Zarządzanie cenami
"Pierwsze wydanie podręcznika ukazało się w 1982 roku. To w nim po raz pierwszy użyto pojęcia „zarządzanie cenami”. Wcześniej mówiono albo o teorii cen – w podejściu akademicko-teoretycznym, nauczanym przede wszystkim przez ekonomistów, albo o polityce cenowej – w podejściu bardziej zorientowanym na praktykę. Pojęcie „zarządzanie cenami” miało być wyrazem ambicji połączenia obu sfer. I ten właśnie cel jest podstawą czwartego już wydania podręcznika.
Czytelnik dostaje do rąk książkę, która ma zarówno solidne podstawy teoretyczne, jak i wartość praktyczną. Za taką integrację ręczy również duet autorów: naukowiec - Martin Fassnacht i praktyk - Hermann Simon. Książka skierowana jest w równej mierze do studentów, naukowców, przedsiębiorców i menedżerów.
Czwarte wydanie zostało w całości zaktualizowane. W celu połączenia teorii i praktycznego znaczenia omawianych zagadnień, wszelkie przedstawiane koncepcje zilustrowane zostały opisami przypadków z praktyki biznesowej. Stało się to możliwe dzięki dostępowi do doświadczeń firmy Simon-Kucher & Partners, światowego lidera rynku doradztwa cenowego. "
Z przedmowy
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-01-20857-8
- ISBN druku: 978-83-01-20772-4
- Liczba stron: 466
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Przedmowa XI O Autorach XIII Rozdział 1. Podstawy zarządzania cenami 1 1.1. Zysk i cena 2 1.2. Definicja ceny 5 1.3. Cena i zarządzanie 6 1.3.1. Cena jako narzędzie marketingu 6 1.3.2. Zrozumienie roli ceny 9 1.3.3. Zarządzanie cenami jako proces 12 1.4. Źródła wiedzy na temat zarządzania cenami 13 1.5. Zarządzanie cenami i prawo 16 1.6. Aktualne kierunki w zarządzaniu cenami 19 Podsumowanie 22 Literatura 23 Rozdział 2. Strategia ceny 25 2.1. Cele 26 2.2. Zarządzanie cenami i wartość dla właścicieli 30 2.3. Wartość i cena 34 2.4. Pozycjonowanie 36 2.5. Sposób działania 38 2.6. Pozycje cenowe 40 2.6.1. Luksusowa pozycja cenowa 40 2.6.2. Pozycja cenowa premium 46 2.6.3. Średnia pozycja cenowa 51 2.6.4. Niska pozycja cenowa 55 2.6.5. Ultraniska pozycja cenowa 59 2.6.6. Dynamika pozycjonowania cenowego 63 Podsumowanie 66 Literatura 68 Rozdział 3. Analiza: ekonomia ceny 71 3.1. Wprowadzenie 72 3.2. Analiza informacji ważnych dla ceny 72 3.2.1. Ustalanie cen metodą koszt plus 73 3.2.2. Klienci 74 3.2.3. Konkurencja 75 3.3. Krzywa popytu 77 3.3.1. Klasyfikacja i znaczenie krzywej popytu 77 3.3.2. Krzywa popytu i elastyczność cenow 77 3.3.3. Inne formy krzywej popytu 82 3.3.4. Dane empiryczne dotyczące elastyczności cenowej 85 3.4. Empiryczne wyznaczanie krzywej popytu 91 3.4.1. Wywiady 91 3.4.2. Obserwacje 107 3.4.3. Podsumowanie narzędzi 115 Podsumowanie 116 Literatura 117 Rozdział 4. Analiza: psychologia ceny 119 4.1. Wprowadzenie 120 4.2. Tradycyjna psychologia ceny 121 4.2.1. Cena a efekt prestiżu 121 4.2.2. Paradoks Giffena 121 4.2.3. Cena jako wyznacznik jakości 122 4.2.4. Wyjątki 124 4.3. Behawioralne wyznaczanie ceny125 4.3.1. Podstawy teoretyczne 125 4.3.2. Efekty towarzyszące behawioralnemu wyznaczaniu cen 130 4.3.3. Neuropricing 137 Podsumowanie 138 Literatura 139 Rozdział 5. Decyzja: Ceny jednowymiarowe 142 5.1. Wprowadzenie 143 5.2. Klasyfikacja jednowymiarowych metod ustalania cen 143 5.3. Jednoczynnikowe metody ustalania cen 144 5.3.1. Ustalanie cen metodą koszt plus 144 5.3.2. Polityka cen zorientowana na konkurencję 145 5.4. Wieloczynnikowe metody ustalania cen 146 5.4.1. Rachunek marży brutto 147 5.4.2. Systemy wspomagania decyzji 150 5.4.3. Matematyczna optymalizacja cen 153 5.4.4. Optymalizacja ceny w warunkach oligopolu 158 5.4.5. Hipotezy reakcji w oligopolu 162 Podsumowanie 169 Literatura 170 Rozdział 6. Decyzja: Ceny wielowymiarowe 172 6.1. Wprowadzenie 173 6.2. Różnicowanie cen 173 6.2.1. Segmentacja rynku jako podstawa różnicowania cen 174 6.2.2. Teoretyczne podstawy różnicowania cen 177 6.2.3. Realizacja różnicowania cen 180 6.3. Decyzje cenowe obejmujące wiele produktów 196 6.3.1. Decyzje cenowe dla linii produktów 196 6.3.2. Wiązanie cen 203 Podsumowanie 209 Literatura 210 Rozdział 7. Decyzja: Ceny optymalne dynamicznie 212 7.1. Czynniki warunkujące ceny optymalne dynamicznie 213 7.1.1. Dynamiczna funkcja celu 213 7.1.2. Dynamiczna funkcja popytu 214 7.1.3. Dynamiczna funkcja kosztów 220 7.2. Dynamiczna optymalizacja cen 224 7.2.1. Procedury pomocnicze w dynamicznym zarządzaniu cenami 224 7.2.2. Ilościowo uzasadnione dynamiczne decyzje cenowe 230 7.3. Dynamiczne decyzje cenowe i marketing relacji 235 Podsumowanie 240 Literatura 243 Rozdział 8. Zarządzanie cenami i warunki ramowe 245 8.1. Cena i podatki 246 8.1.1. Skutki podatkowe po stronie odbiorców 246 8.1.2. Skutki oddziaływania podatków po stronie oferenta 250 8.1.3. Taktyczne rozważania o podatkach i cenach 252 8.2. Cena i inflacja 253 8.3. Międzynarodowe zarządzanie cenami257 8.3.1. Problemy i praktyki 257 8.3.2. Ceny a kurs walut 260 8.3.3. Import równoległy 264 8.3.4. Cena i interwencje państwa 271 8.3.5. Zagadnienia realizacji w otoczeniu międzynarodowym 273 Podsumowanie 274 Literatura 275 Rozdział 9. Realizacja 277 9.1. Wprowadzenie 278 9.2. Podział odpowiedzialności w zarządzaniu cenami 278 9.2.1. Definiowanie zadań 278 9.2.2. Umiejscowienie kompetencji do decydowania o polityce cenowej 280 9.2.3. Struktura organizacji i procesy organizacyjne związane z cenami 283 9.2.4. Rola dyrektora generalnego 288 9.3. Rola sił sprzedaży 292 9.3.1. Cenowa decyzyjność sił sprzedażowych działających w terenie 292 9.3.2. Systemy motywacyjne zorientowane na cenę 297 9.4. Komunikowanie cen 302 9.4.1. Komunikowanie cen na zewnątrz 303 9.4.2. Wewnętrzna komunikacja cen 311 9.5. Kontroling cenowy 311 9.5.1. Zadania kontrolingu cenowego 312 9.5.2. Wymogi informatyczne 312 9.5.3. Narzędzia kontrolingu cenowego313 Podsumowanie 320 Literatura 321 Rozdział 10. Zarządzanie cenami na rynku dóbr konsumpcyjnych 323 10.1. Wprowadzenie 324 10.2. Wertykalne zarządzanie cenami 324 10.2.1. Producent ustala cenę zbytu producenta i cenę detaliczną 325 10.2.2. Producent określa wyłącznie cenę zbytu producenta 331 10.2.3. Producent i handel działają wspólnie na rzecz maksymalizacji zysku 336 10.3. Wielokanałowe zarządzanie cenami 340 Podsumowanie 343 Literatura 344 Rozdział 11. Zarządzanie cenami na rynku dóbr industrialnych 346 11.1. Wprowadzenie 347 11.2. Analiza 348 11.3. Decyzja 349 11.3.1. Ustalanie ceny ukierunkowane na użyteczność 349 11.3.2. Metody kalkulacyjne 352 11.3.3. Aukcje 353 11.4. Realizacja 357 11.4.1. Negocjacje cenowe 357 11.4.2. Umowy cenowe i klauzule zabezpieczenia ceny 361 Podsumowanie 363 Literatura 364 Rozdział 12. Zarządzanie cenami w sektorze usług 366 12.1. Wprowadzenie 367 12.2. Analiza 370 12.2.1. Informacje dotyczące przedsiębiorstwa 370 12.2.2. Informacje dotyczące klientów 371 12.2.3. Informacje dotyczące konkurencji 372 12.3. Decyzja 373 12.3.1. Procedury przybliżone 373 12.3.2. Różnicowanie cen w sektorze usług 374 12.3.3. Yield management 378 12.4. Realizacja 382 12.4.1. Realizacja zróżnicowanych cen 382 12.4.2. Ceny stałe lub ceny zależne od konkretnej sytuacji 383 12.4.3. Komunikowanie cen 384 Podsumowanie 384 Literatura 385 Rozdział 13. Zarządzanie cenami w handlu 387 13.1. Wprowadzenie 388 13.2. Strategia 389 13.2.1. Pozycjonowanie cenowe 389 13.2.2. Wizerunek cenowy 393 13.3. Analiza 396 13.3.1. Informacje dotyczące przedsiębiorstwa 396 13.3.2. Informacje dotyczące klientów 397 13.3.3. Informacje dotyczące konkurencji 401 13.4. Decyzja 401 13.4.1. Określanie przedziałów cenowych 401 13.4.2. Decyzje cenowe dotyczące pojedynczych artykułów 402 13.4.3. Decyzja cenowa i sprzężenie asortymentowe 404 13.4.4. Decyzje przy promocjach cenowych 406 13.5. Realizacja 411 Podsumowanie 415 Literatura 416 Rozdział 14. Innowacje w zarządzaniu cenami 419 14.1. Innowacje cenowe: trochę historii 420 14.2. Zmiana krzywej popytu za sprawą zwiększonej przejrzystości 423 14.3. Innowacyjne modele cenowe 426 14.3.1. Jednorazowe opłaty stałe 426 14.3.2. Model freemium 429 14.3.3. Interaktywne modele cenowe 431 14.3.4. Opłata za wykorzystanie 434 14.3.5. Nowe miary cenowe 436 14.3.6. Dwustronne systemy cenowe 438 14.3.7. Ceny ujemne 439 14.3.8. Zerowe koszty krańcowe i sharing economy 442 14.3.9. Innowacyjne systemy płatności 444 Podsumowanie 447 Literatura 448 Podziękowania 452