Projekty intymnego teatru śmierci. Wyspiański – Leśmian – Kantor
Książka Katarzyny Fazan jest bardzo interesującą propozycją innego spojrzenia na polski
teatr śmierci i twórczość teatralną Wyspiańskiego, Leśmiana, Kantora. Przedmiotem wnikliwej lektury są w niej różnego rodzaju pisma artystów – zarówno intymne wypowiedzi zapisane w listach, notatkach, studiach, szkicach, jak i manifesty, scenariusze, wreszcie utwory dramatyczne. Czytane jako projekty twórczości, a zarazem ślady procesu twórczych poszukiwań oraz – utwory o samoistnej wartości literackiej, odkrywają formy i źródła projektów teatru intymnego związane z niezwykle silną świadomością śmierci. (…)
Odniesienia do śmierci i dążenia tak „niemożliwe”, jak uzewnętrznienie w teatrze tego, co najgłębiej wewnętrzne i osobiste, „przedstawienie nieprzedstawialnego” (Wyspiański), „powołanie do istnienia nieistniejącego” (Leśmian), „uobecnienie nieobecności” (Kantor), stają się źródłem napięcia sił twórczych, eksplozji wyobraźni artystów, ich niebywałej innowacyjności. (…) Jest to proces, który Katarzyna Fazan analizuje na bardzo konkretnych przykładach – dogłębnie, wielostronnie i erudycyjnie.
Z recenzji prof. UJ. Dr hab. Joanny Walaszek
Katarzyna Fazan – adiunkt w katedrze Teatru Wydziału Polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego, wykładowca historii dramatu i teatru na Wydziale Reżyserii PWST im. Ludwika Solskiego w Krakowie. Autorka książki Szczera poza dekadenta. Kazimierz Tetmajer miedzy epistolografią a sztuką (Kraków 2001), współredaktorka edycji pism teatralnych i filmowych Tadeusza Peipera Wśród ludzi na scenach i na ekranie (Kraków 2000), autorka opracowania edytorskiego Utworów wybranych Ludwika Marii Staffa („Biblioteka Poezji Młodej polski”, Kraków 2004). Publikuje między innymi w „Ruchu Literackim” i „didaskaliach”. Zajmuje się literaturą, dramatem, tetarem modernizmu oraz współczesną plastyką teatralną.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-233-8210-2
- ISBN druku: 978-83-233-2740-0
- Liczba stron: 391
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wstęp
1. W stronę intymności
2. W stronę śmierci
3. W stronę projektu
Część pierwsza Stanisław Wyspiański: między imaginacją a kulminacją
I. Teatr intymny w przestrzeni listu
1. „Voyage de ma belle fantaisie…”
2. Narodziny dramatu z ducha korespondencji
3. Sprawy ostateczne na scenie wewnętrznej
II. Dziady Wyspiańskiego – scena w przestrzeni cmentarza
1. Modernistyczny spektakl śmierci
2. Upiór we wnętrzu
3. Między feerią a końcówką
III. Hamlet Wyspiańskiego – scena cmentarna jako dramat absolutny
1. Nieprzedstawialność śmierci
2. Rex Tremendum Majestatis a niesamowite
IV. Aktor i groza, czyli Wyspiańskiego spotkanie z duchem
1. Zaświat za kulisami
2. Dygresja: wokół aktorskiej transgresji
3. Sceniczny portret wizyjny
V. Laodamia, Ofelia, Odys: trzy próby eschatologicznej waloryzacji istnienia
1. Twórcza aktywność śmierci
2. Melancholia i wyzwolenie
3. Pieśń jako lament i autokreacja
4. Odys i jego sobowtór
VI. Zwięzłość jako forma sztuki i bytu
Intermedium Bolesław Leśmian: poeta teatru śmierci
I. Leśmianowskie stwarzanie teatru
1. Między recenzją a esejem
2. Sceniczne notacje pieśni
3. Aktorska maska poety
4. Projekt sceniczny: teatr u źródeł rytmu
5. Teurgia w przestrzeni teatru
II. Dell’arte w służbie mimicznego misterium
1. Baśnie sceniczne, czyli sztuka jako naśladowanie
2. Sceniczna epifania nieistnienia
3. Od dramatu poetyckiego do (nie)bytu scenicznego
III. Zdziczenie obyczajów pośmiertnych: miłość, śmierć, profanacja oraz głębsze znaczenie
1. Inscenizowany zaświat, czyli cmentarne igraszki miłosne
2. Aktorskie powtórzenie, albo w poszukiwaniu straconego życia
3. Alegorie, symbole, (nie)istnienia jako postacie metafi zycznego melodramatu
Część druga Tadeusz Kantor: autonomiczny Teatr Śmierci
I. Kantorowska scena pisma
1. Teatralny dyskurs egzystencji
2. Notacja słów na wolności
3. Narodziny przez śmierć: istota słowa w teatrze postdramatycznym
II. Gry z komizmem w Teatrze Śmierci
1. Teatralny przeszczep dramatu
2. Komediowe postaci w nietypowych rolach
3. Swawole min i języka
4. Komizm, komedia a sprawy ostateczne
III. Wielopole, Wielopole – świeckie misterium okrucieństwa
1. Wokół słowa, którego nie było na początku
2. Nie-święta rodzina
3. Niedozwolone zabawy metafizyczne
4. Cyrk apokaliptyczny
IV. Nigdy tu już nie powrócę : intymne Zaduszki polskie
1. Autokreacja czy autoplagiat?
2. Od powtórzenia do odrodzenia
3. Antesterie, czyli powrót Teatru Podziemnego
V. Teatr Śmierci jako zapis i obraz
1. Dyskurs mnemotechniczny
2. Osoba i przedmiot: choroby ciała i kostiumu, destrukty i wynalazki
3. Odyseja przestrzeni: między domem a cmentarzem
4. Teatr-pułapka i wskrzeszenie realnego
Bibliografia
Summary
Indeks nazwisk