Zjawy, szaleństwo i śmierć
STUDIA LATYNOAMERYKAŃSKIE UNIWERSYTETU JAGIELLOŃSKIEGO. Nr 7
Zjawy, szaleństwo i śmierć jest pierwszą tego rodzaju pracą publikowaną w Polsce. Autor przedstawia rozwój hispanoamerykańskiej literatury fantastycznej, począwszy od próbek publikowanych w prasie w XIX wieku, poprzez okres modernizmu, aż po twórczość Julia Cortázara. Proza fantastyczna, z początku imitująca europejskie i północnoamerykańskie wzory, z czasem zyskuje artystyczną dojrzałość i owocuje oryginalnymi tekstami. Ewolucja ukazana została na przykładzie dzieł najważniejszych twórców tego nurtu (m.in. Rubén Darío, Leopoldo Lugones, Horacio Quiroga, Macedonio Fernández, Jorge Luis Borges, Adolfo Bioy Casares). Osobny wątek stanowi realizm magiczny, powszechnie kojarzony czy wręcz utożsamiany z literaturą latynoamerykańską. Praca zarysowuje historię terminu i definiuje charakterystyczne cechy realizmu magicznego na przykładzie powieści najwybitniejszych jego twórców (m.in. Juan Rulfo, Gabriel García Márquez, Alejo Carpentier).
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-242-2486-9
- ISBN druku: 978-83-242-2630-6
- Liczba stron: 348
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
SPIS TREŚCI WSTĘP I. LITERATURA FANTASTYCZNA I JEJ GATUNKI 1. Teoria fantastyki 1.1. Fantastyczność i fantastyka 1.2. Fantastyka a realizm 1.3. Fantastyka jako gatunek 1.4. Fantastyka jako czynnik paragenologiczny 2. Tradycje literatury fantastycznej 2.1. Mit i baśń 2.2. Podróże i utopia 3. Gatunki literatury fantastycznej 3.1. Fantastyka grozy 3.2. Science fiction 3.3. Fantasy II. LITERATURA FANTASTYCZNA W HISPANOAMERYCE 1. Fantazja i cudowność w opisach Nowego Świata 2. Początki literatury fantastycznej w Hispanoameryce 2.1. Juan Montalvo 2.2. Juana Manuela Gorriti 2.3. Miguel Cane 2.4. Eduardo Blanco 2.5. Eduardo Ladisiao Holmberg 2.6. Jose Maria Roa Barcena 2.7. Eduardo Wilde 3. Opowiadanie fantastyczne w okresie modernizmu 3.1. Ruben Dario 3.2. Leopoldo Lugones 3.3. Horacio Quiroga 3.4. Clemente Palma 4. Nowe obszary fantastyki 4.1. Macedonio Fernandez 4.2. Felisberto Hernandez 5. Zloty okres fantastyki argentyńskiej 5.1.Jorge Luis Borges 5.2. Adolfo Bioy Casares 5.3. Silvina Ocampo 6. Dalszy rozwój fantastyki - neofantastyka 6.1. Julio Cortazar III. REALIZM MAGICZNY 1. Termin „realizm magiczny". Próby ujęcia teoretycznego 1.1. Geneza terminu: realizm magiczny w malarstwie 1.2. Pierwsze zastosowania terminu „realizm magiczny" w odniesieniu do literatury 1.3. Alejo Carpentier: przedmowa do Królestwa z tego świata. Lo real marauilloso 1.4. Miguel Angel Asturias o realizmie magicznym 1.5. Angel Flores 1.6. Luis Leal 1.7. Dalsza dyskusja: lata 1970-1975 1.8. XVI Międzynarodowy Kongres Literatury Iberoamerykańskiej: „dialog głuchych" 1.9. Enrique Andersen Imbert 1.10. Dyskusji ciąg dalszy i zmierzch 2. Realizm magiczny: zagadnienia 2.1. Charakterystyki realizmu magicznego: próba znalezienia cech fundamentalnych 2.2. Surrealizm a realizm magiczny 2.3. „Prymitywna" mentalność 2.4. Realizm magiczny a lo real marauilloso (americano) 2.5. Kwestia języka: barokowość 2.6. Realizm magiczny a boom latynoamerykański 2.7. Realizm magiczny: uniwersalny czy latynoamerykański 2.8. Realizm magiczny w krzywym zwierciadle 3. Lo real marauilloso i realizm magiczny: praktyka 3.1. Alejo Carpentier: Królestwo z tego świata i Podróż do źródeł czasu 3.2. Miguel Angel Asturias: Hombres de mafz i Niejaka Mulatka. 3.3. Juan Rulfo: Pedro Paramo 3.4. Gabriel Garcia Marquez: Sto lat samotności i Jesień patriarchy 3.5. Isabel Allende: Dom duchów ZAKOŃCZENIE. WNIOSKI: FANTASTYKA A REALIZM MAGICZNY BIBLIOGRAFIA INDEKS NAZWISK