„Chowanna” 2009, R. 52 (65), T. 1 (32): Terapia pedagogiczna - 11 Realizacja potrzeby kontaktu dziecka niepełnosprawnego z dzieckiem zdrowym w warunkach szkoły integracyjnej
Punktem wyjścia prezentowanej publikacji jest treść i zakres pojęcia „terapia pedagogiczna”. To termin autorstwa Ottona Lipkowskiego, który terapię pedagogiczną rozumie jako wszelkie działania pedagogiczne mające zlikwidować lub ograniczyć zaburzenia rozwojowe oraz umożliwić jak najpełniejszy rozwój jednostkom z odchyleniami od normy. Terapia, o której mowa, to jeden z procesów znaczących dla realizacji procesu wychowania, podobnie jak rewalidacja, resocjalizacja, czy rehabilitacja. Cel postawiony w terapii pedagogicznej może być osiągnięty dzięki właściwie dobranym metodom, technikom i środkom, ale też dzięki tworzeniu odpowiedniego klimatu terapeutycznego.
W prezentowanych opracowaniach, których autorami są w przeważającej mierze nauczyciele akademiccy – pracownicy Katedry Pedagogiki Specjalnej Wydziału Pedagogiki i Psychologii, skupiono uwagę m.in. na wpływaniu na sfery uczuciowe dziecka, wykorzystywaniu pożytecznych form działania, wyzwalaniu się zahamowań i blokad, działaniu twórczym oraz normowaniu zaburzeń.
- Kategorie:
- Redakcja: Adam Stankowski
- Język wydania: polski
- ISSN: 2353-9682
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
SPIS TREŚCI Wstęp (Adam Stankowski) / 5 Artykuły ADAM STANKOWSKI Terapia pedagogiczna - wprowadzenie / 9 KATARZYNA GABRYŚ O wartościach terapeutycznych w praktyce wychowawczej pedagoga specjalnego / 33 EWA ŚWIĄC Pomysły interpretacyjne a wartości (na przykładzie baśni) / 43 JOANNA GODAWA, MARTA NIEMIEC Zastosowanie programu ART w pracy z dziećmi i młodzieżą agresywną / 55 KRYSTYNA MOCZIA Nuuuda... w chorobie. Humor sytuacyjny jako antidotum na nudę / 73 ANNA KURZEJA, JOANNA GODAWA Wykorzystanie zooterapii w terapii pedagogicznej na przykładzie terapii z udziałem psa / 85 KRYSTYNA MOCZIA, JOANNA GODAWA Malowane słowem, gestem i oddechem..., czyli koloroterapia na zajęciach terapeutyczno-rewalidacyjnych / 97 DARIUSZ DZIUBA Konferencja jako metoda wspierająca osiąganie niezależności oraz forma wyrażania oczekiwań przez młodzież niepełnosprawną intelektualnie / 109 STANISŁAW BYRA, MONIKA PARCHOMIUK Optymizm dyspozycjonalny młodzieży niepełnosprawnej - wybrane konteksty / 115 TADEUSZ WOLAN Uwarunkowania i tendencje do brutalizacji zachowań dzieci i młodzieży (w okresie transformacji ustrojowej w Polsce) / 133 ELŻBIETA WIŚNIEWSKA Realizacja potrzeby kontaktu dziecka niepełnosprawnego z dzieckiem zdrowym w warunkach szkoły integracyjnej / 155 MARTA NIEMIEC Problem przystosowania dzieci z ADHD do warunków szkolnych - (sposoby przeciwdziałania odrzuceniu i wykluczeniu społecznemu dziecka „innego”) / 169 BEATA PITUŁA, MAŁGORZATA KITLIŃSKA-KRÓL Jakość i zakres funkcjonowania systemu opieki logopedycznej w ocenach nauczycieli, logopedów i rodziców / 187 EWA GER Typologia polskich wolontariuszy według systemu wartości-możliwości spójnego referencyjnego układu czynności pomagania / 207 ŠTEFAN VAŠEK, ALEXANDRA KASTELOVÁ Porównanie systemów kształcenia pedagogów specjalnych w polskich i słowackich szkołach wyższych / 221 Recenzje Nauczyciel wobec problemów współczesności. Red. Beata Pituła, Katowice, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Zarządzania im. gen. Jerzego Ziętka 2006 (Hanna Gawonicz) / 241 Teresa Wilk: Bukowno - między Małopolską a Górnym Śląskiem. Przestrzeń egzystencji i aktywizacji społeczności lokalnej (studium socjopedagogiczne). Kraków, Oficyna Wydawnicza, „Impuls” 2006 (Piotr Mosiek) / 247 Oświata polska 1944-1956. Wybór źródeł. Cz. 1: Lata 1944-1948. [Wybór] Stanisław M a u e r s b e rg, Marian W a l c z a k. Warszawa, Polskie Towarzystwo Pedagogiczne 1999; Cz. 2: Lata 1949-1956. [Wybór] Stanisław M a u e r s b e rg, Marian W a l c z a k. Warszawa, Polskie Towarzystwo Pedagogiczne 2000 (Witold Chmielewski) / 255 Tomasz Niemirowski: O naturze i wspomaganiu rozwoju umysłowego. Lublin, „Innovatio Press” Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Ekonomii i Innowacji 2008 (Ryszard Stachowski) / 259 Wspomnienia Profesor Jan Poplucz (1932-2008) / 265