Dionizos ‒ „Agathos Daimon”
Nasza opowieść o Agathos Daimon nie będzie miała charakteru chronologicznego. Nie jest to wyrazem lekceważenia tego, co o bogach przekazały nam najstarsze źródła literackie, a więc Homer i Hezjod; jednak to, co jest możliwe przy opracowywaniu tematu innych bogów greckich – próba zrozumienia ich pierwotnych funkcji na podstawie świadectw przekazanych przez tych właśnie autorów, w przypadku Dionizosa możliwe nie jest. Ponadto nie jest naszym zamiarem ukazanie wizerunku boga czy to u poszczególnych autorów, czy też w poszczególnych epokach literackich. Sądzimy bowiem, że takie podejście mogłoby jedynie zamazać obraz, jaki staramy się nakreślić. W naszej rozprawie wykorzystujemy więc wszelkie zachowane źródła, począwszy od tabliczek z pismem linearnym B, poprzez najstarsze źródła literackie, a skończywszy na autorach z pierwszych wieków chrześcijaństwa.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-7969-854-7
- ISBN druku: 978-83-7969-394-8
- Liczba stron: 366
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Przedmowa 10 Część I. O bogu, który przynosił ludziom radość 14 1. Dionizos jako bóg wina w najstarszych zabytkach literackich i ikonograficznych 16 2. Problem pochodzenia kultu boga 25 3. Dawcy dóbr wszelakich, czyli o indoeuropejskich wyobrażeniach bóstwa związanego z wegetacją 27 4. Od tłoczni do orchestry, czyli od Dionizjów Wiejskich do Dionizjów Miejskich 73 4. a. Lenaje (L»naia) 82 4. b. Zamaskowany Dionizos 86 5. Anthesteria (’Aνθεστήρια) –„Święto Dionizosa Limnaios” 91 5. a. Pitchoigia (Piqoig…a) – „Dzień Otwierania Beczek” (11 Anthesterion) 94 5. b. Choes (CÒej) – „Dzień Dzbanów” (12 Antesterion) 98 5. c. Chytroi (CÚtroi) – „Dzień Garnków” (13 Anthesterion) 108 6. Oschoforia (’Ωσχοφόρια) – „Święto Przynoszenia Winnych Gron” (7. Pyanepsion) 120 7. Właściwości wina ofiarowanego ludziom 126 7. a. Wino i bóg Dionizos jako dawcy radości (c£rma; g£noj; τέρψις βίου) 126 7. b. Wino najlepszym lekarstwem (οἶνος οὖν ἄριστον φάρμακον; φάρμακον ἀντίδοτον) 128 7. c. Radość i utrapienie (c£rma kaˆ ¥cqoj), czyli dwoista natura wina, jako prawda o korzystających z daru boga, a nie o bogu 134 7. d. Wino przyczyną szaleństwa i nieszczęść (μαινόμενος ὁ οἶνος, οἶνος μάργος) 138 7. e. Wino i bóg Dionizos synonimami pokoju 142 8. Sympozjon – jako radość „wspólnego picia” pod opieką Dobrego Bóstwa 143 9. Dionizos Bakchos i misteria bakchiczne 148 9 a. „Orficy i bakchoi?” 159 9. b. Orfeusz jako założyciel misteriów i twórca Hieroi Logoi 164 9. c. „Ci wokół Orfeusza” 172 9. d. Problem „mitu orfickiego” i jego związek z misteriami 174 Część II. Na tropie „menad” podążających na Agrionia 196 Obraz rytu sparagmosu i omofagii oraz jego desakralizacja w przekazach literackich 198 Menadyczna orejbazja i thiasos 201 Σπαραγμός i ὠμοαγία 209 Projtydy i Melampus 220 Minyady z Orchomenos 234 Agronia 236 Theomachoi (Likurg, Orfeusz, Penteusz) 241 Spis ilustracji 268 Bibliografia 270 I. Wykaz skrótów 270 II. Teksty źródłowe 273 III. Przekłady 293 IV. Słowniki i encyklopedie 297 V. Monografie 297 VI. Artykuły 309 Indeks autorów nowożytnych 344 Indeks verborum 352 Indeks nazw własnych 356