(...) Omawiając pracę profesora Jerzego Zdrady pod kątem dydaktycznym należy w moim przekonaniu podkreślić kilka jej niewątpliwych zalet. Jedną z nich, rzucającą się od razu na początku w oczy, jest precyzyjnie, szczegółowo a zarazem przejrzyście skonstruowany spis treści, co na pewno pozwala łatwiej i szybciej dotrzeć do interesującego, konkretnego zagadnienia historycznego i dzięki temu przygotować się do zajęć czy egzaminu.(...) To, co wydaje mi się szczególną zaletą tej pracy, jej stylu, co w jakimś sensie stanowi pewną nowość, jeśli chodzi o syntezy historyczne, a na pewno jest jej specyfiką-to obfite, bezpośrednie odwoływanie się autora w odpowiednich miejscach do fragmentów wypowiedzi, opinii, ocen, sądów ludzi, polityków dziewiętnastowiecznych, przytaczanie tychże w formie, czasem dość licznych, cytatów. (...) Słowem-wszystkie te cytaty, bezpośrednio przytaczane czytelnikowi nie dość, że, co oczywiste, ożywiają niezwykle książkę, która przestaje być tylko suchym podręcznikiem, to pozwalają czytelnikowi na wyrobienie sobie samodzielnej oceny, opinii na temat sporów, dywagacji teoretycznych czy też założeń politycznych XIX stulecia. Wszystkie te bezpośrednie odwołania do fragmentów źródeł historycznych najlepiej pozwalają wejść w klimat tamtych czasów, dotknąć niejako historii z bliska. I jest to dla mnie szczególnie cennym zabiegiem autora książki.
Dr Marzena Iwańska,
Uniwersytet Łódzki