Zarządzanie w polskich miastach zgodnie z koncepcją smart city
Miasta są systemami społeczno-gospodarczymi, charakteryzującymi się wielością elementów oraz relacjami między nimi. Funkcjonowanie istniejącego systemu społeczno-gospodarczego i jego powiązania z systemem przestrzennym czy środowiskowym, uzależnione są od utrzymywania więzi między poszczególnymi elementami składowymi. Oznacza to, iż elementy składowe miasta muszą pozostawać zintegrowane − jest to warunek konieczny do prawidłowego trwania i rozwoju miasta. Ta wielowymiarowość pod względem organizacyjnym i funkcjonalnym rodzi potrzebę całościowego widzenia problemów jego życia i skłania do takiego zarządzania, które będzie racjonalnie wykorzystywać dostępne zasoby, ograniczać koszty oraz podnosić jego atrakcyjność dla wszystkich użytkowników.
Niniejsza publikacja jest wynikiem realizacji projektu badawczego: „Koncepcja
smart city jako wyznacznik podejmowania decyzji związanych
z funkcjonowaniem i rozwojem miasta”. Głównym celem było tu poznanie zakresu wykorzystywania koncepcji smart city na użytek zarządzania w miastach w odniesieniu do realiów polskich. Idea smart city jest jeszcze w Polsce mało znana (co potwierdziły badania), a jeśli w ogóle, to rozpatrywana jedynie z punktu widzenia racjonalizacji gospodarki energetycznej. Tymczasem na świecie koncepcja ta jest powszechnie uznawana. Łączy ona w sobie wiele elementów sfery ekonomicznej, społecznej oraz przestrzennej i pozwala na systemowe podejście do procesu podejmowania decyzji przez władze miasta. Wiodącym celem projektu nie było udokumentowanie przykładów miast „inteligentnych” w Polsce, ale przede wszystkim próba zdefiniowania działań władz lokalnych, które można uznać za wpisujące się w koncepcję smart city, mające z założenia przyczynić się do obniżenia kosztów funkcjonowania miasta, oszczędności zasobów, poprawy jakości życia, uczynienia miasta bardziej wygodnym dla mieszkańców, dzięki wykorzystywaniu nowoczesnych rozwiązań technologicznych.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-7488-067-1
- ISBN druku: 978-83-7488-187-6
- Liczba stron: 212
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
WSTĘP CZĘŚĆ I. TEORETYCZNE ASPEKTY ZARZĄDZANIA W MIASTACH ZGODNIE Z KONCEPCJĄ SMART CITY ROZDZIAŁ 1. KONCEPCJA SMART CITY W TEORII I PRAKTYCE ZARZĄDZANIA ROZWOJEM MIAST (Danuta Stawasz, Dorota Sikora-Fernandez) 1.1. Współczesne uwarunkowania rozwoju miast 1.2. Ogólne przesłanki koncepcji smart city 1.3. Koncepcja smart city a nowoczesne podejście do zarządzania sprawami publicznymi 1.4. Idea smart city w założeniach polityki rozwoju miast ROZDZIAŁ 2. PROBLEMY WSPÓŁCZESNYCH MIAST I MOŻLIWOŚCI ICH ROZWIĄZANIA ZGODNIE Z KONCEPCJĄ SMART CITY (Danuta Stawasz) 2.1. Ogólna charakterystyka wybranych obszarów oddziaływania władz w miastach 2.2. Zarządzanie w mieście ROZDZIAŁ 3. MIASTA INTELIGENTNE I SUSTENSYWNE. PRZEGLĄD METOD POMIARU (Maciej Turała) Wprowadzenie 3.1. Miasta inteligentne i sustensywne – definicje 3.2. Pomiar „miejskiej inteligencji” 3.3. Rankingi miast Podsumowanie ROZDZIAŁ 4. INTELIGENTNE ROZWIĄZANIA W OBSZARZE ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ (Dorota Sikora-Fernandez) 4.1. Inteligentna administracja publiczna jako element koncepcji smart city 4.2. Elektroniczna administracja publiczna 4.3. E-administracja w najważniejszych unijnych i krajowych dokumentach strategicznych 4.4. Usługi cyfrowe w administracji publicznej w Polsce 4.4.1. Sposoby elektronicznej komunikacji między urzędem a klientem 4.4.2. Podpis elektroniczny 4.4.3. Wybrane przykłady funkcjonowania elektronicznej administracji publicznej w Polsce CZĘŚĆ II PRAKTYKA ZARZĄDZANIA W MIASTACH POLSKICH I EUROPEJSKICH ZGODNIE Z KONCEPCJĄ SMART CITY ROZDZIAŁ 5. OCENA ZARZĄDZANIA W POLSKICH MIASTACH ZGODNIE Z KONCEPCJĄ SMART CITY (Dorota Sikora-Fernandez) 5.1. Analiza inteligencji polskich miast – problematyka oraz opis badań 5.2. Metoda badawcza 5.3. Wyniki badań 5.4. Wnioski ROZDZIAŁ 6. WDROŻENIE KONCEPCJI SMART CITY W MIASTACH REGIONU ŁÓDZKIEGO (Magdalena Wiśniewska) 6.1. Miasta województwa łódzkiego 6.2. Wdrożenie koncepcji smart city w miastach regionu łódzkiego – wyniki badań ankietowych Podsumowanie ROZDZIAŁ 7. INTELIGENTNE ZARZĄDZANIE W MIASTACH STUDIUM PRZYPADKÓW 7.1. Wybrane aspekty praktyki inteligentnego zarządzania w miastach (Danuta Stawasz) 7.2. Miasta europejskie wobec koncepcji smart city Barcelona (Dorota Sikora-Fernandez) Edynburg (Maciej Turała) Londyn (Danuta Stawasz, Ewa Dorota Stawasz) Wiedeń (Dorota Sikora-Fernandez) Montpellier (Aleksandra Nowakowska) 7.3. Miasta polskie wobec koncepcji smart city Bielsko-Biała (Danuta Stawasz) Kraków (Danuta Stawasz) Lublin (Dorota Sikora-Fernandez) Zakończenie Bibliografia Spis rysunków, fotografii i tabel Autorzy