MENU

Ustawa o dostępie do informacji publicznej. Komentarz

(eBook)
0.00  [ 0 ocen ]
 Dodaj recenzję
Rozwiń szczegóły »
Cena katalogowa: 246,00 zł
221,40
Dodaj do schowka
Dostępność: online po opłaceniu
Produkt elektroniczny Plik do pobrania po realizacji zamówienia

Ustawa o dostępie do informacji publicznej. Komentarz

W komentarzu przedstawiono poszczególne uprawnienia kształtujące prawo dostępu do informacji publicznej oraz tryby, w jakich odbywa się ich realizacja.

Publikacja zawiera szczegółowe omówienie procedury zapewniania dostępu do informacji w trybie wnioskowym oraz w trybach bezwnioskowych, w tym liczne wskazówki dotyczące postępowania z wnioskiem o udostępnienie informacji publicznej, zasad pobierania opłat oraz wydawania decyzji i rozstrzygnięć.

Autorzy wyjaśniają również zagadnienia dotyczące:
- dokonywania czynności materialno-technicznych w związku ze złożonym wnioskiem - publikacji w Biuletynie Informacji Publicznej - zapewnienia wstępu na posiedzenia kolegialnych organów władzy publicznej pochodzących z powszechnych wyborów i innych gremiów mających charakter kolegialny.



Książkę przygotowało grono wybitnych autorów – uznanych ekspertów posiadających znaczny dorobek naukowy, jak i ugruntowane doświadczenie praktyczne w dziedzinie dostępu do informacji publicznej.

Publikacja pomoże w pracy sędziom, adwokatom i radcom prawnym. Będzie także przydatna dla kierowników jednostek sektora finansów publicznych, osób odpowiedzialnych za realizację dostępu do informacji publicznej oraz dla administratorów Biuletynu Informacji Publicznej i inspektorów ochrony danych.

  • Sposób dostarczenia produktu elektronicznego
    Produkty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.
    Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.
    Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
  • Ważne informacje techniczne
    Minimalne wymagania sprzętowe:
    procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturach
    Pamięć operacyjna: 512MB
    Monitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bit
    Dysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejsca
    Mysz lub inny manipulator + klawiatura
    Karta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/s
    Minimalne wymagania oprogramowania:
    System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows Mobile
    Przeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5
    Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScript
    Zalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.
    Informacja o formatach plików:
    • PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
    • EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
    • MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
    • Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
    Rodzaje zabezpieczeń plików:
    • Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
    • Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wykaz skrótów | str. 13
Ustawa z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (tekst jedn. Dz.U. z 2022 r. poz. 902)  | str. 17
Rozdział 1. Przepisy ogólne  | str. 19
Art. 1. [Definicja informacji publicznej. Zakres zastosowania przepisów ustawy]  | str. 19

Pojęcie informacji publicznej – wprowadzenie  | str. 19
Pojęcie informacji publicznej w poglądach nauki prawa  | str. 21
Pojęcie informacji publicznej a art. 6 ust. 1 u.d.i.p.  | str. 24
Definicja informacji publicznej w orzecznictwie sądów administracyjnych  | str. 26
Podmiotowa i przedmiotowa definicja informacji publicznej w orzecznictwie sądów administracyjnych  | str. 26
Definiowanie sprawy publicznej i zadania publicznego w orzecznictwie sądów administracyjnych  | str. 27
Kryterium rzeczowe i podmiot wytwarzający informację publiczną  | str. 32
Informacja publiczna – kwestie szczegółowe  | str. 33
Dokument wewnętrzny z perspektywy wartości chronionej  | str. 40
Dokument wewnętrzny w nauce prawa i orzecznictwie sądów administracyjnych  | str. 42
Dokumenty prywatne  | str. 48
Informacje techniczne  | str. 51
Poinformowanie wnioskodawcy pismem o tym, że wniosek nie dotyczy informacji publicznej  | str. 53
Zakres stosowania przepisów ustawy  | str. 54
Ograniczenia w dostępie do informacji publicznej wynikające z przepisów szczególnych  | str. 58

Art. 2. [Prawo do informacji publicznej]  | str. 61

Identyfikacja uprawnionego w trakcie prac Komisji Konstytucyjnej Zgromadzenia Narodowego (1993–1997 r.)  | str. 61
Realizacja prawa przez uprawnionego do czasu wejścia w życie ustawy o dostępie do informacji publicznej  | str. 62
Identyfikacja uprawnionego w ustawie z 6 września o dostępie do informacji publicznej  | str. 64
Przyjęcie przez zobowiązanego procedur służących weryfikacji uprawnienia żądającego w kontekście możliwości jego identyfikacji jako pierwotnego wnioskodawcy  | str. 68
Cudzoziemiec jako uprawniony a wymóg sporządzenia wniosku w języku urzędowym  | str. 70
Realizacja praw przez uprawnionego przy wykorzystaniu języka migowego  | str. 71
Osoba prawna i jednostka organizacyjna jako uprawniony  | str. 71
Organy, inne podmioty publiczne i osoby pełniące funkcje publiczne jako uprawniony  | str. 71
Celowość odwołania się przez ustawodawcę do pojęcia każdego w odniesieniu do zdefiniowania uprawnionego  | str. 74
Brak konieczności wykazywania przez uprawnionego interesu prawnego i/lub faktycznego  | str. 74
Wnioski ad personam i we „własnej sprawie”  | str. 78
Wnioski „poszukiwawcze”  | str. 83
Identyfikacja uprawnionego w kontekście realizacji prawa do uzyskania informacji przetworzonej  | str. 84
Kwestia ewentualnego orzeczenia o niekonstytucyjności art. 2 ust. 2 u.d.i.p.  | str. 85
Uprawniony na podstawie ustawy o dostępie do informacji publicznej a uprawniony do wniesienia skargi konstytucyjnej  | str. 86

Art. 3. [Uprawnienia wynikające z prawa do informacji publicznej]  | str. 88

Zakres przedmiotowy prawa do informacji  | str. 88
Pojęcie informacji przetworzonej  | str. 91
Informacja przetworzona sensu stricto  | str. 92
4. Informacja przetworzona sensu largo  | str. 93
Przesłanka udostępnienia informacji przetworzonej – szczególnie istotny interes publiczny  | str. 97
Analiza wniosku o udostępnienie informacji przetworzonej  | str. 101
Decyzja odmowna  | str. 104
Ograniczenie prawa do informacji – wykazanie szczególnego interesu publicznego  | str. 106
Nadużycie prawa do informacji w kontekście informacji przetworzonej  | str. 107
Wgląd do dokumentów urzędowych  | str. 109
Dostęp do posiedzeń kolegialnych organów władzy publicznej pochodzących z powszechnych wyborów  | str. 111
Udostępnianie informacji bieżących i archiwalnych  | str. 113

Art. 4. [Podmioty obowiązane do udostępniania informacji publicznej]  | str. 116

Założenia modelowe regulacji  | str. 117
Podmioty zobowiązane na tle art. 61 Konstytucji RP 
 a ustawowy model ich ujęcia  | str. 117
Zakres i charakter katalogu podmiotów zobowiązanych do udostępniania informacji publicznej  | str. 118
Koncepcja autonomicznego i dynamicznego ujęcia przez ustawodawcę definicji podmiotu zobowiązanego  | str. 122
Rola klauzul generalnych i zwrotów niedookreślonych w definiowaniu podmiotów zobowiązanych  | str. 125
Mieszany model identyfikacji zobowiązanego (koncepcja oparta na kryterium podmiotowo-przedmiotowym)  | str. 126
Identyfikacja sądów i prokuratury jako zobowiązanych do udostępniania informacji publicznej  | str. 132
Samorząd terytorialny jako przykład specyfiki definiowania podmiotów zobowiązanych  | str. 136
Związki zawodowe jako podmioty zobowiązane  | str. 141
Organizacje pracodawców jako podmioty zobowiązane  | str. 143
Partie polityczne jako podmioty zobowiązane  | str. 143
Posiadanie i nieposiadanie informacji jako przesłanka realizacji obowiązku  | str. 147

Art. 5. [Ograniczenie prawa do informacji publicznej]  | str. 155

Pojęcie informacji niejawnych  | str. 156
Informacje niejawne jako podstawa odmowy dostępu do informacji publicznej  | str. 159
Uzasadnienie decyzji o odmowie dostępu do informacji publicznej ze względu na ochronę informacji niejawnych  | str. 162
Ograniczenie ze względu na ochronę tajemnic ustawowych – zakres i tryb  | str. 165
Pojęcie tajemnicy ustawowo chronionej  | str. 165
Decyzja odmowna z powodu ochrony tajemnicy ustawowej  | str. 170
Prywatność osoby fizycznej oraz tajemnica przedsiębiorcy jako przesłanki ograniczenia  | str. 171
Ograniczenie prawa dostępu do informacji ze względu na prywatność osoby fizycznej  | str. 175
Prywatność i ochrona danych osobowych – podstawa lub podstawy ograniczenia dostępu do informacji  | str. 185
Zastosowanie RODO do dostępu do informacji publicznej  | str. 189
Współstosowanie przepisów ustawy o dostępie do informacji publicznej i przepisów RODO  | str. 191
Osoba pełniąca funkcję publiczną  | str. 198
Informacje o osobach pełniących funkcje publiczne mające związek z pełnieniem funkcji publicznej  | str. 215
Anonimizacja jako sposób ograniczenia prawa dostępu do informacji publicznej  | str. 220
Rezygnacja z ochrony prywatności  | str. 224
Ograniczenie prawa dostępu do informacji publicznej ze względu na tajemnicę przedsiębiorcy  | str. 228
Rezygnacja przedsiębiorcy z przysługującego mu prawa  | str. 235
18. Ograniczenia dostępu do informacji w związku z przymusową restrukturyzacją oraz rekapitalizacją niektórych instytucji  | str. 236
Zakaz ograniczania dostępu do informacji o rozstrzyganych sprawach  | str. 237
Zakaz ograniczania dostępu do informacji o organizacji i trybie działania organów prowadzących postępowania  | str. 239

Rozdział 2. Dostęp do informacji publicznej | str. 241
Art. 6. [Przedmiot informacji publicznej]  | str. 241

Zakres i charakter ustawowej konkretyzacji informacji publicznej  | str. 243
Informacje o polityce wewnętrznej i zagranicznej  | str. 252
Informacje o zamierzeniach władzy ustawodawczej oraz wykonawczej  | str. 254
Informacje o projektowaniu aktów normatywnych  | str. 255
Informacja o programach w zakresie realizacji zadań publicznych, o sposobie ich realizacji, wykonywaniu i skutkach realizacji tych zadań  | str. 257
Identyfikacja osób pełniących funkcje publiczną  | str. 258
Dane publiczne a nośnik tych danych  | str. 259
Informacja o podmiotach, o których mowa w art. 4 ust. 1  | str. 259
Informacje o zasadach funkcjonowania podmiotów zobowiązanych do udostępniania informacji publicznej  | str. 264
Treść i postać aktów administracyjnych  | str. 266
Treść innych rozstrzygnięć  | str. 269
Dane publiczne  | str. 270
Stanowiska w sprawach publicznych zajęte przez organy władzy publicznej  | str. 271
Treść innych wystąpień i ocen dokonywanych przez organy władzy publicznej  | str. 276
Informacja o stanie państwa, samorządów i ich jednostek organizacyjnych  | str. 277
Podmiotowy i przedmiotowy zakres obowiązku informowania o majątku publicznym  | str. 277
Dług publiczny  | str. 283
Pomoc publiczna  | str. 283
Ciężary publiczne  | str. 285
Majątek publiczny – podsumowanie  | str. 286
Praktyka uznawania informacji publicznych o majątku publicznym w świetle orzecznictwa  | str. 287
Pojęcie dokumentu urzędowego  | str. 296

Art. 7. [Sposoby dostępu do informacji publicznej]  | str. 299

Charakterystyka regulacji  | str. 299
Specyfika form zapewniania dostępu do informacji publicznej  | str. 300
Ogólne zasady realizacji dostępu do informacji publicznej  | str. 302

Art. 8. [Biuletyn Informacji Publicznej]  | str. 303

Uwagi ogólne  | str. 304
Urzędowy publikator teleinformatyczny  | str. 305
Powszechność dostępu  | str. 306
Biuletyn Informacji Publicznej jako system ujednolicony  | str. 307
Katalog podmiotów zobowiązanych do publikowania informacji w Biuletynie Informacji Publicznej  | str. 309
Zakres przedmiotowy udostępnienia w BIP  | str. 311
Czas publikacji w BIP  | str. 312
Obowiązkowe elementy Biuletynu Informacji Publicznej  | str. 314
Wyłączenie jawności w Biuletynie Informacji Publicznej  | str. 315
Obowiązek oznaczenia informacji publikowanych w Biuletynie Informacji Publicznej  | str. 316

Art. 9. [Strona główna Biuletynu Informacji Publicznej]  | str. 316

Strona główna BIP  | str. 317
Własne strony Biuletynu Informacji Publicznej  | str. 318
Przekazanie informacji administratorom strony głównej  | str. 319
Obowiązki ministra właściwego ds. informatyzacji  | str. 319
Scentralizowany System Dostępu do Informacji Publicznej  | str. 320
Delegacje do wydania rozporządzenia  | str. 320

Art. 9a.–9e (uchylone).  | str. 321
Art. 10. [Tryb wnioskowy udostępniania informacji publicznej]  | str. 321

Zakres trybu wnioskowego udostępniania informacji publicznej  | str. 321
Charakter wniosku o udostępnienie informacji publicznej  | str. 324
Forma wniosku  | str. 324
Złożenie wniosku  | str. 325
Elementy obligatoryjne wniosku w przypadku udzielenia informacji publicznej  | str. 327
Elementy obligatoryjne wniosku w przypadku odmowy dostępu informacji publicznej  | str. 331
Umocowania do złożenia wniosku o udostępnienie informacji publicznej w imieniu innego podmiotu  | str. 332
Tryb rozpoznania wniosku o udostępnienie informacji publicznej  | str. 333
Wyłączenie stosowania trybu wnioskowego w przypadku publikacji informacji w BIP lub na portalu danych  | str. 338
Powiadomienia  | str. 340
Udostępnienie informacji publicznej  | str. 342
Prowadzenie postępowania w kierunku odmowy udostępnienia informacji publicznej  | str. 343

Art. 11. [Udostępnienie informacji publicznej przez jej wyłożenie lub wywieszenie]  | str. 347

Charakter wyłożenia lub wywieszenia  | str. 347
Miejsce ogólnie dostępne i sposób udostępnienia  | str. 348
Wyłożenie lub wywieszenie a tryb wnioskowy  | str. 350
Forma udostępnienia  | str. 351

Art. 12. [Obowiązki podmiotu udostępniającego informacje publiczne]  | str. 351

Obowiązki podmiotu udostępniającego informacje publiczne  | str. 351
Oznaczanie udostępnianych informacji  | str. 351
Formy utrwalenia udostępnianych informacji publicznych  | str. 354

Art. 13. [Termin udostępnienia informacji publicznej]  | str. 358

Zakres zastosowania  | str. 358
Termin udostępnienia informacji publicznej na wniosek  | str. 362
Rozpoczęcie biegu terminu  | str. 367
Liczenie terminów  | str. 369
Skutki niezachowania terminu  | str. 369

Art. 14. [Sposób i forma udostępnienia informacji publicznej]  | str. 373

Elementy wniosku o udostępnienie informacji publicznej  | str. 377
Brak środków technicznych do udostępnienia informacji publicznej przez podmiot obowiązany w sposób i w formie określonych w treści wniosku dostępowego  | str. 381
Obowiązki podmiotu obowiązanego w przypadku, gdy wnioskowana informacja publiczna nie może być udostępniona w sposób lub w formie określonych we wniosku dostępowym  | str. 382

Art. 15. [Koszty związane z udostępnieniem informacji]  | str. 385

Zasada bezpłatności i pojęcie dodatkowych kosztów  | str. 386
Tryb pobierania opłaty  | str. 387

Art. 16. [Decyzje o odmowie udostępnienia informacji publicznej oraz o umorzeniu postępowania i ich zaskarżalność odwołaniem]  | str. 388

Formalne uwarunkowania wydania decyzji o odmowie udostępnienia informacji publicznej oraz o umorzeniu postępowania  | str. 388
Materialne przesłanki wydania decyzji o odmowie udostępnienia informacji publicznej oraz o umorzeniu postępowania  | str. 396
Postępowanie odwoławcze w sprawach dostępu do informacji publicznej  | str. 399

Art. 17. [Rozstrzygnięcia podmiotów zobowiązanych niebędących organami władzy publicznej i ich zaskarżalność wnioskiem o ponowne rozpatrzenie sprawy]  | str. 406

Odpowiednie stosowanie art. 16 u.d.i.p. do rozstrzygnięć podmiotów zobowiązanych niebędących  organami władzy publicznej  | str. 406
Postępowanie z wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy w sprawach dostępu do informacji publicznej  | str. 411

Art. 18. [Dostęp do posiedzeń kolegialnych organów władzy publicznej pochodzących z powszechnych wyborów]  | str. 415

Charakterystyka regulacji  | str. 416
Kolegialne organy władzy publicznej  | str. 420
Jawność posiedzeń  | str. 422
Dostęp do posiedzeń  | str. 427

Art. 19. [Protokoły i stenogramy obrad organów kolegialnych]  | str. 430

Charakterystyka regulacji  | str. 430
Protokoły obrad  | str. 433
Udostępnianie materiałów audiowizualnych i teleinformatycznych  | str. 436

Art. 20. [Udostępnianie informacji przez władze lokalne]  | str. 438

Charakterystyka regulacji  | str. 438
Zakres podmiotowy  | str. 438
Odpowiednie stosowanie 18 i 19 u.d.i.p.  | str. 440

Art. 21. [Skarga do sądu administracyjnego]  | str. 440

Zakres i kryterium kontroli sprawowanej przez sądy administracyjne  | str. 440
Odrębności w zakresie kontroli sprawowanej przez sąd administracyjny wprowadzone przepisami ustawy o dostępie do informacji publicznej  | str. 443
Pojęcie bezczynności  | str. 444
Wymogi formalne skargi na bezczynność, a w tym stosowanie art. 52 p.p.s.a. na gruncie ustawy o dostępie do informacji publicznej  | str. 447
Obowiązki podmiotu zobowiązanego po wniesieniu skargi do sądu na bezczynność  | str. 450
Przedmiot skargi na bezczynność, a w tym udzielenie informacji niepełnej a skarga na bezczynność  | str. 451
Rozpoznanie skargi na bezczynność przez sąd  | str. 452

Art. 22. (uchylony).  | str. 454
Art. 23. [Przepis karny]  | str. 454

Aspekt podmiotowy  | str. 454
Przestępstwo umyślne  | str. 455
Status pokrzywdzonego  | str. 455
Praktyka stosowania  | str. 456
Sankcja karna  | str. 457

Rozdział 2a. (uchylony)   | str. 458
Art. 23a–23i. (uchylone)  | str. 458
Rozdział 3. Przepisy o zmianie przepisów obowiązujących, przepisy przejściowe i końcowe  | str. 459
Art. 24. [„Procedura prasowa” udostępniania informacji publicznych]  | str. 459

Prawo dostępu prasy do informacji  | str. 460
Autonomiczność trybu prasowego pozyskiwania informacji  | str. 460
Przesłanki zespolenia trybów dostępowych  | str. 461
Identyfikacja zobowiązanego do udostępnienia informacji prasowej  | str. 462
Mechanizm „kładki” z art. 3a pr. pras. i jego skutki  | str. 465
Aktualność informacji prasowej a respektowanie przepisów RODO  | str. 473
Czy informacja prasowa powinna być identyfikowana jako informacja sektora publicznego przekazywana  w celu ponownego wykorzystywania?  | str. 475
Uwagi de lege lata i de lege ferenda  | str. 476

Art. 25. [Sprawy niezakończone do dnia wejścia w życie ustawy]  | str. 477
Art. 26. [Wejście w życie ustawy]  | str. 477
Bibliografia  | str. 479
O autorach  | str. 495
NAZWA I FORMAT
OPIS
ROZMIAR

Przeczytaj fragment

Inni Klienci oglądali również

16,34 zł
19,00 zł

Technologie wiedzy w zarządzaniu publicznym. SE 99

Współczesne organizacje, zarówno prywatne, jak i publiczne, napotykają na trudne problemy zarządzania, wynikające z praktycznie nieograniczonych dzisiaj możliwości tworzenia i gromadzenia danych w postaci cyfrowej. Ogrom nagromadzonych da...
30,58 zł
39,20 zł

Rozporządzenia wykonawcze do ustawy zasiłkowej 2016 z komentarzem

W publikacji zostały szczegółowo omówione dokumenty, na podstawie których można nabyć prawo do zasiłku chorobowego, opiekuńczego, macierzyńskiego, świadczenia rehabilitacyjnego. Pracodawcy dowiedzą się, jak wypełnić zaświadczenie n...
145,80 zł
162,00 zł

Kodeks cywilny. Komentarz. Tom 6. Spadki

Publikacja jest klasycznym komentarzem prawniczym kontynuującym bogate, sięgające okresu międzywojennego, tradycje polskiej myśli prawniczej. Zawiera szczegółowe omówienie problematyki dziedziczenia, w szczególności przepis&o...
121,50 zł
135,00 zł

Prosta spółka akcyjna. Komentarz

W komentarzu zawarto szczegółowe omówienie jednej z najbardziej kontrowersyjnych nowelizacji prawa handlowego ostatnich lat, która wprowadza nową instytucję w kodeksie spółek handlowych: prostą spółkę akcyjną.
99,90 zł
111,00 zł

Podatek leśny. Komentarz

Podatek leśny stanowi, obok podatku rolnego oraz podatku od nieruchomości, jedno ze świadczeń związanych z władaniem gruntami. W większości gmin znajdują się grunty podlegające opodatkowaniu podatkiem leśnym i często pojawiają się wątpliwości związane ...
63,00 zł
90,00 zł

Zdrowie publiczne Wymiar społeczny i ekologiczny

Książka wykorzystuje doświadczenie i wiedzę nauczycieli związanych ze Szkołą Zdrowia Publicznego Uniwersytetu Jagiellońskiego – bez wątpienia czołowej placówki w naszym kraju w tym obszarze – ale do współpracy zostali zaprosze...
53,10 zł
59,00 zł

Zamknięcie roku w jednostkach sfery finansów publicznych

Wszystkie publikacje z serii Biblioteka Rachunkowości Budżetowej, Podatków, Finansów Publicznych zostały przygotowane z myślą o księgowych jednostek sektora finansów publicznych pracujących m.in. w jednostkach samorządu terytorialn...
37,44 zł
48,00 zł

Diagnoza uspołecznienia publicznego szkolnictwa III RP w gorsecie centralizmu

Bogusław Śliwerski jest jednym z najwybitniejszych przedstawicieli polskich nauk o edukacji w ostatnich dekadach. Jego kolejne książki dokonywały „przełomów dyskursywnych” w pedagogice, a impulsy teoretyczne i empiryczne, któr...
115,20 zł
128,00 zł

Decentralizacja i centralizacja administracji publicznej. Współczesny wymiar w teorii i praktyce

W monografii omówiono problematykę decentralizacji i centralizacji administracji publicznej zarówno w wymiarze normatywnym, jak i teoretyczno-prawnym. Wyeksponowano pozycję samorządu terytorialnego jako podstawowej formy tych instytucji. ...

Recenzje

Nikt nie dodał jeszcze recenzji. Bądź pierwszy!