Koncepcja normalizacji
Zadanie filozofii polega na tworzeniu pojęć, które problematyzują to, co uważane jest za oczywiste. Stąd też monografia pokazuje, w jaki sposób wykorzystanie pojęcia normalizacji, stworzonego przez filozofa Michela Foucaulta, umożliwiło sproblematyzowanie szkoły jako instytucji przez różne środowiska akademickie. Jest to możliwe poczynając od skonstruowania dwóch problemów, a mianowicie: po pierwsze, że w szkole produkuje się politycznie potulne i ekonomicznie użyteczne jednostki, używając technik dyscyplinarnych, a po drugie, że dzięki rządom populacji szkolnej i użyciu środków dobrego ukierunkowania ta produkcja jest utrzymywana w aktywności. Aby to wyjaśnić, dokonano rekonstrukcji pojęcia normalizacji na podstawie pracy "Pilnowanie i karanie" i przeplatają się z nią pewne badania wokół szkoły. To ćwiczenie analizy i rekonstrukcji uIycia pojęcia otwiera pole do stawiania pytań o nauczanie filozofii, o ile zajmuje się ono historyczną i techniczną drogą filozofowania i tym, co się z niej wyłania.