Zarządzanie rozwojem zasobów ludzkich
Nowe, trzecie wydanie światowego bestsellera!
Każdy związany z tematem rozwoju zasobów ludzkich znajdzie w tej książce wartościowe wskazówki.
Rozwój zasobów ludzkich (RZL) jest procesem mocno zaangażowanym w rozwijanie i późniejsze wykorzystanie ludzkiej wiedzy, z uwzględnieniem kwestii dynamicznych zmian indywidualnych i organizacyjnych. Rozwój zasobów ludzkich to bardzo rozległa dziedzina praktyki i stosunkowo młoda dyscyplina naukowa. A zatem profesja ta wymaga stworzenia kompletnego i przemyślanego zestawu głównych założeń — jest to cel tej książki.
Ten cieszący się zainteresowaniem na całym świecie podręcznik autorstwa Richarda A. Swansona, wybitnego profesora badań nad rozwojem zasobów ludzkich, ma na celu pomóc praktykom i naukowcom stworzyć bardziej przejrzystą wizję ich własnej drogi zawodowej. Dzięki tej publikacji Czytelnicy mogą lepiej zrozumieć teorie i modele, których zastosowanie przynosi najlepsze rezultaty, zaznajomić się z historią i filozofią RZL, zyskać szerszą perspektywę na temat uczenia się, wyników i zmian, a przez to mieć pełną świadomość swoich działań, zamiast ślepo podążać za najnowszymi trendami.
Książka została napisana przede wszystkim dla refleksyjnych praktyków, którzy aktywnie biorą udział w rozwijaniu dziedziny RZL w miarę jej wzrostu i dojrzewania. Z pewnością też badacze RZL uznają tę publikację za prowokujący do przemyśleń i użyteczny przewodnik ułatwiający identyfikację ważnych problemów badawczych. Jest to również niezbędne źródło wiedzy dla studentów kierunków związanych z rozwojem zasobów ludzkich i zarządzaniem zasobami ludzkimi.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-01-23315-0
- ISBN druku: 978-83-01-23105-7
- Liczba stron: 588
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Przedmowa 11 Część I. Wstęp do rozwoju zasobów ludzkich 13 1. Granice rozwoju zasobów ludzkich 15 Wstęp 16 Cel RZL 16 Definicja RZL 16 Początki RZL 20 Kontekst RZL 20 Podstawowe wartości RZL 22 Rozwój zasobów ludzkich jako dyscyplina i dziedzina praktyki zawodowej 23 Wnioski 24 Tematy do refleksji 25 2. Podstawy rozwoju zasobów ludzkich 27 Wstęp 28 Punkty porozumienia 28 Pogląd na temat RZL 32 Proces RZL 36 Zagrożenia dla doskonałych praktyk 37 Standardy etyki i integralności 38 Wnioski 40 Tematy do refleksji 40 3. Historia rozwoju zasobów ludzkich 41 Wstęp 43 Początki − przetrwanie dzięki pracy i nauce 43 Renesans 1400–1800 44 Praktyki w Ameryce kolonialnej 46 Rewolucja przemysłowa w Ameryce 47 Wpływy w XX-wiecznej Ameryce 49 Ewolucja rozwoju organizacji jako komponentu RZL 52 Rozwój funkcji zarządzania i kadry zarządzającej w Stanach Zjednoczonych 56 Powstanie społeczności badawczej RZL 62 Wnioski − historyczna oś czasu RZL 64 Tematy do refleksji 68 Część II. Teoria i filozofia rozwoju zasobów ludzkich 69 4. Rola teorii i filozofii rozwoju zasobów ludzkich 71 Wstęp 72 Proces rozwoju teorii jako rodzaj badania 73 Potrzeba sprecyzowanej teorii 75 Filozofia i teoria zjawiska RZL 75 Filozoficzne metafory dla teorii i praktyki RZL (współautorzy Karen E. Watkins i Ajit Bhattarai, Uniwersytet Georgii) 77 Wnioski 92 Tematy do refleksji 94 5. Teoria rozwoju zasobów ludzkich 95 Wstęp 96 Perspektywy teorii i praktyki 96 Framework teorii dyscyplin stosowanych 98 Teoria rozwoju zasobów ludzkich 100 Wnioski 114 Tematy do refleksji 114 6. Teorie składowe rozwoju zasobów ludzkich 115 Wstęp 116 Psychologia i dyscyplina RZL (współautor Elwood F. Holton III, Uniwersytet Stanu Luizjana) 116 Ekonomia, teoria kapitału ludzkiego a RZL (współautor Richard J. Torraco, Uniwersytet Nebraski) 123 Teoria systemów jako podstawa RZL (współautorka Wendy E.A. Ruona, Uniwersytet Georgii) 132 Wnioski 141 Tematy do refleksji 141 Część III. Perspektywy rozwoju zasobów ludzkich 143 7. Paradygmaty w rozwoju zasobów ludzkich 145 Wstęp 146 Przegląd paradygmatów w RZL 146 Debata nad uczeniem się i wydajnością 148 Filozoficzne teorie uczenia się i wydajności 149 Paradygmat uczenia się w RZL 152 Paradygmat wydajności w RZL 155 Fuzja dwóch paradygmatów 162 Wnioski 165 Tematy do refleksji 165 8. Perspektywy wydajności działań w ramach rozwoju zasobów ludzkich 167 Wstęp 168 Efektywność organizacyjna jako prekursor wydajności 168 Dyscyplinarne perspektywy wydajności 170 Wynik finansowy 175 Wielopoziomowe modele wydajności 179 Modele wydajności na poziomie procesu i zespołu 189 Modele wydajności na poziomie jednostki 190 Korzyści wydajności 194 Wnioski 194 Tematy do refleksji 194 9. Perspektywy uczenia się w ramach rozwoju zasobów ludzkich 197 Wstęp 198 Teorie uczenia się 198 Modele uczenia się na poziomie jednostki 207 Modele uczenia się na poziomie organizacji 217 Wnioski 222 Tematy do refleksji 222 10. Tradycyjne technologie informacyjne i komunikacyjne w rozwoju zasobów ludzkich 223 Wstęp 224 Technologie informacyjne i komunikacyjne w RZL (współautor Theo J. Bastiaens, Uniwersytet Otwarty Niderlandów) 225 Wnioski 238 Tematy do refleksji 239 Część IV. Rozwój wiedzy specjalistycznej w drodze szkolenia i rozwoju 241 11. Opis procesu szkolenia i rozwoju 243 Wstęp 244 Poglądy na temat SiR 245 Kluczowe strategie i pojęcia w ramach SiR 250 Ogólny proces SiR 252 Rozwój systemów kształcenia (RSK) 252 Szkolenie z systemów kontroli wydajności (SSKW) 254 Szkolenia i rozwój zorientowane na jednostki 264 Szkolenia i rozwój zorientowane na zespoły (grupy) 266 Role i obowiązki szkolenia 268 Wnioski 269 Tematy do refleksji 269 12. Charakterystyka wiedzy specjalistycznej 271 Wstęp 272 Wiedza ogólna a wiedza specjalistyczna 272 Definicje wiedzy specjalistycznej i kompetencji 277 Wnioski 287 Tematy do refleksji 288 13. Praktyki szkoleń i rozwoju 289 Wstęp 290 Różnorodność praktyk SiR 290 Podstawowe praktyki SiR 291 Praktyki SiR w kontekście jednostki 294 Praktyki SiR w kontekście grupy 295 Praktyki SiR w kontekście procesu pracy 298 Praktyki SiR w kontekście organizacji 300 Wnioski 303 Tematy do refleksji 303 Część V. Korzystanie z zasobów wiedzy specjalistycznej w procesie rozwoju organizacji 305 14. Opis zjawiska rozwoju organizacji 307 Wstęp 308 Poglądy na temat RO 309 Kluczowe pojęcia w ramach RO 315 Ogólny proces RO 315 Action research – metoda rozwiązywania problemów 318 Model procesu RO 321 Proces RO w kontekście systemu wydajności 323 Wnioski 326 Tematy do refleksji 326 15. Charakterystyka procesu zmiany 329 Wstęp 330 Podstawowe aspekty zmiany 332 Rezultaty zmiany 335 Ogólne teorie zmiany 335 Opór przed zmianą 340 Perspektywy zmiany 344 Kierowanie i zarządzanie zmianą organizacyjną 356 Wnioski 356 Tematy do refleksji 358 16. Praktyki rozwoju organizacji 359 Wstęp 360 Różne warianty praktyk RO 360 Kluczowe praktyki w ramach RO 362 Praktyki RO w kontekście organizacji 363 Praktyki RO w kontekście procesu pracy 367 Praktyki RO w kontekście zespołu 370 Praktyki RO w kontekście jednostki 373 Wnioski 377 Tematy do refleksji 377 Część VI. Postępy w rozwoju zasobów ludzkich 379 17. Praktyki rozwoju organizacji 381 Wstęp 382 Szkoły myślenia strategicznego 382 Strategiczne role rozwoju zasobów ludzkich (współautor Richard J. Torraco, Uniwersytet Nebraski) 385 Planowanie scenariuszowe (współautor Thomas J. Chermack, Uniwersytet Stanu Kolorado) 395 Wnioski 406 Tematy do refleksji 407 18. Ocena rozwoju zasobów ludzkich 409 Wstęp 410 Procedury programu oceny odpowiedzialności 410 Strategiczna karta wyników i kapitał intelektualny 414 System oceny wyników 417 Ocena finansowa 420 Wnioski 424 Tematy do refleksji 425 19. Polityka i planowanie w kontekście rozwoju zasobów ludzkich 427 Wstęp 428 Polityka i planowanie w kontekście RZL (współautor Toby M. Egan, Uniwersytet Stanu Maryland) 429 Wnioski 441 Tematy do refleksji 443 Część VII. Rozwój zasobów ludzkich w przyszłości 445 20. Trudności związane z samodzielnym uczeniem się i rozwojem ścieżki kariery 447 Wstęp 448 Samodzielne uczenie się – moc sprawcza uczniów (współautorka Patricia McLagan, McLagan International) 448 Rozwój ścieżki kariery a rozwój zasobów ludzkich (współautor Hyung Joon Yoon, Uniwersytet Stanu Pensylwania) 456 Tematy do refleksji 463 21. Era cyfryzacji, automatyzacji, big data i sztucznej inteligencji 465 Wstęp 466 Rozwój zasobów ludzkich w erze cyfryzacji, automatyzacji, big data i sztucznej inteligencji (współautor Mesut Akdere, Uniwersytet Purdue w West Lafayette) 466 Wnioski 478 Tematy do refleksji 479 22. Wpływ globalizacji na rozwój zasobów ludzkich 481 Wstęp 482 Globalizacja a rozwój zasobów ludzkich (współautor Dae Seok Chai, Uniwersytet Stanu Kolorado) 482 Wnioski 495 Tematy do refleksji 495 23. Dalsza ewolucja rozwoju zasobów ludzkich 497 Wstęp 498 Innowacyjne rozwiązania – dążenie do działania „szybciej i lepiej” 498 Globalizm – zmiany systemów i gospodarki 503 Systemy wartości – niebezpieczne zmiany przekonań 507 Wnioski 509 Tematy do refleksji 509 Bibliografia 511 Indeks nazwisk 575 O Autorze 587