Chemia nieorganiczna
Podręczniki Zrozumieć chemię zostały zaprojektowane w taki sposób, aby zapewnić dodatkowe wsparcie, które pomoże Ci przejść ze szkoły średniej do chemii na poziomie uniwersyteckim. Będą również przydatne, jeśli studiujesz nauki pokrewne, takie jak biochemia, nauki o żywności lub farmacja.
Podręczniki obejmują trzy tradycyjne obszary chemii: chemię nieorganiczną, organiczną i fizyczną. Mają one na celu uzupełnienie Twoich wiadomości z chemii.
Można i warto wykorzystać niniejsze podręczniki jako przewodniki do sprawdzenia swojej wiedzy podczas wykonywania określonego zadania. Mogą okazać się także przydatne, gdy skończysz określoną tematykę, przygotowując się do testów i egzaminów semestralnych. Ucząc się do sprawdzianów i egzaminów, studenci często posługują się pytaniami praktycznymi, ale wzorcowe odpowiedzi nie zawsze są dostępne.
Jest to spowodowane tym, że zazwyczaj istnieje więcej niż jeden poprawny sposób udzielenia odpowiedzi na pytanie. Wykładowcy będą chcieli docenić Twoje podejście do rozwiązywania problemów i włożoną pracę, niezależnie od uzyskania prawidłowej odpowiedzi. Te podręczniki zawierają wskazówki dotyczące dobrych praktyk i logicznego podejścia do rozwiązywania problemów, a także wiele wskazówek i pomocnych uwag, jak uniknąć typowych pułapek.
Struktura podręcznika
Rozdziały są podzielone na podrozdziały, a każdy z nich rozpoczyna się krótkim wprowadzeniem do podstaw teoretycznych omawianych następnie przykładów i zadań.
Po krótkim wprowadzeniu do każdego tematu znajduje się seria praktycznych przykładów, które są typowe dla problemów, o których rozwiązanie możesz zostać poproszony podczas warsztatów lub egzaminów. W przykładach podano też w pełni omówione rozwiązania, które mają dać Ci podstawę, na której można oprzeć przyszłe odpowiedzi. Dostarczą także wskazówek, jak podejść do rozwiązywania tego rodzaju pytań i jak uniknąć typowych błędów.
Po przykładach z objaśnionymi rozwiązaniami znajdziesz dalsze zadania podobnego typu, które możesz rozwiązać jako ćwiczenie samodzielnie. Liczbowe lub „krótkie” odpowiedzi na te problemy można znaleźć na końcu książki.
Jak korzystać z podręcznika
Zapewne będziesz sięgał po ten podręcznik w różnych momentach podczas studiów, ale przewidujemy, że będą one najbardziej przydatne podczas przygotowywania się do egzaminów po dokonaniu wstępnej weryfikacji i zapoznaniu się z podstawami teoretycznymi. Warto skorzystać ze wstępów do tematów, aby sprawdzić swoje zrozumienie zagadnień i odświeżyć pamięć. Następnym krokiem jest prześledzenie opracowanych przykładów lub spróbowanie ich samodzielnego rozwiązania.
Podpowiedzią będą wskazówki, jak rozwiązać problem – na przykład przypominając ci o zagadnieniach, których możesz potrzebować z różnych dziedzin chemii.
Komentarze (na marginesie) będą zwykle odnosić się do opracowanych rozwiązań i pomogą Ci zrozumieć, na przykład, dlaczego zastosowano konwersję jednostek lub będą zawierać pewne ogólne wyjaśnienia matematyczne zastosowane w rozwiązaniu. Komentarze mają na celu pomóc uniknąć typowych błędów popełnianych przez studentów podczas rozwiązywania konkretnego typu problemu.
Pytania podsumowujące mogą być używane jako narzędzie do końcowej powtórki materiału, gdy masz pewność, że opanowałeś i zrozumiałeś poszczególne zagadnienia i chcesz trochę poćwiczyć przed egzaminem lub testem.
Przedmowa viii
Struktura atomowa
1.1 Fale elektromagnetyczne i materia 1
1.2 Efekt fotoelektryczny 4
1.3 Wodorowe widma emisyjne i równanie Rydberga 6
1.4 Liczby kwantowe i orbitale atomowe 11
1.5 Atomy wieloelektronowe i układ okresowy 16
Orbitale i struktura molekularna
2.1 Budowa orbitali molekularnych 21
2.2 Diagramy poziomów energetycznych orbitali molekularnych: dwuatomowe cząsteczki homojądrowe – nakładanie się orbitali atomowych s tworzących orbital molekularny 22
2.3 Diagramy poziomów energetycznych orbitali molekularnych: dwuatomowe cząsteczki homojądrowe – nakładanie się orbitali atomowych p tworzących orbital molekularny 25
2.4 Mieszanie się orbitali atomowych s–p. Powstanie orbitali molekularnych σ–π 27
2.5 Cząsteczki heteroatomowe – tylko wiązanie σ 30
2.6 Dwuatomowe cząsteczki heteroatomowe – wiązania σ i π 34
2.7 Cząsteczki trójatomowe 35
2.8 Cząsteczki z niedoborem elektronów: wiązania wodorowe (mostki wodorowe) 37
2.9 Cząsteczki trójatomowe z wiązaniami σ i π 39
2.10 Cząsteczki wieloatomowe 42
2.11 Kształty związków kowalencyjnych bloku p 47
Okresowość i chemia pierwiastków bloków s i p
3.1 Okresowość 61
3.2 Grupa 1 65
3.3 Grupa 2 69
3.4 Grupa 13 73
3.5 Grupa 14 75
3.6 Grupa 15 77
3.7 Grupa 16 81
3.8 Grupa 17 84
3.9 Grupa 18 88
Ciało stałe
4.1 Struktura ciała stałego – upakowanie cząstek kulistych 94
4.2 Sieci jonowe 103
4.3 Reguła stosunków promieni jonowych 111
4.4 Entalpia sieciowa i cykl Borna–Habera – eksperymentalna metoda wyznaczania entalpii sieciowej 113
4.5 Teoretyczne metody obliczania entalpii sieci krystalicznej 119
Kompleksy koordynacyjne metali bloku d
5.1 Występowanie pierwiastków bloku d i kształty orbitali d 126
5.2 Konfiguracja elektronowa metali bloku d i ich jonów 127
5.3 Określanie stopnia utlenienia kompleksów metali bloku d
i ich konfiguracji elektronowych 128
5.4 Geometria i liczba koordynacyjna w kompleksach koordynacyjnych 130
5.5 Nazewnictwo kompleksów koordynacyjnych 133
5.6 Wzory kompleksów koordynacyjnych 137
5.7 Izomeria w kompleksach koordynacyjnych 138
5.8 Teoria pola krystalicznego 144
5.9 Barwa w kompleksach koordynacyjnych metali bloku d 154
Zadania przeglądowe 158
Odpowiedzi 162
Odpowiedzi na zadania przeglądowe 167
Chemia nieorg 89-90.pdf(pdf)
68 KB
Chemia nieorg 47-48.pdf(pdf)
66 KB