Komputery, powieści i kino nieme
Tematem książki jest zjawisko remediacji – przekształcania dzieł filmowych w wyniku ich transpozycji medialnej. Autor bada przemiany towarzyszące procesowi transformacji kina niemego w kino cyfrowe, jego relacje z książką i przenikanie się tych mediów. Korzysta przy tym z narzędzi medioznawczych, filmoznawczych i kulturoznawczych. Swoje analizy przeprowadza na przykładzie dwóch filmów: Mocnego człowieka i Metropolis, przedstawiających drogę tekstu kultury od książki przez film niemy po zdigitalizowane i obecne w sieci dzieło filmowe. Proces ten osadzony jest w szeroko zarysowanej perspektywie antropologicznej i kulturowej.
Kategoria remediacji najczęściej używana jest do badania zjawisk kultury współczesnej, ma jednak, zdaniem autora, znacznie większy potencjał. Jednym z podstawowych założeń książki jest poszerzenie zakresu zjawisk, do których odnosi się remediacja, dowiedzenie, że podobne relacje są podstawowymi cechami nie tylko
medium cyfrowego, lecz zachodziły również między medium druku i kinem w początkach XX wieku. Centralnym punktem refleksji jest medium kina w początkowym stadium – film niemy, który ulegał i ulega przekształceniom, wchodząc w relacje z literaturą i siecią komputerową.
Wprowadzenie koncepcji remediacji pozwala wyjść poza niewątpliwe – zwłaszcza w polskich badaniach – ograniczenia w refleksji nad adaptacją filmową oraz osadza relację powieść – film fabularny w szerszym kontekście kulturowym. Umożliwia zastosowanie bardziej uniwersalnych narzędzi badawczych, nienależących jedynie do filmoznawstwa lub literaturoznawstwa. Pozwala również na pokazanie przemian – przez apologetów „cyfrowego świata” uznawanych za rewolucyjne i niepowtarzalne – w perspektywie historycznej, która, ujmując być może wiele z niepowtarzalności i niezwykłości, pozwala jednocześnie pokazać głęboki wpływ tych zmian na kulturę.
Książka adresowana jest do badaczy akademickich oraz studentów, przede wszystkim kulturoznawców, literaturoznawców, filmoznawców, teoretyków mediów, historyków kultury.
[…] książka Jerzego Stachowicza […] to doniosłe osiągnięcie badawcze, nowatorskie teoretycznie i odkrywcze interpretacyjnie, o niewątpliwych walorach naukowych, ale również edukacyjnych […]. (Z recenzji Grzegorza Godlewskiego)
[…] książka Jerzego Stachowicza wzbogaca stan wiedzy zarówno o mediach starych, jak i nowych, a także o przemianach, jakim one podlegają. Autor pokazał kluczowe etapy rozwoju kina z punktów widzenia dotychczas w refleksji filmoznawczej na gruncie polski pomijanych. (Z recenzji Alicji Kisielewskiej)
*********
Computers, Novels and
Silent Cinema.
Remediation Processes from a Historical Perspective
Remediation is the transformation of cinematic works as a result of their media transposition. Utilizing tools offered by media studies, film studies and culture studies, the author examines the changes which accompanied the transformation of silent cinema into digital cinema, as well as cinema’s relationship with the book and the ways in which these two mediums mix and influence each other. The analyses are based on two films: Strong Man and Metropolis, presenting the path of cultural texts starting with the book, continuing through silent cinema, and up to digitized cinema and film work currently found in the web.
*********
Jerzy Stachowicz – kulturoznawca, bada
internet, przemiany medialne oraz historię kultury popularnej przed II wojną światową. Autor książki "Technogadżet w magicznym świecie konsumpcji" (wyd. 2, 2016). Interesuje się nowymi technologiami i science fiction. Publikuje na łamach „Nowej Fantastyki”. Wraz z dr Agnieszką Haską stworzył projekt „Fantastyka z lamusa”, którego częścią jest książka "Śniąc o potędze" (NCK 2012) – antologia zapomnianych przedwojennych tekstów fantastycznych. Pracuje w Instytucie Kultury Polskiej Uniwersytetu Warszawskiego.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-235-3328-3
- ISBN druku: 978-83-235-3320-7
- EAN: 9788323533283
- Liczba stron: 340
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wstęp 7 Rozdział I. Medium i remediacja 15 Medium u McLuhana, czyli przejrzystość utracona 15 Nowe media czy nowe medium 27 Interludium: Medium u niemieckich historyków sztuki, czyli medium obrazowe 28 Medium jako środowisko komunikacji 42 Remediacja 47 Konwergencja a remediacja 51 Kino i cyfrowa sieć 55 Rozdział II. Kino i literatura sensacyjna – remediacja i narodziny kultury masowej 59 W kierunku remediacji – powieść filmowa 59 Powieść filmowalna 66 Mocny człowiek jako powieść filmowalna 68 Rozdział III. „Język filmu” w powieści: Mocny człowiek 101 Filmowa poetyka powieści 101 Elementy filmowalne 115 Rozdział IV. Powieść filmowa właściwa 139 Typy powieści filmowej właściwej 140 Wydanie filmowe 154 Transmedialność jako konsekwencja konwergencji 163 Rozdział V. Napis filmowy 171 Okiem współczesnych 172 Typologia napisów. Napis międzyujęciowy i wewnątrzujęciowy 179 Napis międzyujęciowy 180 Napis wewnątrzujęciowy 197 Napis ruchomy 211 W stronę filmu cyfrowego 214 Rozdział VI. Film cyfrowy: nieme kino i globalna sieć 225 Film cyfrowy – remediacja kina 225 Miejsca odbioru 228 Nowe funkcje zremediowanego kina – perspektywa odbiorcy 242 Nowe cechy filmu zremediowanego 247 Rozdział VII. Kino nieme – filmy z przeszłości w nowym kontekście 277 Nowe źródło historii 277 Nowe edycje starego kina 286 Making of – dodatek do filmu DVD 297 Płynny obraz 302 Rozdział VIII. Od maszyny do pisania do cyfrowego studia montażowego 309 Kolejne powiązania z drukiem 310 Udomowienie mediów 313 Remediacja hardware‘u 317 Zakończenie 321 Bibliografia 325 Indeks osób 335