Ochrona danych osobowych w warunkach pracy zdalnej
W publikacji omówiono problemy pracy zdalnej, które istotnie rzutują na system ochrony danych osobowych w poszczególnych organizacjach. Autorka koncentruje się na zagadnieniach praktycznych i omawia przepisy ważne dla zapewnienia bezpieczeństwa prawnego, technicznego i organizacyjnego, a także rozliczalności przetwarzania zgodnie z wymogami ogólnego rozporządzenia o ochronie danych (RODO).
Poradnik zawiera liczne wskazówki i rekomendacje dotyczące procedur oraz rozwiązań organizacyjnych, jakie należy wprowadzić w związku z pracą zdalną ze szczególnym uwzględnieniem:
zasad prowadzenia korespondencji mailowej i wideokonferencji,
standardów wykorzystywania sprzętu służbowego,
zmian w dokumentacji z zakresu ochrony danych osobowych, w tym w rejestrze czynności przetwarzania.
Adresaci:Książka przeznaczona jest dla przedsiębiorców, osób odpowiedzialnych za organizację pracy w sektorze publicznym, pracowników działów kadr i menedżerów przygotowujących polecenia pracy zdalnej i ją nadzorujących. Zainteresuje również inspektorów ochrony danych oraz prawników zajmujących się tym zagadnieniem.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-8223-435-0
- ISBN druku: 978-83-8223-161-8
- EAN: 9788382234350
- Liczba stron: 160
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wykaz skrótów | str. 9 Wprowadzenie | str. 11 Rozdział 1 Praca zdalna | str. 15 1.1.Praca zdalna - instytucja na potrzeby pandemii | str. 15 1.2.Ja k rozumieć pojęcie pracy zdalnej | str. 20 1.3.Objęcie pracą zdalną osób wykonujących pracę na podstawie umów cywilnoprawnych | str. 22 Rozdział 2 Polecenie pracy zdalnej - na co zwrócić uwagę w kontekście ochrony danych osobowych | str. 25 2.1.Polecenie pracy zdalnej | str. 25 2.2.Forma polecenia pracy zdalnej | str. 26 2.3.Polecenie pracy zdalnej i inwentaryzacja przetwarzania danych osobowych przez pracowników wykonujących pracę zdalną | str. 27 Rozdział 3 Procedury pracy zdalnej | str. 33 3.1.Cele dokumentowania pracy zdalnej | str. 33 3.2.Procedury pracy zdalnej w kontekście ochrony danych osobowych | str. 36 3.3.Zakres dokumentacji i adekwatne rozwiązania organizacyjne | str. 38 3.4.Praca zdalna w działaniu inspektora ochrony danych (IOD) | str. 39 Rozdział 4 Środowisko pracy zdalnej | str. 41 4.1.Organizacja miejsca pracy | str. 41 4.2.Jak rozumieć pojęcie środowiska pracy zdalnej | str. 42 4.3.Środowisko pracy zdalnej a ochrona danych osobowych | str. 45 4.4.Procedury dotyczące organizacji środowiska pracy | str. 49 4.5.Bezpieczne i higieniczne warunki pracy zdalnej | str. 52 Rozdział 5 Sprzęt służący do wykonywania pracy zdalnej | str. 53 5.1.Przepisy dotyczące sprzętu wykorzystywanego do pracy zdalnej | str. 53 5.2.Rozliczalność przy wykorzystywaniu sprzętu w kontekście ochrony danych osobowych | str. 55 5.3.Procedury dotyczące wykorzystywanego sprzętu | str. 58 5.4.Czyja sieć | str. 60 Rozdział 6 Kontrola nad pracownikiem wykonującym pracę zdalną | str. 66 6.1.Podstawy kontroli sprawowanej nad pracownikiem wykonującym pracę zdalną | str. 66 6.2.Monitoring poczty elektronicznej pracownika oraz inne formy monitoringu przy pracy zdalnej | str. 69 6.3.Ochrona danych osobowych w przypadku kontroli sprawowanej nad pracownikiem wykonującym pracę zdalną | str. 73 Rozdział 7 Jak przeszkolić pracowników wykonujących pracę zdalną | str. 76 7. 1.Istotne obszary szkoleniowe w przypadku pracy zdalnej | str. 76 7.2.Pomocna regulacja - dobre rozwiązania w przepisach o telepracy | str. 77 7.3.W jaki sposób zapewnić pracownikom przeszkolenie do pracy zdalnej | str. 80 77.4.Szkolenie personelu a zapewnienie rozliczalności zgodnie z RODO | str. 82 Rozdział 8 Procedury kryzysowe w przypadku pracy zdalnej | str. 84 8.1.Kryzys i sytuacja kryzysowa | str. 84 8.2.Podstawy wdrażania procedur kryzysowych | str. 88 8.3.Procedury kryzysowe - instrument zapewnienia bezpieczeństwa i ciągłości działania | str. 90 8.4.Treść procedur kryzysowych | str. 92 Rozdział 9 Korespondencja mailowa - istotny element pracy zdalnej | str. 93 9.1.Procedury dotyczące prowadzenia korespondencji mailowej | str. 93 9.2.Procedury poczty elektronicznej | str. 96 9.3.Bezpieczne korzystanie z poczty elektronicznej | str. 98 Rozdział 10 Ochrona danych osobowych w przypadku wideokonferencji | str. 103 10.1.Wideokonferencja | str. 103 10.2.Zagadnienia z zakresu ochrony danych osobowych przy wideokonferencji | str. 107 10.3.Zakres danych przetwarzanych przy wideokonferencji | str. 112 10.4.Utrwalanie przebiegu wideokonferencji | str. 115 10.5.Status prawny klienta oraz dostawcy usługi wideokonferencyjnej | str. 119 10.6.Bezpieczeństwo przetwarzania | str. 122 10.7.Niepożądane naruszenia przebiegu wideokonferencji | str. 123 10.8.Zalecenia Prezesa UODO | str. 124 10.9.Poradnik Ministerstwa Cyfryzacji | str. 126 Rozdział 11 Wpływ pracy zdalnej na treść rejestru czynności przetwarzania | str. 128 11.1.Rejestrowanie czynności przetwarzania | str. 128 11.2.Dlaczego wprowadzenie pracy zdalnej w organizacji powoduje konieczność analizy rejestrów | str. 131 11.3.Praca zdalna w kontekście dokumentacyjnym – rejestry | str. 134 11.4.W jakim zakresie rejestry czynności przetwarzania wymagają aktualizacji | str. 136 Rozdział 12 Ocena ryzyka | str. 143 12.1.Podstawy prawne analizy ryzyka w przypadku pracy zdalnej | str. 143 12.2.Kiedy i jak oceniać ryzyko | str. 147 Bibliografia | str. 151 Spis linków | str. 157