Magazyn Miasta 14/2016 - Outlet
Światowa Organizacja Zdrowia nawołuje samorządy do wyciągnięcia ludzi z samochodów, alarmując, że brak ruchu i codzienne poruszanie się autami to jedna z głównych przyczyn licznych chorób i przedwczesnej śmierci na całym świecie. Podkreśla przy tym, że miasta muszą postawić na ograniczanie prędkości i bezpieczeństwo pieszych, bo co roku na drogach ginie ich ponad 270 tys. Kolejne badania pokazują, że stanie w korkach i pokonywanie wielu kilometrów dziennie, aby dotrzeć do pracy czy domu w rozlanych i źle zaplanowanych miastach, podnosi poziom kortyzolu (hormonu stresu) i powoduje liczne problemy środowiskowe, zdrowotne i społeczne. Międzynarodowe dokumenty strategiczne – od nowej Europejskiej Agendy Miejskiej po najnowszą globalną politykę miejską ONZ, Habitat III – stawiają na zrównoważony transport, czyli model przemieszczania się minimalizujący rolę samochodów w miastach. Na przemiany te reagują też polskie ośrodki, choć nie wszystkie, powoli i niekonsekwentnie. Budzą przy tym skrajne reakcje ich mieszkańców – niektórzy lobbują za inwestycjami w zdrowsze i bezpieczniejsze miasta, ulicami nie tylko dla samochodów i rozwojem transportu publicznego. Inni boją się tych zmian, nie chcą ich albo nie wierzą w ich dobre efekty. Pojawiają się liczne napięcia społeczne – konflikty przestrzenne. Niektóre samorządy dążą więc do zrównoważonego modelu transportu silną ręką, inne nie robią nic, pozostałe przyjmują strategię małych kroków, licząc na stopniową przemianę mentalności mieszkańców i przekonanie ich do zmian dzięki pokazaniu efektów podjętych działań. Właśnie dlatego najnowszy numer „Magazynu Miasta” poświęciliśmy poszukiwaniom odpowiedzi na pytanie, jak z przemianami tego typu radzą sobie miasta-liderzy zrównoważonej mobilności, w jaki sposób rozwiązują pojawiające się wokół nich konflikty społeczne i jak ich mieszkańcy zmieniają zdanie na temat tych przemian po poznaniu ich efektów.
Oddajemy w Wasze ręce 14. numer „Magazynu Miasta”. Łódź, Wiedeń, Gdynia, Rotterdam, Nowy Jork, Poznań, Oakland, Szczecin i Melbourne to tylko niektóre z ośrodków miejskich, którym przyglądamy się przez soczewkę przestrzeni publicznych i zmian związanych z przemieszczaniem się po mieście. Mamy nadzieję, że niejeden z tych przykładów zainspiruje Was do zmiany swoich nawyków i wpłynięcia na mechanizmy, które rządzą przestrzeniami naszych miast.
-
Kategorie:
-
Książki
-
Język wydania:
polski
-
ISSN:
22996745
-
EAN:
977229967406414
-
Liczba stron:
142
-
Wymiary:
21.0x29.0cm
-
Waga:
0.44kg