Formy wyobraźni. Poeci współcześni przed obrazami wielkich mistrzów
Książka nie tylko skupia uwagę na relacjach wiersz–obraz, na rodzajach ekfrazy, które takie relacje tworzą; przedmiotem jej wyłącznego zainteresowania są nie tylko wiersze, w które wpisane zostały malarskie arcydzieła. Temat obrazów poetyckich i obrazów malarskich zaistniał na o wiele szerszej przestrzeni. W obszar interpretacji weszły wspólne obrazom zapisanym w formach językowych i formach wizualnych wątki tematologiczne, podobne rodzaje przedstawień, obrazy konstytuowane przez typy wyobraźni artystycznej, obrazy wynikłe z dialogu poety i malarza (np. Miłosza i Cezanne’a, Wata i Lebensteina), artystów o pokrewnych duszach, światopoglądach i koncepcjach
(Ze Wstępu)
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-233-2984-8
- ISBN druku: 978-83-233-2984-8
- Liczba stron: 284
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
CZĘŚĆ I. 15 Wprowadzenie 15 Rozdział I. ŚWIADOMOŚĆ OBRAZU 33 1. O świadomości dzieła sztuki. Świadomość widzenia 33 2. Tekstualizacja 42 3. O świadomym dialogu Miłosza i Cézanne’a na temat przedstawiania „ja” i „metafory świata” w obrazach 52 Rozdział II. WIDZENIE 67 1. Poglądy Maurice’a Merleau-Ponty’ego na sztukę 67 2. „Zobaczony” Buduar Matisse’a przez Julię Hartwig w Orangerie 75 3. Skóra i śmierć Aleksandra Wata jako figura osiowa Jana Lebensteina. Dialog poety i malarza 77 4. Być emigrantem na emigracji. Przypadek Wata i Lebensteina (spojrzenie na wiersz i obraz z innego 89 5 „Zobaczone” w poetyckich obrazach 93 Rozdział III. MYŚLENIE 121 1. O słowach, rzeczach i obrazach Michela Foucaulta (Filozofowie patrzą na obrazy) 121 2. Poeci rozmyślają o obrazach 126 Rozdział IV. WYRAŻANIE 139 1. Retoryka obrazu poetyckiego i malarskiego jako budowanie iluzji 139 2. Świadomość porządku i świadomość chaosu 156 CZĘŚĆ II 161 INTEGRACJE METODYCZNE 161 Sposoby czytania obrazu. Wprowadzenie w problemy dydaktyki 161 Świadomość obrazu w polonistycznej dydaktyce 165 Problemy integracji literatury i malarstwa w szkole. Nauka czytania obrazu 172 TEKST MALARSKI 177 1. Studiowanie obrazu 177 Studiowanie obrazu: Jan Van Eyck 177 Proust i Monet o liliach wodnych 181 Adam Zagajewski przed obrazami Vermeera. Od obrazu (malarskiego) do tekstu (poetyckiego) 184 TEKST INTERSEMIOTYCZNY 195 „Doskonalenie warsztatu interpretatora tekstu. Intersemiotyczne lekcje czytania” 195 Herbert przed „Martwą naturą z wędzidłem” 196 Lektura zintegrowana 197 Obraz jako interpretant (Wypisy z intertekstualności Michaela Riffaterre’a) 199 TEKST WYOBRAŹNI 210 „O rozpoznawaniu poetyckiej wyobraźni. Obrazy wyobraźni formalnej i obrazy wyobraźni materialnej 210 TEKST AKSJOLOGICZNY 217 O rozpoznawaniu i urzeczywistnianiu wartości w poezji współczesnej. Wartości wpisane w poetyckie obrazy 217 TEKST PO-MODERNISTYCZNY 232 Idea artystycznej etyki w poezji i malarstwie 232 1. Brzozowski – idea artystycznej etyki 232 2. Idea etycznego malarstwa 239 3. Literackie malarstwo: przypadek Malczewskiego i Lebensteina 241 TEKST ANTY-CHAOTYCZNY 245 Bezład i forma, scalanie i rozpadanie (tekstów i obrazów) O małomówności formy w wierszach Ryszarda 245 TEKST W PRZESTRZENI MULTIMEDIALNEJ 253 Świadomość nowoczesności 253 BIBLIOGRAFIA 269 NOTA BIBLIOGRAFICZNA 281