MENU
PWN wspiera profesjonalistów

Compliance w spółkach publicznych. Praktyczny przewodnik

(eBook)
0.00  [ 0 ocen ]
 Dodaj recenzję
Rozwiń szczegóły »
  • Druk: 2023

  • Seria / cykl: PORADNIKI LEX

  • Autor: Agnieszka Nalazek, Alicja Piskorz-Szpytka

  • Wydawca: Wolters Kluwer Polska SA

  • Formaty:
    PDF
    (Watermark)
    Watermark
    Znak wodny czyli Watermark to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie najbardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.

Cena katalogowa: 169,00 zł
152,10
Dodaj do schowka
Dostępność: online po opłaceniu
Produkt elektroniczny Plik do pobrania po realizacji zamówienia

Compliance w spółkach publicznych. Praktyczny przewodnik

W publikacji przedstawiono praktyczne aspekty związane z utworzeniem i utrzymywaniem skutecznych rozwiązań i środków stosowanych przez spółki publiczne. Ma to na celu zapewnienie zgodności ich działania w zakresie realizacji wymagań wynikających zarówno z przepisów prawa, jak i norm społecznych oraz etycznych, regulacji i standardów postępowania, które dobrowolnie przyjmują do stosowania. Sformalizowany zespół powiązanych rozwiązań organizacyjnych i proceduralnych, którego przedmiotem jest zapewnienie zgodności działania danego podmiotu, określany jest systemem compliance.
Opracowanie jest kompleksowym poradnikiem po zasadach i zaleceniach dotyczących utworzenia i utrzymywania skutecznie funkcjonujących systemów zapewnienia zgodności działania. Zaprezentowano w nim wiele przykładów rozwiązań i narzędzi zmierzających do minimalizacji ryzyka braku zgodności. Szeroko odwoływano się do Dobrych Praktyk Spółek Notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych 2021 i najnowszej normy ISO 37301, jak również komunikatów i stanowisk Europejskiego Urzędu Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych, Komisji Nadzoru Finansowego oraz Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie S.A.Wdrożenie skutecznego systemu compliance jest szczególnie istotne dla zarządów spółek publicznych i ich menedżerów odpowiedzialnych za należyte działanie organizacji, a także dla rad nadzorczych, które powinny aktywnie brać udział w zapewnieniu zgodności działania spółki, w tym zmniejszaniu ryzyka wystąpienia nadużyć. Transparentność i zgodność działania spółek publicznych sprzyja budowaniu długoterminowego zaufania na rynku kapitałowym.
W przypadku spółek publicznych nawiązujących relacje międzynarodowe posiadanie tego typu rozwiązań jest nieodzowne z uwagi na wymogi regulacyjne innych państw. Obszar ten staje się również coraz bardziej istotny w polskiej rzeczywistości gospodarczej. Toczące się prace legislacyjne dotyczące odpowiedzialności podmiotów zbiorowych za czyny zabronione pod groźbą kary przewidują, że o nieprawidłowości w organizacji działalności podmiotu, która ułatwiła lub umożliwiła popełnienie czynu zabronionego, może świadczyć m.in. brak określonej osoby lub komórki organizacyjnej nadzorującej przestrzeganie zgodności, jak również brak określenia zasad postępowania na wypadek zagrożenia popełnienia czynu zabronionego lub skutków niezachowania reguł ostrożności.
Książka jest przeznaczona dla adwokatów, radców prawnych, pracowników działów kadr, sprzedaży, marketingu i PR, menedżerów spółek publicznych, spółek wchodzących w skład grup kapitałowych, spółek kapitałowych chcących wdrożyć lub posiadających systemy compliance, dyrektorów jednostek organizacyjnych, członków zarządów, rad nadzorczych, a także przedsiębiorców, którzy chcą wdrożyć w swoich organizacjach system compliance.

  • Sposób dostarczenia produktu elektronicznego
    Produkty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.
    Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.
    Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
  • Ważne informacje techniczne
    Minimalne wymagania sprzętowe:
    procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturach
    Pamięć operacyjna: 512MB
    Monitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bit
    Dysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejsca
    Mysz lub inny manipulator + klawiatura
    Karta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/s
    Minimalne wymagania oprogramowania:
    System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows Mobile
    Przeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5
    Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScript
    Zalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.
    Informacja o formatach plików:
    • PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
    • EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
    • MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
    • Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
    Rodzaje zabezpieczeń plików:
    • Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
    • Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wykaz skrótów.............................................................................................................. 17
 Wstęp............................................................................................................................... 31
 Część ogólna I
 ZASADY UTWORZENIA I UTRZYMYWANIA SKUTECZNIE
 FUNKCJONUJĄCEGO SYSTEMU COMPLIANCE
 Rozdział 1
 Wprowadzenie............................................................................................................... 43
 1. Definicja compliance............................................................................................ 43
 2. System compliance............................................................................................... 46
 3. Modele kształtowania systemu compliance..................................................... 47
 4. Znaczenie compliance w spółkach publicznych.............................................. 49
 Rozdział 2
 Podstawa utworzenia i utrzymywania systemu compliance w spółkach
 giełdowych...................................................................................................................... 51
 1. Obowiązek należytego zarządzania organizacją............................................. 51
 2. System compliance w Dobrych Praktykach 2021............................................ 53
 3. Obowiązki informacyjne w zakresie stosowania zasad ładu
 korporacyjnego..................................................................................................... 54
 4. Ocena rady nadzorczej stosowania zasad ładu korporacyjnego i sposobu
 realizacji obowiązków informacyjnych............................................................. 61
 5. Zalecenia dotyczące utworzenia i utrzymywania systemu compliance
 zawarte w DPSN 2021.......................................................................................... 62
 Rozdział 3
 Zasady tworzenia, utrzymywania i ulepszania systemu compliance................ 67
 1. Cel wdrożenia i utrzymania systemu compliance........................................... 67
 2. Projektowanie systemu compliance................................................................... 68
 2.1. Normy międzynarodowe jako wsparcie w projektowaniu systemu
 zarządzania zgodnością w spółkach publicznych.................................... 68
 2.2. Naczelne zasady projektowania systemu zarządzania zgodnością........ 69
 2.3. Elementy procesu projektowania systemu compliance........................... 70
 2.4. Kontekst organizacji..................................................................................... 72
 2.4.1. Określenie kontekstu spółki publicznej oraz jej zobowiązań
 compliance........................................................................................... 72
 2.4.2. Ocena ryzyka braku zgodności........................................................ 76
 2.5. Przywództwo oraz zaangażowanie kadry kierowniczej.......................... 77
 2.6. Właściwa struktura organizacyjna............................................................. 78
 2.7. Kluczowe systemy i funkcje wewnętrzne................................................... 80
 2.8. Podział uprawnień i obowiązków w spółce publicznej, w tym
 dotyczących funkcji compliance................................................................. 81
 2.8.1. Podział uprawnień i obowiązków w spółce publicznej
 związanych z compliance.................................................................. 81
 2.8.2. Uksztaltowanie funkcji compliance................................................. 83
 3. Wprowadzenie systemu compliance.................................................................. 85
 4. Utrzymanie systemu compliance....................................................................... 87
 5. Ulepszanie systemu compliance......................................................................... 88
 Rozdział 4
 Podział obowiązków w zakresie realizacji funkcji compliance.......................... 91
 1. Uwagi ogólne......................................................................................................... 91
 2. Zalecenia dotyczące sposobu rozumienia funkcji compliance...................... 94
 3. Raportowanie (pionowy przepływ informacji) jako element skutecznej
 kontroli funkcjonowania systemu compliance................................................ 98
 4. Zarząd.................................................................................................................... 102
 4.1. Kompetencja zarządzania spółką............................................................... 102
 4.2. Utworzenie i utrzymywanie skutecznie funkcjonującego systemu
 compliance...................................................................................................... 103
 4.3. Zapewnienie właściwej organizacji spółki jako niezbędny element
 skutecznie funkcjonującego systemu compliance.................................... 108
 4.4. Raportowanie i ocena funkcjonowania systemu compliance................. 111
 5. Kierownictwo........................................................................................................ 116
 6. Osoby odpowiedzialne za funkcję audytu wewnętrznego............................. 118
 6.1. Znaczenie i działalność audytu wewnętrznego........................................ 118
 6.2. Zalecenia w zakresie utworzenia i utrzymywania audytu
 wewnętrznego................................................................................................ 120
 6.3. Zadania z zakresu compliance.................................................................... 122
 7. Inspektor Ochrony Danych Osobowych.......................................................... 124
 8. Rada nadzorcza..................................................................................................... 127
 8.1. Kompetencja nadzorcza............................................................................... 127
 8.2. Monitorowanie i ocena funkcjonowania systemu compliance.............. 133
 8.3. Źródła informacji, na podstawie których rada nadzorcza dokonuje
 okresowej oceny funkcjonowania systemu compliance.......................... 136
 8.4. Sporządzenie rocznego sprawozdania wraz z oceną funkcjonowania
 systemu compliance...................................................................................... 139
 8.5. Weryfikacja oświadczeń o stosowaniu zasad ładu korporacyjnego...... 142
 9. Komitet audytu..................................................................................................... 143
 9.1. Znaczenie i podstawa prawna powołania.................................................. 143
 9.2. Zasady działania............................................................................................ 146
 9.3. Monitorowanie i ocena funkcjonowania systemu compliance.............. 148
 Rozdział 5
 Organizacja i zadania jednostki compliance.......................................................... 153
 1. Sposób delegacji funkcji compliance................................................................. 153
 2. Gwarancje należytej realizacji funkcji compliance......................................... 156
 2.1. Uwagi ogólne.................................................................................................. 156
 2.2. Niezależność organizacyjna: usytuowanie w organizacji i dostęp
 do organów statutowych............................................................................... 158
 2.3. Zasady dotyczące kształtowania wynagrodzenia..................................... 160
 2.4. Unikanie konfliktu interesów...................................................................... 161
 2.5. Zasoby konieczne do realizacji funkcji compliance................................. 163
 2.6. Odpowiedni zakres kompetencji................................................................ 163
 2.7. Uprawnienia................................................................................................... 167
 3. Obowiązki jednostki compliance....................................................................... 168
 3.1. Uwagi ogólne.................................................................................................. 168
 3.2. Zalecane rozwiązania................................................................................... 172
 3.3. Dodatkowe obowiązki jednostki compliance........................................... 175
 4. Komunikacja w systemie compliance................................................................ 177
 4.1. Znaczenie i podstawowe zasady prowadzenia komunikacji................... 177
 4.2. Szkolenia......................................................................................................... 179
 4.3. Komunikacja w sytuacji kryzysowej.......................................................... 182
 5. Realizacja funkcji kontrolnej.............................................................................. 183
 6. Realizacja funkcji zarządzania ryzykiem braku zgodności........................... 188
 7. Doradztwo i bieżąca pomoc................................................................................ 194
 8. Zasady przeprowadzania kontroli...................................................................... 196
 8.1. Proces kontroli............................................................................................... 196
 8.2. Planowanie..................................................................................................... 198
 8.3. Przygotowanie jednostkowych kontroli.................................................... 202
 8.4. Wszczęcie kontroli......................................................................................... 203
 8.5. Przebieg kontroli........................................................................................... 203
 8.6. Protokół z kontroli........................................................................................ 205
 8.7. Zalecenia pokontrolne.................................................................................. 207
 8.8. Dziennik kontroli wewnętrznych............................................................... 208
 8.9. Udokumentowanie zasad dotyczących procesu kontroli........................ 208
 9. Raportowanie........................................................................................................ 210
 10. Regulamin działania jednostki compliance..................................................... 215
 Rozdział 6
 Compliance w spółkach notowanych na NewConnect......................................... 217
 1. Podstawa regulacyjna implementacji systemu compliance w spółkach
 NewConnect.......................................................................................................... 217
 2. Odmienność regulacyjna w spółkach NewConnect....................................... 219
 2.1. Informacja poufna w spółkach NewConnect........................................... 219
 2.2. Obowiązki spółki NewConnect wynikające z ustawy o ofercie
 publicznej i warunkach wprowadzania instrumentów finansowych
 do zorganizowanego systemu obrotu oraz o spółkach publicznych...... 225
 2.3. Informacje bieżące w spółkach NewConnect........................................... 226
 2.4. Raporty okresowe spółek NewConnect..................................................... 237
 2.5. Najczęstsze błędy dotyczące raportów okresowych spółek
 NewConnect................................................................................................... 240
 2.6. Dobre praktyki spółek NewConnect.......................................................... 242
 3. Kształt systemu compliance w spółkach NewConnect.................................. 250
 4. Obowiązki i znaczenie Autoryzowanego Doradcy oraz zasady
 współpracy ze spółką........................................................................................... 252
 4.1. Obowiązek zawarcia umowy z Autoryzowanym Doradcą..................... 252
 4.2. Rola i obowiązki Autoryzowanego Doradcy............................................. 254
 5. Obowiązki i uprawnienia oficera compliance w spółkach NewConnect..... 256
 Część ogólna II
 ELEMENTY SYSTEMU COMPLIANCE
 Rozdział 1
 Polityka compliance i pozostałe regulacje wewnętrzne istotne
 dla zapewnienia zgodności działania....................................................................... 263
 1. Informacje ogólne................................................................................................. 263
 2. Struktura regulacji wewnętrznych..................................................................... 272
 3. Tworzenie polityki compliance z uwzględnieniem wymogów i zaleceń
 normy ISO 37301.................................................................................................. 274
 4. Zalecana struktura polityki compliance........................................................... 275
 Rozdział 2
 System poufnego zgłaszania informacji o nieprawidłowościach
 (whistleblowing)............................................................................................................ 281
 1. Zakres i cel obowiązków...................................................................................... 281
 2. Etapy implementacji systemu whistleblowing................................................. 286
 2.1. Dedykowanie zasobów koniecznych do powstania oraz obsługi
 systemu whistleblowing................................................................................ 289
 2.2. Ustanowienie kanałów zgłoszeń w ramach systemu whistleblowing... 290
 2.3. Ustanowienie procedury zgłoszeń wewnętrznych................................... 292
 2.4. Prowadzenie postępowań wyjaśniających oraz prowadzenie rejestru
 zgłoszeń........................................................................................................... 295
 2.5. Komunikowanie systemu whistleblowing................................................. 296
 Rozdział 3
 System zarządzania konfliktami interesów............................................................ 297
 1. Znaczenie............................................................................................................... 297
 2. Definicja konfliktu interesów............................................................................. 298
 3. Źródło obowiązku unikania lub ujawniania konfliktów interesów przez
 członków organizacji........................................................................................... 299
 4. Podstawa utworzenia i utrzymywania systemu zarządzania konfliktami
 interesów................................................................................................................ 302
 5. Zalecenia w zakresie utworzenia i utrzymywania systemu zarządzania
 konfliktami interesów.......................................................................................... 302
 5.1. Zaprojektowanie systemu zarządzania konfliktami interesów.............. 302
 5.2. Podstawowe zasady zarządzania konfliktami interesów......................... 304
 5.3. Rozwiązania ułatwiające identyfikację konfliktów interesów................ 307
 5.4. Typowe sytuacje wskazujące na możliwość wystąpienia konfliktu
 interesów......................................................................................................... 309
 6. Mechanizmy kontrolne........................................................................................ 310
 6.1. Uwagi ogólne.................................................................................................. 310
 6.2. Nakaz powstrzymywania się od udziału w podejmowaniu decyzji
 lub wykonywaniu czynności....................................................................... 313
 6.3. Ograniczenia związane z zajmowaniem się interesami
 konkurencyjnymi.......................................................................................... 315
 6.4. Ograniczenia związane z prowadzeniem innego rodzaju aktywności
 zawodowych niż zajmowanie się interesami konkurencyjnymi............ 320
 6.5. Ograniczenia związane z pełnieniem funkcji w organach innych spółek ..... 323
 6.6. Ograniczenia związane z wykorzystywaniem szans biznesowych........ 324
 6.7. Zbieranie danych osobowych na temat relacji pozasłużbowych
 (personalnych)............................................................................................... 325
 7. Zawieranie transakcji z podmiotami powiązanymi....................................... 327
 8. Obowiązek ujawniania konfliktów interesów.................................................. 330
 9. Działania podejmowane po ujawnieniu konfliktu interesów........................ 333
 10. Rejestr konfliktów interesów.............................................................................. 335
 11. Procedura zarządzania konfliktami interesów................................................ 337
 12. Rola jednostki compliance.................................................................................. 339
 Rozdział 4
 System zarządzania ryzykiem korupcji................................................................... 343
 1. Podstawa wdrożenia i utrzymania..................................................................... 343
 2. System zarządzania ryzykiem korupcji w spółce publicznej......................... 348
 3. Kodeks antykorupcyjny....................................................................................... 352
 4. Szkolenia antykorupcyjne................................................................................... 354
 5. Klauzule antykorupcyjne stosowane w umowach........................................... 356
 6. Wręczanie i przyjmowanie upominków........................................................... 357
 7. Działania sponsoringowe oraz darowizny........................................................ 358
 8. Kontrola organów ścigania w spółce................................................................. 360
 9. Dokumentowanie, audyt systemu zarządzania ryzykiem korupcji i jego
 stały rozwój............................................................................................................ 361
 Rozdział 5
 Weryfikacja partnerów biznesowych........................................................................ 363
 1. Znaczenie, podstawa wdrożenia i utrzymania................................................. 363
 2. Kontekst organizacji w procesie weryfikacji partnerów biznesowych......... 365
 3. Źródła informacji o partnerach biznesowych.................................................. 367
 4. Zakres weryfikacji partnerów biznesowych..................................................... 368
 5. Weryfikacja partnerów biznesowych – elementy procedury......................... 371
 Rozdział 6
 Kodeks etyki................................................................................................................... 375
 1. Znaczenie............................................................................................................... 375
 2. Podstawa oraz sposób wdrożenia....................................................................... 376
 3. Pocedura wewnętrzna.......................................................................................... 376
 4. Rola jednostki compliance.................................................................................. 380
 Część szczegółowa I
 COMPLIANCE W SPRAWACH KORPORACYJNYCH I GRUPACH
 KAPITAŁOWYCH
 Rozdział 1
 Compliance w sprawach korporacyjnych................................................................ 385
 1. Organizacja i działanie zarządu spółki............................................................. 385
 1.1. Wymogi stawiane członkom zarządu........................................................ 385
 1.2. Obowiązki związane z organizacją, przeprowadzeniem posiedzeń
 oraz podejmowaniem uchwał przez zarząd.............................................. 395
 1.3. Odpowiedzialność zarządu spółki i sankcje............................................. 402
 1.4. Rola jednostki compliance........................................................................... 404
 2. Organizacja i działanie rady nadzorczej........................................................... 408
 2.1. Wymogi stawiane członkom rady nadzorczej.......................................... 408
 2.2. Obowiązki związane z organizacją, przeprowadzeniem posiedzeń
 oraz podejmowaniem uchwał rady nadzorczej......................................... 415
 2.3. Odpowiedzialność i sankcje........................................................................ 424
 2.4. Rola jednostki compliance........................................................................... 429
 3. Organizacja i przebieg walnego zgromadzenia................................................ 432
 3.1. Stacjonarne walne zgromadzenie............................................................... 432
 3.2. E-walne zgromadzenie................................................................................. 437
 3.3. Procedura wewnętrzna związana z e-walnym zgromadzeniem............ 438
 3.4. Obowiązki związane z organizacją i przeprowadzeniem walnego
 zgromadzenia................................................................................................. 439
 3.5. Procedura wewnętrzna................................................................................. 445
 4. Obowiązki dotyczące sporządzenia polityki wynagrodzeń i przyjęcia
 sprawozdania o wynagrodzeniach..................................................................... 447
 4.1. Cel oraz podstawa nałożenia obowiązku................................................... 447
 4.2. Zakres zastosowania regulacji..................................................................... 449
 4.3. Sposób przyjęcia polityki wynagrodzeń.................................................... 450
 4.4. Treść polityki wynagrodzeń w świetle ustawy o ofercie publicznej
 i warunkach wprowadzania instrumentów finansowych do
 zorganizowanego systemu obrotu oraz o spółkach publicznych........... 451
 4.5. Treść polityki wynagrodzeń w świetle Dobrych Praktyk 2021.............. 454
 4.6. Sprawozdanie o wynagrodzeniach............................................................. 455
 4.7. Odpowiedzialność i sankcje........................................................................ 457
 4.8. Rola jednostki compliance........................................................................... 458
 5. Obowiązki dotyczące wypłaty dywidendy....................................................... 460
 5.1. Uwagi ogólne.................................................................................................. 460
 5.2. Propozycja podziału zysku.......................................................................... 461
 5.3. Zwołanie zwyczajnego walnego zgromadzenia........................................ 463
 5.4. Podjęcie decyzji w sprawie podziału zysku przez zwyczajne walne
 zgromadzenie................................................................................................. 464
 5.5. Wymagane elementy uchwały zwyczajnego walnego zgromadzenia...... 466
 5.6. Przekazywanie informacji niezbędnych do obsługi procesu wypłaty
 dywidendy do KDPW................................................................................... 467
 5.7. Obowiązki informacyjne związane z procesem podziału zysku
 i polityką dywidendową............................................................................... 468
 5.8. Rola jednostki compliance........................................................................... 469
 Rozdział 2
 Compliance w grupach kapitałowych...................................................................... 471
 1. Istota wdrożenia compliance w grupie kapitałowej........................................ 471
 2. Sposób implementacji systemu compliance w grupie kapitałowej................ 472
 3. Przepływ informacji w grupie kapitałowej....................................................... 474
 3.1. Znaczenie przepływu informacji w grupie kapitałowej.......................... 474
 3.2. Przepływ informacji w grupie kapitałowej w modelu Kodeksu spółek
 handlowych.................................................................................................... 475
 3.3. Przepływ informacji w grupie spółek w świetle Kodeksu spółek
 handlowych.................................................................................................... 481
 3.4. Przepływ informacji w grupie kapitałowej związany z obowiązkami
 raportowymi.................................................................................................. 482
 3.5. Przepływ informacji w grupach kapitałowych z udziałem Skarbu
 Państwa........................................................................................................... 486
 3.6. Przepływ informacji w grupie kapitałowej w świetle RODO................. 488
 Część szczegółowa II
 COMPLIANCE W ZAKRESIE KOMUNIKACJI Z INWESTORAMI ORAZ
 REALIZACJI OBOWIĄZKÓW, KTÓRYCH CELEM JEST OCHRONA
 INWESTORÓW NA RYNKU KAPITAŁOWYM
 Rozdział 1
 Polityka informacyjna................................................................................................. 495
 1. Znaczenie i zakres polityki informacyjnej....................................................... 495
 2. Zalecenia dotyczące prowadzenia komunikacji zewnętrznej........................ 497
 3. Zakaz wprowadzania w błąd i bezprawnego ujawniania informacji
 poufnych................................................................................................................ 500
 3.1. Nadużycia na rynku kapitałowym w kontekście prowadzonej
 polityki informacyjnej.................................................................................. 500
 3.2. Manipulacja na rynku oparta na informacjach........................................ 501
 3.3. Bezprawne ujawnianie informacji poufnych............................................. 502
 4. Zamieszczanie informacji na stronie internetowej......................................... 503
 5. Przekazywanie informacji podczas spotkań.................................................... 510
 6. Przekazywanie informacji poszczególnym grupom uczestników rynku
 kapitałowego.......................................................................................................... 513
 6.1. Przekazywanie informacji akcjonariuszom.............................................. 513
 6.2. Przekazywanie informacji inwestorom..................................................... 519
 6.3. Przekazywanie informacji przedstawicielom mediów............................ 521
 7. Wyznaczenie jednostek organizacyjnych odpowiedzialnych
 za przekazywanie informacji.............................................................................. 523
 8. Regulacja wewnętrzna......................................................................................... 525
 9. Rola jednostki compliance.................................................................................. 528
 Rozdział 2
 Obowiązki raportowe.................................................................................................. 533
 1. Zakres..................................................................................................................... 533
 2. Zasady przekazywania informacji za pośrednictwem ESPI.......................... 534
 3. Wyznaczenie operatora....................................................................................... 536
 4. Zasady przesyłania raportów za pośrednictwem ESPI................................... 539
 5. Obowiązek przekazywania informacji bieżących i okresowych................... 543
 5.1. Zasady ogólne................................................................................................ 543
 5.2. Raporty bieżące, ich obligatoryjna treść oraz terminy
 ich przekazywania......................................................................................... 545
 5.3. Raporty okresowe, ich obligatoryjna treść oraz terminy
 ich przekazywania......................................................................................... 548
 6. Obowiązek przekazywania raportów bieżących na podstawie ustawy
 o ofercie publicznej i warunkach wprowadzania instrumentów
 finansowych do zorganizowanego systemu obrotu oraz o spółkach
 publicznych............................................................................................................ 553
 7. Sankcje za naruszenie obowiązków raportowych........................................... 557
 8. Regulacja wewnętrzna......................................................................................... 561
 9. Rola jednostki compliance.................................................................................. 565
 Rozdział 3
 Obowiązki z rozporządzenia MAR.......................................................................... 569
 1. Zakres i cel obowiązków...................................................................................... 569
 2. Obowiązek podania do publicznej wiadomości informacji poufnych......... 573
 2.1. Zakres i cel obowiązku................................................................................. 573
 2.2. Definicja informacji poufnej........................................................................ 575
 2.3. Proces identyfikacji informacji poufnej..................................................... 579
 2.4. Zamieszczanie informacji poufnych na stronie internetowej................ 588
 2.5. Sankcje za naruszenie obowiązku podania do publicznej wiadomości
 informacji poufnej......................................................................................... 589
 3. Opóźnianie podania do publicznej wiadomości informacji poufnych........ 594
 3.1. Zakres i cel uprawnienia do opóźnienia podania do publicznej
 wiadomości informacji poufnych............................................................... 594
 3.2. Warunki umożliwiające opóźnienie podania do publicznej
 wiadomości informacji poufnej.................................................................. 594
 3.3. Podjęcie decyzji o opóźnieniu podania do publicznej wiadomości
 informacji poufnej......................................................................................... 598
 3.4. Nadzór nad zapewnieniem spełniania warunków opóźnienia.............. 600
 3.5. Publikacja informacji poufnej, której podanie do publicznej
 wiadomości zostało opóźnione................................................................... 601
 3.6. Powiadomienie KNF o opóźnieniu podania do publicznej
 wiadomości informacji poufnej.................................................................. 602
 3.7. Sankcje za naruszenie obowiązków związanych z opóźnieniem
 podania do publicznej wiadomości informacji poufnej.......................... 604
 4. Obowiązki dotyczące sporządzania listy osób mających dostęp
 do informacji poufnych (listy insiderów)......................................................... 605
 4.1. Zakres i cel obowiązku................................................................................. 605
 4.2. Sporządzanie listy insiderów....................................................................... 606
 4.3. Rozporządzenie wykonawcze 2022/1210................................................... 608
 4.4. Aktualizacja listy insiderów......................................................................... 611
 4.5. Dokonanie pouczenia osób wpisywanych na listę insiderów................. 612
 4.6. Udostępnienie listy insiderów na żądanie KNF....................................... 615
 4.7. Przechowywanie listy insiderów................................................................. 615
 4.8. Sankcje za naruszenie obowiązków związanych z prowadzeniem
 listy insiderów................................................................................................ 616
 5. Obowiązki związane z transakcjami dokonywanymi przez osoby
 pełniące obowiązki zarządcze i osoby blisko z nimi związane..................... 617
 5.1. Zakres i cel obowiązków.............................................................................. 617
 5.2. Definicje osób pełniących obowiązki zarządcze i osób blisko
 związanych..................................................................................................... 619
 5.3. Obligatoryjna treść powiadomienia o transakcji...................................... 621
 5.4. Sposób przekazania powiadomienia o transakcji.................................... 621
 5.5. Obowiązek poinformowania osób pełniących obowiązki zarządcze
 o obowiązkach wynikających z art. 19 rozporządzenia MAR............... 623
 5.6. Obowiązek sporządzenia listy osób pełniących obowiązki zarządcze
 i osób blisko z nimi związanych.................................................................. 625
 5.7. Obowiązek przekazania do publicznej wiadomości informacji
 zawartych w powiadomieniu o transakcji................................................. 627
 5.8. Sankcje za naruszenie obowiązków związanych z zawieraniem
 transakcji przez osoby pełniące obowiązki zarządcze............................. 629
 6. Zakaz dokonywania transakcji w okresie zamkniętym................................. 630
 6.1. Zakres i cel zakazu........................................................................................ 630
 6.2. Uprawnienie do wyrażenia zgody na dokonanie transakcji w okresie
 zamkniętym................................................................................................... 631
 6.3. Sankcje za naruszenie wymogów związanych z udzieleniem zgody
 na dokonanie transakcji w okresie zamkniętym...................................... 634
 7. Regulacje wewnętrzne......................................................................................... 635
 8. Rola jednostki compliance.................................................................................. 637
 Rozdział 4
 Obowiązki związane z zawieraniem istotnych transakcji z podmiotami
 powiązanymi................................................................................................................. 645
 1. Zakres i cel obowiązków...................................................................................... 645
 2. Istotna transakcja................................................................................................. 646
 3. Podmiot powiązany............................................................................................. 648
 4. Zgoda rady nadzorczej......................................................................................... 650
 5. Zgoda walnego zgromadzenia............................................................................ 652
 6. Obowiązek zamieszczania na stronie internetowej informacji o zawarciu
 istotnej transakcji................................................................................................. 653
 7. Wyłączenia stosowania obowiązków................................................................. 655
 8. Okresowa ocena zawartych typowych istotnych transakcji.......................... 656
 9. Transakcje między podmiotem powiązanym spółki giełdowej a spółką
 będącą jej podmiotem zależnym........................................................................ 658
 10. Regulacje wewnętrzne......................................................................................... 659
 11. Rola jednostki compliance.................................................................................. 662
 Bibliografia .................................................................................................................... 665
NAZWA I FORMAT
OPIS
ROZMIAR

Przeczytaj fragment

Słowa kluczowe: Handlowe prawo

Inni Klienci oglądali również

18,75 zł
25,00 zł

Czesi Przewodnik po historii narodu i państwa

Czesi. Przewodnik po historii narodu i państwa to książka, która nie tylko przedstawia polskiej publiczności historię Czech, ale również (a może nawet przede wszystkim) pokazuje, jak tę historię postrzegają sami Czesi. Dlatego, pró...
28,38 zł
33,00 zł

Usługi teleinformatyczne administracji publicznej

Monografia skierowana jest do środowisk, osób i użytkowników korzystających z nowoczesnych usług teleinformatycznych (e-usług), w tym głównie administracji publicznej (e-administracji) oraz studentów zajmujących się tą probl...
76,50 zł
85,00 zł

Aktualne problemy sądowej kontroli administracji publicznej

Książka podejmuje aktualną problematykę dotyczącą sądowej kontroli administracji publicznej. Zawiera opracowania najistotniejszych zagadnień i wyzwań, przed którymi stoi sądownictwo administracyjne. Autorzy poruszają zagadnienia m.in. z zakresu ...
33,30 zł
44,40 zł

Joga – kompletny przewodnik dla początkujących. Pozycje i proste wskazówki, które pomogą Ci w praktykowaniu jogi we własnym domu

Wieloletnia instruktorka jogi, przedstawia 35 prostych i podstawowych pozycji wraz z dokładnymi ilustracjami oraz wskazówkami dotyczącymi ich wykonywania. Dzięki informacjom przedstawionym przez Autorkę zrozumiesz czym jest joga, poznasz jej sty...
45,00 zł
50,00 zł

Alimenty. Jak dochodzić, jak się bronić? Poradnik praktyczny

Jak dobrze skonstruować pozew o alimenty? – mec. Joanna Hetman-Krajewska Przedstawiamy jedyny na rynku tak obszerny praktyczny poradnik całościowo wyjaśniający problematykę spraw o alimenty – zarówno z punktu widzen...
116,10 zł
129,00 zł

Ustawa o drogach publicznych. Komentarz

Komentarz stanowi wyczerpującą, praktyczną wykładnię obowiązujących przepisów ustawy o drogach publicznych z uwzględnieniem aktów wykonawczych oraz przepisów z zakresu prawa o ruchu drogowym i prowadzenia działalności gospodarcze...
170,10 zł
210,00 zł

Delegowanie pracowników. Praktyczny poradnik (e-book z suplementem elektronicznym)

Delegowanie pracowników w ramach świadczenia usług w Unii Europejskiej stwarza liczne problemy w praktyce przedsiębiorstw. Prawidłowe stosowanie przepisów obowiązującego w Polsce Kodeksu pracy oraz reguł świadczenia pracy w Unii Europejsk...
19,31 zł
22,45 zł

Łódzkie biblioteki publiczne

Biblioteki publiczne są ważnym składnikiem sektora instytucji kultury, ponieważ oferują mieszkańcom nieodpłatny dostęp do wiedzy i zasobów informacyjnych. Ich działalność wpisuje się w szerszy, międzynarodowy kontekst, polegający na takiej organ...
46,44 zł
54,00 zł

Walczmy o usprawnienie administracji! Komisje dla usprawnienia administracji publicznej i ich rola w racjonalizacji polskiej biurowości do roku 1956

Polską administrację usprawniano walcząc. Zmagania były częste, nierówne, a „przeciwnicy” – wewnętrzni i zewnętrzni – zróżnicowani: oporni decydenci, przeciwne zmianom i wpływowe lobby zachowawcze, niewykwalifikowa...

Recenzje

Nikt nie dodał jeszcze recenzji. Bądź pierwszy!