Meritum. Gospodarka finansowa jednostek samorządu terytorialnego
W nowej rzeczywistości – po wyborach samorządowych 2024 – pojawia się sporo pytań. Czy w Polsce lokalnej nastąpią zmiany na lepsze? Czy nowe władze przeprowadzą audyty działań poprzedników?
Na pewno, niezależnie od sytuacji, kluczowa pozostaje sytuacja finansowa jednostek samorządu terytorialnego. I właśnie w tej dziedzinie książka z cenionej serii „Meritum” będzie stanowić pomocne źródło wiedzy.
Publikacja stanowi unikalne połączenie komentarza do przepisów prawnych z praktycznym przewodnikiem po ich zastosowaniu. Autorzy w przystępny sposób prezentują:
Zasady nadrzędne i szczegółowe rachunkowości w JST
Odpowiedzialność w tym obszarze, podając podstawy prawne
Przykładowe regulacje wewnętrzne
Zasady zaciągania zobowiązań (z uwzględnieniem oceny RIO)
Subwencje i dotacje
Zasady prawidłowej konstrukcji budżetu i wieloletniej prognozy finansowej (WPF)
Zaskarżanie decyzji oraz tryb postępowania przed SKO
Kontrolę zarządczą, audyt wewnętrzny oraz zasady odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych
Możliwe do wykorzystania formy realizacji zadań samorządowych.
Publikacja zawiera liczne przykłady, zestawienia i orzecznictwo, które ułatwiają zrozumienie omawianych zagadnień. Szczególnie cenne są informacje o najczęściej pojawiających się w praktyce problemach i sposobach ich rozwiązania.
Dodatkowe atuty publikacji:
Uporządkowana prezentacja treści
Jasny i przystępny język
Przykłady i case studies
Aktualne informacje i orzecznictwo.
Książka jest przeznaczona dla:
Pracowników działów finansowych i księgowych JST
Pracowników JST zajmujących się kontrolą zarządczą i audytem
Pracowników regionalnych izb obrachunkowych
Członków regionalnych komisji orzekających w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych.
Prof. dr hab. Krzysztof Surówka, Kierownik Katedry Finansów Publicznych na Uniwersytecie Ekonomicznym w Krakowie:
„Mocną stroną monografii jest to, że przy prezentacji poszczególnych problemów, Autorzy odwołują się do aktów prawnych dotyczących finansów jednostek samorządu terytorialnego oraz do obowiązującego orzecznictwa. Ma to istotne znaczenie poznawcze. Autorzy prezentują linię orzeczniczą wypracowaną w ciągu 30 lat przez Kolegia poszczególnych RIO oraz SKO. Taka praktyczna (prawno-ekonomiczna) analiza problemów w monografii to – moim zdaniem- istotna wartość dodana publikacji”.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-8358-120-0
- ISBN druku: 978-83-8358-043-2
- EAN: 9788383581200
- Liczba stron: 420
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
9 Wykaz skrótów 13 Wstęp 15 Rozdział I. Budżet 16 1. Istota budżetu i zasady budżetowe | str. 1 21 2. Konstrukcja budżetu | str. 8 25 3. Procedura budżetowa | str. 18 37 Rozdział II. Wieloletnia prognoza finansowa 38 1. Istota WPF – definicja, charakter, zakres i forma prawna | str. 43 45 2. Czasowy zakres WPF – kroczący charakter prognozy | str. 60 46 3. WPF a budżet roczny JST | str. 65 49 4. Procedura opracowywania i uchwalania uchwały zawierającej WPF… oraz jej zmiany w trakcie roku budżetowego | str. 71 51 5. Charakter upoważnień w uchwale w sprawie WPF | str. 75 55 Rozdział III. Subwencje 57 1. Subwencja ogólna i dotacje celowe – zasady ogólne | str. 81 64 2. Zasady dysponowania środkami subwencji ogólnej | str. 100 68 3. Część oświatowa subwencji ogólnej | str. 109 73 4. Część wyrównawcza subwencji ogólnej | str. 131 77 5. Część równoważąca (regionalna) subwencji ogólnej | str. 145 83 6. Pozostałe części subwencji ogólnej | str. 163 86 7. Postępowanie w sprawie zwrotu nienależnej kwoty subwencji ogólnej | str. 177 89 8. Zmiany w zakresie subwencji ogólnej w związku z COVID-19 | str. 185 93 Rozdział IV. Dotacje 94 1. Dotacje jako źródło dochodów JST | str. 192 107 2. Dotacje celowe na dofinansowanie zadań własnych | str. 229 111 3. Dotacje jako wydatki jednostek samorządu terytorialnego | str. 242 121 Rozdział V. Zaciąganie zobowiązań, deficyt i dług 122 1. Kategorie salda w budżecie JST | str. 266 128 2. Planowany deficyt budżetu JST i jego finansowanie | str. 288 130 3. Zadłużenie w JST i jego ograniczenia | str. 290 138 4. Zaciąganie zobowiązań przez JST | str. 303 145 Rozdział VI. Zaskarżanie decyzji finansowych przed SKO i postępowanie w tym zakresie 146 1. Kompetencje kolegiów oraz ich pozycja ustrojowa | str. 316 149 2. Odwołanie jako środek zaskarżenia decyzji | str. 326 169 Rozdział VII. Gospodarka komunalna 170 1. Prowadzenie gospodarki komunalnej | str. 374 175 2. Powierzanie zadań z zakresu gospodarki komunalnej | str. 389 177 3. Formy prowadzenia gospodarki komunalnej a formy współdziałania… w realizacji zadań z zakresu gospodarki komunalnej | str. 393 182 4. Prowadzenie gospodarki w formie zakładu budżetowego lub spółki komunalnej | str. 407 187 5. Rola i status prawny organów JST w prowadzeniu gospodarki komunalnej | str. 416 191 Rozdział VIII. Kontrola zarządcza i audyt wewnętrzny 192 1. Kontrola zarządcza | str. 420 207 2. Audyt wewnętrzny | str. 438 219 Rozdział IX. Rachunkowość JST i samorządowych jednostek organizacyjnych 221 1. Ogólna charakterystyka rachunkowości JST | str. 471 227 2. Polityka rachunkowości JST | str. 478 239 3. Rachunkowość budżetu JST | str. 485 249 4. Rachunkowość samorządowych jednostek budżetowych… i samorządowych zakładów budżetowych | str. 497 312 5. Sprawozdanie finansowe JST oraz samorządowych jednostek budżetowych… i samorządowych zakładów budżetowych | str. 588 327 Rozdział X. Kontrola wykonania budżetu JST i nadzór RIO 328 1. Kontrola wykonania budżetu JST – absolutorium | str. 601 344 2. Nadzór RIO | str. 627 357 Rozdział XI. Odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny finansów publicznych w JST 359 1. System odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych | str. 663 377 2. Osoby odpowiadające za naruszenie dyscypliny finansów publicznych | str. 695 382 3. Czyny stanowiące naruszenie dyscypliny finansów publicznych | str. 711 389 4. Postępowanie w sprawie o naruszenie dyscypliny finansów publicznych | str. 731 398 5. Odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny finansów publicznych | str. 766 401 6. Uprawnienia osoby, której przypisuje się naruszenie dyscypliny finansów publicznych | str. 778 407 7. Rekomendowane praktyki minimalizujące ryzyko naruszenia dyscypliny… finansów publicznych | str. 805 409 Indeks rzeczowy 415 O Autorach