Zarządzanie finansami w przedsiębiorstwie turystycznym
Zarządzanie przedsiębiorstwem turystycznym, z wykorzystaniem Międzynarodowych Standardów Rachunkowości, wymaga wiedzy menedżerskiej i umiejętności korzystania z systemów informacji w zakresie zakupów, sprzedaży, marketingu, personelu i finansów. Jest to pierwszy polski podręcznik kompleksowo ujmujący tę tematykę, a w szczególności obszar zarządzania finansami. Autor uwzględnił specyfikę branży turystycznej, przeprowadził analizę wskaźnikową przykładowego przedsiębiorstwa turystycznego, omówił jego działalność bieżącą oraz kwestie podatkowe. Poruszył również problematykę głośnych ostatnio bankructw biur turystycznych. Podręcznik kierowany jest do studentów turystyki i rekreacji oraz do osób pracujących w branży turystycznej.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-01-20406-8
- ISBN druku: 978-83-01-16551-2
- Liczba stron: 334
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
WPROWADZENIE 9 ROZDZIAŁ 1. DZIAŁALNOŚĆ GOSPODARCZA PRZEDSIĘBIORSTW TURYSTYCZNYCH 13 1.1. Istota, cel oraz zakres działalności gospodarczej 13 1.2. Podejmowanie, wykonywanie i zakończenie działalności gospodarczej 16 1.2.1. Wpis do ewidencji działalności gospodarczej 16 1.2.2. Rejestracja w Krajowym Rejestrze Sądowym 20 1.2.3. Konto bankowe firmy 24 1.2.4. Uruchomienie działalności gospodarczej przedsiębiorstw turystycznych 26 1.2.5. Możliwości i warunki założenia przedsiębiorstwa turystycznego za granicą 29 1.3. Charakterystyka działalności turystycznej 32 1.3.1. Przedsiębiorstwo turystyczne – pojęcie i funkcjonowanie 32 1.3.2. Zakłady gastronomiczne 33 1.3.3. Obiekty hotelarskie 36 1.3.4. Biura podróży, touroperatorzy i pośrednicy turystyczni 38 1.3.5. Gospodarstwa agroturystyczne 43 1.4. Kontrola funkcjonowania przedsiębiorstw turystycznych 46 1.5. Wybór formy opodatkowania w przedsiębiorstwie turystycznym 50 Pytania kontrolne 56 ROZDZIAŁ 2. ZNACZENIE ZARZĄDZANIA FINANSAMI PRZEDSIĘBIORSTWA TURYSTYCZNEGO 57 2.1. Zarządzanie przedsiębiorstwem turystycznym a zarządzanie jego finansami 57 2.2. Uwarunkowania decyzji finansowych 62 2.3. Funkcje kierownictwa firmy oraz menedżera finansowego 66 2.4. Sprawozdanie finansowe źródłem informacji gospodarczych 68 2.4.1. Warunki sporządzania sprawozdań finansowych 68 2.4.2. Bilans 69 2.4.3. Rachunek zysków i strat 71 2.4.4. Rachunek przepływów pieniężnych 76 2.5. Narzędzia analizy wskaźnikowej w przedsiębiorstwie 83 2.5.1. Płynność finansowa 83 2.5.2. Zadłużenie 91 2.5.3. Sprawność (obrotowość) działania 92 2.5.4. Zyskowność 95 2.5.5. Wskaźniki operacyjne hoteli, restauracji i biur podróży 97 2.6. Efektywność usług w przedsiębiorstwie turystycznym 100 2.7. Analiza finansowa firmy według standardów UE 109 Pytania kontrolne 113 ROZDZIAŁ 3. PLANOWANIE FINANSOWE W PRZEDSIĘBIORSTWIE TURYSTYCZNYM 115 3.1. Biznesplan a plan finansowy 115 3.2. Metodyka konstruowania planów finansowych pro forma 121 3.2.1. Ogólne założenia metodologiczne 121 3.2.2. Rachunek zysków i strat pro forma 130 3.2.3. Rachunek przepływów pieniężnych pro forma 131 3.2.4. Bilans zamknięcia pro forma 133 3.3. Wykorzystanie progu rentowności w planowaniu ekonomiczno-finansowym 136 3.4. Modelowa weryfikacja przyjętych założeń metodologicznych 140 Pytania kontrolne 153 ROZDZIAŁ 4. KAPITAŁY PRZEDSIĘBIORSTWA TURYSTYCZNEGO ORAZ ŹRÓDŁA ICH FINANSOWANIA 154 4.1. Pojęcie i klasyfikacja kapitałów przedsiębiorstwa turystycznego 154 4.2. Źródła kapitału własnego i obcego 157 4.3. Zasady finansowania majątku kapitałem własnym i obcym 161 4.4. Kształtowanie struktury kapitału 162 4.5. Zarządzanie kapitałem obrotowym 166 4.6. Amortyzacja majątku 172 4.6.1. Funkcjonowanie tarczy podatkowej 173 4.6.2. Podstawowe zasady amortyzacji aktywów trwałych 175 4.6.3. Amortyzacja wartości niematerialnych i prawnych 179 4.7. Kredyt kupiecki źródłem finansowania krótkoterminowego przedsiębiorstw 181 4.8. Fundusze unijne przedsiębiorstwa turystycznego 183 Pytania kontrolne 186 ROZDZIAŁ 5. ZARZĄDZANIE NALEŻNOŚCIAMI I ZOBOWIĄZANIAMI HANDLOWYMI 188 5.1. Weryfikacja kontrahentów usług turystycznych 188 5.2. Długookresowe i operatywne zarządzanie należnościami i zobowiązaniami handlowymi 191 5.3. Windykacja należności oraz sprzedaż wierzytelności 202 5.4. Zmniejszanie ryzyka kredytowej sprzedaży usług turystycznych 204 5.5. Eliminacja nierzetelnych kontrahentów 210 5.6. Złe długi w przedsiębiorstwie turystycznym 215 5.7. Przedawnienie roszczeń między przedsiębiorcami oraz w przedsiębiorstwie 216 Pytania kontrolne 218 ROZDZIAŁ 6. EFEKTY EKONOMICZNO-FINANSOWE W PRZEDSIĘBIORSTWIE TURYSTYCZNYM 219 6.1. Wartość przedsiębiorstwa turystycznego 219 6.2. Znaczenie czasu w podejmowaniu decyzji gospodarczych 224 6.3. Polityka opustów cenowych i potrąceń przy sprzedaży usług turystycznych 233 6.4. Kredyty bankowe a leasing oraz wybór waluty 239 6.5. Odsetki od zaległości podatkowych a odsetki ustawowe 243 6.6. Kalkulacje cenowe w przedsiębiorstwie turystycznym 246 6.6.1. Ogólne zasady kalkulacji cenowej 246 6.6.2. Kalkulacje cenowe w gastronomii 251 6.6.3. Kalkulacje cenowe w hotelarstwie 258 6.6.4. Kalkulacje cenowe w biurach podróży 262 6.6.5. Kalkulacje cenowe w agroturystyce 268 6.7. Wykorzystanie środków transportowych w firmie turystycznej 270 6.8. Wydatki na promocję i reklamę a wydatki na cele reprezentacyjne 274 6.9. Zatrudnianie pracowników a rozliczanie wydatków domowo-firmowych 277 6.10. Upadłość gospodarcza źródłem ochrony zasobów firmy 282 Pytania kontrolne 284 ROZDZIAŁ 7. PODATKI W PRZEDSIĘBIORSTWIE TURYSTYCZNYM 285 7.1. Ogólna charakterystyka podatków w działalności turystycznej 285 7.2. Podstawowe zasady opodatkowania usług turystycznych 289 7.3. Dopłaty do wczasów, wycieczek i kolonii 298 7.4. Rozliczenia podatkowe w agroturystyce i turystyce wiejskiej 300 7.5. Legalne zmniejszanie obciążeń podatkowych przedsiębiorstwa turystycznego 306 7.6. Prawna obrona przedsiębiorstwa przed fiskusem 312 Pytania kontrolne 316 TEST 317 WYKAZ SKRÓTÓW 323 BIBLIOGRAFIA 325 INDEKS 335