MENU


Studia podyplomowe to tylko jedna z opcji


Zapytaliśmy dr Monikę Sońtę z Akademii Leona Koźmińskiego o to, jak zmieniają się trendy w obszarze doszkalania i rozwoju kompetencji osób po dyplomie.




Branża e-learning w obszarze kształcenia menedżerów (executive learning) w Europie, jak i w Polsce przeżywa rozkwit. Podczas lockdownów wiele korporacji kupowało dostęp do szkoleń online, a LinkedIn, publikując raport „Workplace Learning Raport”, nazwał ten rok przełomowym w obszarze doświadczeń rozwojowych pracowników.



Potrzeba doszkolenia (upskilling) oraz przekwalifikowania się (reskilling), aby być na bieżąco z umiejętnościami wymaganymi na rynku pracy pojawiała się w momencie dyskusji o transformacji cyfrowej i nowych kompetencjach cyfrowych. Pandemia wyraźnie pokazała, jakie umiejętności będą wymagane w przyszłości i wyznaczyła kwalifikacje, które trzeba nabyć, aby funkcjonować w branżach, które będą rosnąć.


To uwypukliło, a może po prostu przyspieszyło, uświadomienie sobie potrzeby nabycia dodatkowych umiejętności, a w wielu przypadkach zmotywowało do zmiany kierunku zawodowego (career pivot).


Pandemia umożliwiła również refleksję nad jakością aktywności rozwojowych. Siedząc w domu, dokładniej wybieraliśmy szkolenia online, w których uczestniczyliśmy – bez cateringu i atmosfery wyjazdu szkoleniowego można było skupić się na rzeczywistej wartości dodanej, płynącej z uczestnictwa w webinarze czy programie rozwojowym online.

Z uwagą przygladałam się menedżerom najwyższego szczebla z Niemiec czy Szwajcarii, którzy aby lepiej zrozumieć rzeczywistość biznesową, która ich otacza, udają się na tzw. urlop rozwojowy (educational sabbatical) i przez kilka miesięcy uczestniczą w różnych programach rozwojowych, dzięki którym nie tkwią w perspektywie biznesu sprzed lat, tylko rozwijają umiejętności, które będą pożądane w postpandemicznej rzeczywistości. Takiego zjawiska nie zaobserwowałam w Polsce.

Firmowy rozwój może czerpać inspirację z lifelong learningu, który jest wpisany w wymagania działalności akademickiej, takie jak ciekawość świata przez ciągłe poszukiwanie luk badawczych czy nawyk ciągłego zdobywania wiedzy (czytanie artykułów naukowych, uczestniczenie w konferencjach, prowadzenie badań).

Formuła rocznych studiów podyplomowych realizowanych w formie weekendowych zjazdów jest charakterystyczna dla Polski. W Europie Zachodniej popularne są inne formaty np. short term executive programs, które trwają 6-11 tygodni. Co ciekawe, w Polsce przyjęły się studia MBA, ale doktoraty wdrożeniowe (typu DBA) nie zyskały takiej popularności.