Kompetencje Unii Europejskiej a działania ustawodawcze w sferze ustalania wynagrodzenia za pracę
W książce omówiono kompetencje Unii Europejskiej w dziedzinie polityki społecznej, a w szczególności dotyczące wynagrodzenia za pracę. Autorka zwraca uwagę, że państwa członkowskie coraz częściej podnoszą argument dotyczący braku kompetencji Unii Europejskiej do podejmowania działań prawodawczych w przedmiocie wynagrodzenia za pracę. W związku z tym kompleksowo przedstawia zakres wyłączenia zagadnienia wynagrodzenia za pracę z uprawnień Unii, odwołując się do orzecznictwa TSUE oraz przepisów TUE i TFUE. Dokonuje w tym kontekście analizy przyjętych w ostatnim czasie aktów prawnych Unii Europejskiej dotyczących wynagrodzenia za pracę, tj. dyrektywy w sprawie adekwatnych wynagrodzeń minimalnych oraz dyrektywy zmieniającej dyrektywę w sprawie delegowania pracowników. Opracowanie będzie pomocne m.in. przy: • ustalaniu, jaki jest zakres kompetencji Unii Europejskiej w sferze wynagrodzenia za pracę; • sporządzaniu stanowisk rządu RP w trakcie unijnego procesu ustawodawczego; • prowadzeniu negocjacji w trakcie unijnego procesu ustawodawczego; • przygotowywaniu aktów prawa Unii Europejskiej; • stosowaniu europejskiego prawa pracy. Publikacja przeznaczona jest dla sędziów oraz pracowników administracji rządowej państw członkowskich Unii Europejskiej ustalających, jaki jest zakres kompetencji Unii Europejskiej w sferze wynagrodzenia za pracę. Będzie stanowiła istotne źródło informacji dla pracowników naukowych kierunków prawo oraz europeistyka, a także dla studentów tych kierunków.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-8358-643-4
- ISBN druku: 978-83-8358-451-5
- EAN: 9788383586434
- Liczba stron: 272
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wykaz skrótów | str. 9 Wstęp | str. 15 Rozdział I Rozwój koncepcji wynagrodzenia za pracę | str. 21 Akty prawne mające wpływ na rozwój koncepcji wynagrodzenia za pracę | str. 21 1.1. Uwagi wprowadzające | str. 21 1.2. Minimalne a godziwe wynagrodzenie – analiza wybranych aktów prawa międzynarodowego | str. 22 1.3. Zagadnienie wynagrodzenia za pracę w dokumentach Międzynarodowej Organizacji Pracy | str. 25 1.4. Wynagrodzenie za pracę w aktach Rady Europy | str. 28 1.5. Ramy prawne wynagrodzenia za pracę w prawie Unii Europejskiej – prawo pierwotne | str. 31 1.6. Ramy prawne wynagrodzenia za pracę w prawie Unii Europejskiej – prawo wtórne i deklaracje polityczne | str. 33 Debata dotycząca unijnej koordynacji wynagrodzenia minimalnego | str. 38 Podsumowanie | str. 43 Rozdział II Kompetencje Unii Europejskiej w zakresie ustalania wynagrodzenia za pracę | str. 45 Uwagi wprowadzające | str. 45 Polityka społeczna jako kompetencja dzielona | str. 46 Podstawy traktatowe polityki społecznej | str. 58 3.1. Społeczna gospodarka rynkowa | str. 58 3.2. Traktatowe wprowadzenie do polityki społecznej: art. 151 TFUE | str. 71 3.3. Podstawa komplementarnego działania Unii w dziedzinach polityki społecznej: art. 153 TFUE | str. 74 3.3.1. Pojęcie warunków pracy | str. 74 3.3.2. Warunki pracy ujęte w art. 153 ust. 1 lit. b TFUE jako uzupełniająca podstawa prawna aktu regulującego wynagrodzenie za pracę | str. 78 3.3.3. Kompetencja do stanowienia prawa wtórnego | str. 79 3.3.4. Kompetencja Unii Europejskiej do ustalania wynagrodzenia za pracę | str. 83 Ewentualne podstawy prawne przyjęcia przez Unię Europejską aktu ustawodawczego dotyczącego wynagrodzenia za pracę | str. 93 4.1. Wybór podstawy prawnej | str. 94 4.2. Zbliżenie ustawodawstw: art. 114 TFUE | str. 96 4.3. Stanowienie dyrektyw w celu zbliżenia ustawodawstw: art. 115 TFUE | str. 97 4.4. Klauzula elastyczności: art. 352 TFUE | str. 98 Podsumowanie | str. 102 Rozdział III Od Europejskiego filaru praw socjalnych do dyrektywy w sprawie adekwatnych wynagrodzeń minimalnych | str. 105 Uwagi wprowadzające | str. 105 Europejski filar praw socjalnych | str. 106 2.1. Historia regulacji | str. 106 2.2. Status Europejskiego filaru praw socjalnych w prawie Unii Europejskiej | str. 109 2.3. Treść Europejskiego filaru praw socjalnych | str. 112 2.4. Dyrektywa w sprawie adekwatnych wynagrodzeń minimalnych a Filar | str. 114 Dyrektywa w sprawie adekwatnych wynagrodzeń minimalnych | str. 116 3.1. Uwagi wprowadzające | str. 116 3.2. Analiza podstawy prawnej aktu | str. 119 3.2.1. Odpowiednie postanowienia TFUE | str. 121 3.2.2. Przegląd kluczowego orzecznictwa w przedmiocie wyłączenia zawartego w art. 153 ust. 5 TFUE | str. 122 3.2.3. Odniesienie się projektodawcy do obranej podstawy prawnej i wyłączenia wynagrodzenia z kompetencji Unii | str. 124 3.2.4. Analiza celu i treści dyrektywy w sprawie adekwatnych wynagrodzeń minimalnych | str. 128 3.3. Dyrektywa w sprawie adekwatnych wynagrodzeń a semestr europejski | str. 158 Podsumowanie | str. 160 Rozdział IV Wynagrodzenie pracownika delegowanego | str. 167 Uwagi wprowadzające | str. 167 Zagadnienia wprowadzające: swoboda przepływu pracowników i swoboda świadczenia usług | str. 173 2.1. Swoboda przepływu pracowników | str. 173 2.2. Swoboda świadczenia usług – podmiot i przedmiot | str. 183 Delegowanie pracowników | str. 187 3.1. Zagadnienia wprowadzające | str. 187 3.1.1. Rys historyczny | str. 187 3.1.2. Podmiot delegowania pracowników a swobody przepływu pracowników | str. 190 3.1.3. Cel dyrektywy w brzmieniu pierwotnym oraz dyrektywy 2018/957 | str. 193 3.1.4. Treść dyrektywy 96/71/WE i dyrektywy 2018/957 oraz prawo właściwe | str. 198 Wynagrodzenie | str. 206 4.1. Wynagrodzenie pracownika delegowanego | str. 206 4.1.1. Dyrektywa w brzmieniu pierwotnym | str. 206 4.1.2. Dyrektywa 2018/957 | str. 213 4.2. Wynagrodzenie pracownika korzystającego ze swobodnego przepływu pracowników | str. 217 Podstawa prawna dyrektywy 2018/957 | str. 219 5.1. Przegląd kluczowego orzecznictwa oraz analiza kontekstu, celu i treści dyrektywy 2018/957 | str. 219 5.2. Przegląd odpowiednich postanowień TFUE | str. 224 5.3. Ocena wybranej podstawy prawnej | str. 225 Podsumowanie | str. 228 Zakończenie | str. 235 Bibliografia | str. 245 Spis orzecznictwa | str. 257 Spis aktów prawnych | str. 263