MENU
PWN wspiera profesjonalistów

Wykłady z pedagogiki ogólnej, t. 3: Logos edukacji

(eBook)
0.00  [ 0 ocen ]
 Dodaj recenzję
Rozwiń szczegóły »
  • Druk: Toruń, 2009

  • Autor: Roman Schulz

  • Wydawca: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika

  • Formaty:
    PDF
    (Watermark)
    Watermark
    Znak wodny czyli Watermark to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie najbardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.

Dostępne formaty i edycje
Rok wydania
Cena
Cena katalogowa: 15,00 zł
12,90
Dodaj do schowka
Dostępność: online po opłaceniu
Produkt elektroniczny Plik do pobrania po realizacji zamówienia

Wykłady z pedagogiki ogólnej, t. 3: Logos edukacji

Niniejsza książka to wynik realizacji jednego z punktów szerszego planu, polega­jącego na zastosowaniu perspektywy antropologicznej w definiowaniu i rozstrzy­ganiu światopoglądowych problemów pedagogiki. Zawiera ona charakterystykę pedagogicznego poznania i wiedzy na szerszym tle procesów informacyjnych, leżących u podstaw narodzin, funkcjonowania i rozwoju ładu edukacyjnego. Swym podtytułem praca nawiązuje do jednego z rozdziałów (Pedagogika jako logos edukacji) pierwszego tomu obecnego cyklu Wykładów, w którym idee tu rozwijane zostały po raz pierwszy przedstawione w swej wstępnej, a zarazem elementarnej postaci.
W sensie dydaktycznym prezentowana książka dotyczy spraw, które w syste­mie kształcenia wyższego pedagogów (na UMK) zajmują miejsce pośrednie mię­dzy „Wprowadzeniem do pedagogiki" a „Metodologią badań pedagogicznych".
Znaczenie terminu „logos" jest najczęściej objaśniane za pomocą takich po­jęć, jak: „słowo", „mowa", „rozum", „nauka", „myślenie". Sens nadrzędny w sto­sunku do tych znaczeń ma jednak interpretacja, zgodnie z którą „logos" to duch, dusza, czynnik ożywiający martwą materię, siła tłumacząca szczególny status i własności tworów ożywionych. W takim właśnie - ogólnym - znaczeniu, z jego licznymi pochodnymi, słowo „logos" jest stosowane w niniejszej książce.
„Duchem" systemu edukacyjnego jest zachodzący w nim „metabolizm infor­macyjny". To on ostatecznie „odpowiada" za to, że systemy edukacyjne (mikro lub makro) charakteryzuj ą się własnościami typowymi dla „ożywionych" skład­ników rzeczywistości kulturowej:
- są wyodrębnione z otoczenia - całkowicie lub częściowo, trwale lub przej­ściowo;
mają status bytu całościowego, w sensie strukturalnym czy funkcjonalnym,
- zorganizowanego, posiadającego własną strukturę, samoregulującego się;
realizują przypisane im (z racji zajmowanego miejsca i roli w kulturze) funkcje, misje czy cele - ukryte lub jawne, zakładane lub artykułowane;
- utrzymują w czasie swą strukturę, organizację; przeciwdziałają entropii;
- przystosowują swą strukturę i zachowanie do warunków środowiskowych;
podlegają rozwojowi.

  • Sposób dostarczenia produktu elektronicznego
    Produkty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.
    Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.
    Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
  • Ważne informacje techniczne
    Minimalne wymagania sprzętowe:
    procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturach
    Pamięć operacyjna: 512MB
    Monitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bit
    Dysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejsca
    Mysz lub inny manipulator + klawiatura
    Karta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/s
    Minimalne wymagania oprogramowania:
    System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows Mobile
    Przeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5
    Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScript
    Zalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.
    Informacja o formatach plików:
    • PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
    • EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
    • MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
    • Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
    Rodzaje zabezpieczeń plików:
    • Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
    • Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Słowo wstępne / 9

I. Z problematyki teorii poznania / 11
1. Poznanie i jego poznanie / 11
2. Epistemologia: jej status i problematyka / 14
3. Filozoficzne teorie poznania / 16
4. Od filozoficznych do naukowych teorii poznania / 19
5. Od nauk o poznaniu i komunikacji do kognitywistyki / 22
6. Podejścia teoretyczne w badaniu procesów informacyjnych i poznawczych / 24

II . Pedagogika w poszukiwaniu tożsamości / 25
1. Pedagogika ogólna i jej zadania epistemologiczne / 25
2. Pedagogiczna samowiedza – luksus czy konieczność? / 26
3. Spory o pedagogikę / 28
4. Przykładowe koncepcje pedagogiki / 29
5. Podstawowe nurty refleksji epistemologicznej w pedagogice / 33
6. Poza dotychczasowe dylematy / 34

II . Zjawiska informacyjne podstawą porządku życiowego i kultury / 36
1. Poza poznawczy antropocentryzm / 36
2. Metabolizm informacyjny podstawą porządku życiowego / 38
3. O pojęciu informacji / 40
4. Języki życia / 43
5. Zjawiska informacyjne w antroposystemie, specjalizacja informacyjna człowieka / 44
6. Mechanizm reprezentacji, jego swoistość w antroposystemie / 46
7. Zjawiska informacyjne w systemach nadorganicznych (kulturowych) / 47
8. Poznanie i wiedza w antroposystemie / 49

IV. O statusie i własnościach zjawisk edukacyjnych / 53
1. Punkt wyjścia / 53
2. Jak określać status edukacji? / 53
3. Praca stwarza człowieka / 55
4. Ład teliczny w homogenezie / 57
5. Anatomia i fizjologia świata edukacyjnego / 60

V. Informacyjne podstawy ładu edukacyjnego / 65
1. Metabolizm informacyjny w strukturach edukacyjnych / 65
2. Podsystem informacyjny praktyki pedagogicznej / 67
3. Podsystem informacyjny kierowania edukacyjnego / 69
4. Podsystem informacyjny struktury zadaniowej i społecznej / 70
5. Podsystem informacyjny adaptacji i rozwoju / 72

VI. Mechanizm reprezentacji i rozwój zasobów informacyjnych edukacji / 75
1. Ogólna charakterystyka mechanizmu reprezentacji / 75
2. Ład materialny jako produkt reprezentacji i nośnik doświadczenia / 77
3. Ład społeczny jako produkt reprezentacji i nośnik doświadczenia / 78
4. Ład semiotyczny / 80
5. Referencje do współczesności / 80

VII . Pedagogia / 85
1. Pedagogika jako logos edukacji / 85
2. Pedagogia według pedagogów / 86
3. Pedagogia – ku interpretacji kognitywistycznej / 89
4. Pedagogia odtwórcza – pedagogia innowacyjna / 91
5. Kiedy pedagogika chce być pedagogią? / 93

VII . Pedagogiczne uczenie się i doświadczenie / 94
1. Idea wiodąca / 94
2. Przykład pedagogicznego uczenia się / 95
3. Uczenie się – określenia elementarne / 98
4. Uczenie się jako postać aktywności informacyjnej / 99
5. Pamięć: zachowywanie wyników uczenia się / 101
6. Pedagogiczne uczenie się / 102
7. Rodzaje pedagogicznego uczenia się / 103
8. Logika uczenia się pedagogicznego / 106
9. Społeczny wymiar pedagogicznego uczenia się, dyfuzja nowości / 106
10. Doświadczenie jako produkt uczenia się / 107
11. Doświadczenie pedagogiczne / 109
12. Struktura pedagogicznego doświadczenia / 109
13. Rozwój pedagogicznego doświadczenia / 110
14. Uwaga końcowa / 111

IX. Uniwersum symboliczne edukacji / 113
1. Logos symboliczny edukacji: określenia wstępne / 113
2. Dyskurs edukacyjny / 114
3. Wielofunkcyjność logosu symbolicznego edukacji / 116
4. Pedagogiczna wieża Babel / 117

X. Formy świadomości edukacyjnej / 122
1. Wprowadzenie / 122
2. Świadomość, świadomość jednostkowa, świadomość zbiorowa (społeczna) / 123
3. Kultura duchowa / 126
4. O zastosowaniach edukacyjnych kategorii „formy świadomości” / 127
5. Byt i świadomość w wychowaniu / 128
6. Pedagogiczne formy świadomości / 131

XI. Logos teoretyczny w wychowaniu / 134
1. „Teoria” – podstawowa dwuznaczność / 134
2. Pedagogika przedteoretyczna i teoretyczna / 136
3. Pedagogika teoretyczna – parametry analizy / 137
4. Czy i jaka teoria edukacji jest możliwa? / 139
5. Pluralizm dyskursu teoretycznego / 143
6. Struktura pedagogiki teoretycznej / 146

XII . Pedagogika światopoglądowa / 150
1. Światopogląd jako kategoria epistemologiczna / 150
2. Dyskurs światopoglądowy w pedagogice / 153
3. Przykład orientacji światopoglądowej w myśli pedagogicznej / 156
4. Problematyka myśli pedagogicznej / 157
5. Ideologia edukacyjna jako produkt myśli pedagogicznej / 159
6. Ideologia edukacyjna jako teoria / 163

XII . Pedagogika prakseologiczna / 167
1. Punkt wyjścia / 167
2. Geneza i status paradygmatu prakseologicznego w pedagogice / 170
3. Analiza przykładu / 173
4. Teoria jako nośnik doświadczenia oraz narzędzie modelowania działań / 180

XIV. Perspektywa naukowa w pedagogice / 184
1. Rodowód i status poznania naukowego w pedagogice / 184
2. Podmiot poznający / 186
3. Przedmiot poznania / 189
4. Proces poznania / 193
5. Produkty poznania / 199
6. Jedność i wielorakość poznania naukowego: pedagogika scjentystyczna i humanistyczna / 206

XV. Logos edukacji – podsumowanie / 210
Selektywna bibliografia / 223
NAZWA I FORMAT
OPIS
ROZMIAR

Przeczytaj fragment

Inni Klienci oglądali również

48,00 zł
60,00 zł

Przełom dwoistości w pedagogice polskiej

PRZEDMOWANajpierw pozwolę sobie na wyznanie, spisane już po wielomiesięcznym wysiłku budowania tej książki. Przepraszam Czytelników, że między okładkami ukryte są tu, nie tylko z powodów objętościowych tekstu, ze cztery co najmniej ...
14,45 zł
16,80 zł

Wykłady z topologii

Praca zawiera najważniejsze pojęcia i twierdzenia dotyczące zbiorów spójnych i kontinuów. W kolejnych wykładach Autor omawia takie zagadnienia, jak: zbiory uporządkowane, topologie wyznaczone przez uporządkowanie, spójność p...
11,70 zł
13,00 zł

Edukacja Jutra. Kształcenie osób dorosłych – aktywność w życiu zawodowym

O ile edukacja młodego pokolenia jest zjawiskiem naturalnym i niezmiennym od wielu lat, o tyle problematyka kształcenia ludzi dorosłych jawi się jako znak nowych czasów. Dynamicznie zmieniająca się rzeczywistość, postęp dokonujący się w nauce, t...
38,70 zł
45,00 zł

Słownik pedagogiki pracy i organizacji

"To jest pozycja wydawnicza z bogactwem 264 haseł, jej poziom ustępuje tylko słownikom PWN-u. (...) Uważam, iż konkurencyjne słowniki z socjologii lub zarządzania mają skromniejszy zbiór i niższy poziom merytoryczny. Całość tejże propozycji...
18,00 zł
20,00 zł

Edukacja Jutra. Od tradycji do nowoczesności. Aksjologia w edukacji jutra

(…) Przedstawione w niniejszym dziele teksty są rezultatem twórczego wysiłku wynikającego z przyjęcia ogólnych założeń akademickiego dyskursu nad węzłowymi problemami edukacji jutra, toczącego się od wielu lat w trakcie Tatrzańskic...
37,80 zł
42,00 zł

Lwowskie wykłady akademickie, tom II - Wykłady z historii filozofii, część II - Wykłady z filozofii średniowiecznej i odrodzeniowej

Wieki średnie – coś szarego, ciemnego, noc ducha. Tak okreś­la się je w zwykłym pojęciu. W politycznej historii to czasy feudalne, wojny krzyżowe, państwo rzymskie, walka z duchowną władzą, a przed oczyma stają klasztory, mnisi etc. Obraz sza...
51,20 zł
64,00 zł

Edukacja zdrowotna

Im ciekawszy i atrakcyjniejszy sposób prowadzenia zajęć dydaktycznych, tym łatwiej i chętniej podopieczni biorą w nich udział. Niniejsza pozycja może być źródłem teoretycznej i praktycznej wiedzy dla pielęgniarek/położnych, edukator&oacut...
37,93 zł
44,10 zł

Nauczyciel i uczeń. Teoria i praktyka odbioru oraz transmisji informacji w edukacji wczesnoszkolnej

Przedstawiony przeze mnie problem ma złożony charakter. W niniejszej pracy zaprezentowałam inne ujęcie metodologiczne, niż opisywane dotąd w literaturze przedmiotu odnośnie procesów komunikacyjnych w klasie szkolnej. Moim nadrzędnym celem nie by...
27,84 zł
34,80 zł

Materiały do ćwiczeń z dydaktyki ogólnej

           Materiały są przeznaczone do prowadzenia zajęć na kierunkach pedagogicznych i innych kierunkach kształcenia o specjalności nauczycielskiej, dla których Standardy kształcenia* przewidują ks...

Recenzje

Nikt nie dodał jeszcze recenzji. Bądź pierwszy!