Gotowość szkolna dzieci sześcioletnich
Na podstawie wieloletnich doświadczeń oraz szerokich badań profesor Barbara Wilgocka-Okoń z Wydziału Pedagogicznego Uniwersytetu Warszawskiego omawia w tej pracy badania dzieci mających rozpoczynać naukę w szkole lub w klasie „0” w przedszkolu.
Wychodzi z założenia, że powodzenie dziecka w pierwszym okresie szkolnym zależy w dużym stopniu od tego, w jaki sposób nauczyciel potrafi nawiązać do posiadanych przez dziecko doświadczeń poznawczo-społecznych i na ile zdaje sobie sprawę ze zróżnicowania tych doświadczeń w powierzonej mu do prowadzenia i nauki klasie szkolnej. Znajomość poszczególnych dzieci pozwoli mu na indywidualizację ćwiczeń z niektórymi z nich w nauce pisania, czytania i matematyki, i stąd sugestia wspomnianych badań. W książce znajduje się test „dojrzałości szkolnej” niezbędny do przeprowadzenia badań.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 83-88149-95-4
- Liczba stron: 110
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wstęp 7 I. Co wiemy o gotowości szkolnej 10 1. Wyjaśnienia terminologiczne 10 2. Z badań nad dojrzałością szkolną 12 3. O polskich badaniach nad dojrzałością szkolną 15 4. Dojrzałość szkolna dzieci a środowisko 18 II. Struktura testu do badań dojrzałości szkolnej 24 1. Zadania testowe i ich charakter 24 2. Struktura testu 26 a) Badania zbiorowe 26 b) Badania indywidualne 30 c) Sposób obserwacji zachowania się dzieci podczas badań 33 d) Dane o środowisku dziecka 35 3. Warunki przeprowadzenia badań 38 a) Wprowadzenie 38 b) Czas i miejsce badań 40 c) Czynności wstępne 41 d) Postawa badającego 42 e) Przygotowanie rodziców do badań dzieci wstępujących do szkoły 44 4. Ocena wyników testowych 48 a) Sposób oceniania poszczególnych zadań 48 b) Klucz do oceny poszczególnych znaków graficznych 53 c) Porównawcze skale ocen 56 III. Gotowość do nauki a osiągnięcia szkolne 61 1. Badanie wyników nauczania w klasie I 61 2. Gotowość szkolna a powodzenie w nauce 63 3. Trafność prognostyczna testu dojrzałości szkolnej 66 IV. Gotowość szkolna czy gotowość szkoły? 70 1. Gotowość jako efekt rozwoju i uczenia się 70 2. Złoty wiek dziecka 75 3. Dojrzałość szkoły jako sposób rozwiązania dylematu progu szkolnego 79 4. Interpretacja i wykorzystanie wyników badań 84 Instrukcja do badań dojrzałości szkolnej 90 Test dojrzałości szkolnej 98