostępne i sposób udostępnienia | str. 348 Wyłożenie lub wywieszenie a tryb wnioskowy | str. 350 Forma udostępnienia | str. 351 Art. 12. [Obowiązki podmiotu udostępniającego informacje publiczne] | str. 351 Obowiązki podmiotu udostępniającego informacje publiczne | str. 351 Oznaczanie udostępnianych informacji | str. 351 Formy utrwalenia udostępnianych informacji publicznych | str. 354 Art. 13. [Termin udostępnienia informacji publicznej] | str. 358 Zakres zastosowania | str. 358 Termin udostępnienia informacji publicznej na wniosek | str. 362 Rozpoczęcie biegu terminu | str. 367 Liczenie terminów | str. 369 Skutki niezachowania terminu | str. 369 Art. 14. [Sposób i forma udostępnienia informacji publicznej] | str. 373 Elementy wniosku o udostępnienie informacji publicznej | str. 377 Brak środków technicznych do udostępnienia informacji publicznej przez podmiot obowiązany w sposób i w formie określonych w treści wniosku dostępowego | str. 381 Obowiązki podmiotu obowiązanego w przypadku, gdy wnioskowana informacja publiczna nie może być udostępniona w sposób lub w formie określonych we wniosku dostępowym | str. 382 Art. 15. [Koszty związane z udostępnieniem informacji] | str. 385 Zasada bezpłatności i pojęcie dodatkowych kosztów | str. 386 Tryb pobierania opłaty | str. 387 Art. 16. [Decyzje o odmowie udostępnienia informacji publicznej oraz o umorzeniu postępowania i ich zaskarżalność odwołaniem] | str. 388 Formalne uwarunkowania wydania decyzji o odmowie udostępnienia informacji publicznej oraz o umorzeniu postępowania | str. 388 Materialne przesłanki wydania decyzji o odmowie udostępnienia informacji publicznej oraz o umorzeniu postępowania | str. 396 Postępowanie odwoławcze w sprawach dostępu do informacji publicznej | str. 399 Art. 17. [Rozstrzygnięcia podmiotów zobowiązanych niebędących organami władzy publicznej i ich zaskarżalność wnioskiem o ponowne rozpatrzenie sprawy] | str. 406 Odpowiednie stosowanie art. 16 u.d.i.p. do rozstrzygnięć podmiotów zobowiązanych niebędących organami władzy publicznej | str. 406 Postępowanie z wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy w sprawach dostępu do informacji publicznej | str. 411 Art. 18. [Dostęp do posiedzeń kolegialnych organów władzy publicznej pochodzących z powszechnych wyborów] | str. 415 Charakterystyka regulacji | str. 416 Kolegialne organy władzy publicznej | str. 420 Jawność posiedzeń | str. 422 Dostęp do posiedzeń | str. 427 Art. 19. [Protokoły i stenogramy obrad organów kolegialnych] | str. 430 Charakterystyka regulacji | str. 430 Protokoły obrad | str. 433 Udostępnianie materiałów audiowizualnych i teleinformatycznych | str. 436 Art. 20. [Udostępnianie informacji przez władze lokalne] | str. 438 Charakterystyka regulacji | str. 438 Zakres podmiotowy | str. 438 Odpowiednie stosowanie 18 i 19 u.d.i.p. | str. 440 Art. 21. [Skarga do sądu administracyjnego] | str. 440 Zakres i kryterium kontroli sprawowanej przez sądy administracyjne | str. 440 Odrębności w zakresie kontroli sprawowanej przez sąd administracyjny wprowadzone przepisami ustawy o dostępie do informacji publicznej | str. 443 Pojęcie bezczynności | str. 444 Wymogi formalne skargi na bezczynność, a w tym stosowanie art. 52 p.p.s.a. na gruncie ustawy o dostępie do informacji publicznej | str. 447 Obowiązki podmiotu zobowiązanego po wniesieniu skargi do sądu na bezczynność | str. 450 Przedmiot skargi na bezczynność, a w tym udzielenie informacji niepełnej a skarga na bezczynność | str. 451 Rozpoznanie skargi na bezczynność przez sąd | str. 452 Art. 22. (uchylony). | str. 454 Art. 23. [Przepis karny] | str. 454 Aspekt podmiotowy | str. 454 Przestępstwo umyślne | str. 455 Status pokrzywdzonego | str. 455 Praktyka stosowania | str. 456 Sankcja karna | str. 457 Rozdział 2a. (uchylony) | str. 458 Art. 23a–23i. (uchylone) | str. 458 Rozdział 3. Przepisy o zmianie przepisów obowiązujących, przepisy przejściowe i końcowe | str. 459 Art. 24. [„Procedura prasowa” udostępniania informacji publicznych] | str. 459 Prawo dostępu prasy do informacji | str. 460 Autonomiczność trybu prasowego pozyskiwania informacji | str. 460 Przesłanki zespolenia trybów dostępowych | str. 461 Identyfikacja zobowiązanego do udostępnienia informacji prasowej | str. 462 Mechanizm „kładki” z art. 3a pr. pras. i jego skutki | str. 465 Aktualność informacji prasowej a respektowanie przepisów RODO | str. 473 Czy informacja prasowa powinna być identyfikowana jako informacja sektora publicznego przekazywana w celu ponownego wykorzystywania? | str. 475 Uwagi de lege lata i de lege ferenda | str. 476 Art. 25. [Sprawy niezakończone do dnia wejścia w życie ustawy] | str. 477 Art. 26. [Wejście w życie ustawy] | str. 477 Bibliografia | str. 479 O autorach | str. 495