Literatura polska w świecie. T. 7: Reportaż w świecie światowość reportażu - LIDIA TANUSZEWSKA: Odbiór reportażu literackiego w przekładzie na język macedoński
Książka jest zbiorem artykułów polskich i zagranicznych badaczy, rozpatrujących tytułowy gatunek na tle procesów globalnej cyrkulacji i recepcji literatury faktu oraz w kontekście najistotniejszych mechanizmów cywilizacyjnych ery współczesnej. Z zamieszczonych w tomie tekstów wyłania się obraz reportażu jako fenomenu zarazem obecnego w świecie i światowego, narodowego i transnarodowego – będącego przedmiotem międzykulturowych i interdyskursywnych odczytań, a jednocześnie formą rezonującą z tendencjami pokrewnymi Baumanowskim metaforom „upłynnienia”, „odkotwiczenia” i „wtórnej barbaryzacji” dzisiejszej rzeczywistości. Tak sprofilowane studium zbiorowe – adresowane w równym stopniu do badaczy, jak i sympatyków twórczości niefikcjonalnej – aspiruje do wykorzystania potencjału tkwiącego w interdyscyplinarnych, komparatywnych i międzynarodowych analizach tego nurtu. Zawartość tomu zdaje się także świadczyć, że dzięki swej elastycznej konwencji gatunkowej i naturalnej predyspozycji do adaptacji w zmiennych realiach współczesnego świata reportaż skutecznie odżegnał się od etykiety „gorszego brata literatury”.
Katarzyna Frukacz – doktor nauk humanistycznych w dyscyplinie literaturoznawstwo, adiunkt w Katedrze Międzynarodowych Studiów Polskich Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. W latach 2014–2015 wykładowca w Szkole Języka i Kultury Polskiej UŚ. Absolwentka dziennikarstwa i komunikacji społecznej na Uniwersytecie Wrocławskim oraz filologii polskiej na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach. Zainteresowania badawcze: polski reportaż literacki, konwergencja mediów, teoria komunikacji, publicystyka prasowa i internetowa, genologia literacka i dziennikarska. Autorka monografii Polski reportaż książkowy. Przemiany i adaptacje (Katowice 2019), 12. tomu z serii „Czytaj po polsku. Materiały pomocnicze do nauki języka polskiego jako obcego” (Katowice 2016), artykułów w polskich i zagranicznych książkach oraz czasopismach naukowych, a także tekstów publicystycznych i popularnonaukowych publikowanych m.in. w „artPAPIERZE”. [lipiec 2019]
- Kategorie:
- Redakcja: Katarzyna Frukacz
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-226-3844-6
- ISBN druku: 978-83-226-3787-6
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
SPIS TREŚCI Słowo wstępne 9 I. REPORTAŻ W ŚWIECIE CYRKULACJE REPORTAŻU LIDIA TANUSZEWSKA Odbiór reportażu literackiego w przekładzie na język macedoński | 17 CRISTINA GODUN Echa polskiej szkoły reportażu w Rumunii po 1989 roku | 26 OŁESIA NACHLIK „Terytorium zaufania” – polski dyskurs wokół reportażu ukraińskiego oraz ukraińska recepcja reportażu polskiego jako wskaźniki zmian w polsko-ukraińskim dialogu kulturowym XXI wieku | 39 GRZEGORZ CZERWIŃSKI „Reportaż literacki” w Rosji i w Polsce. Kilka uwag nie tylko o genologii | 57 MAGDOLNA BALOGH Reportaż i okolice: tradycje i związki dwóch pogranicznych gatunków w literaturze węgierskiej | 67 EMIGRACJE (W) REPORTAŻU MAŁGORZATA ANNA PACKALÉN PARKMAN Dążenie do prawdy czy utrwalanie mitów? O Szwecji z bliska i z daleka | 79 KATARZYNA FRUKACZ Szwedzki Polak – polski Szwed. Maciej Zaremba Bielawski wobec polskości i polskiej szkoły reportażu | 95 ANNA MUSIALIK-CHMIEL Śni mi się po polsku – motywy emigracyjne w reportażu radiowym | 111 II. ŚWIATOWOŚĆ REPORTAŻU PRZESZŁE I DZISIEJSZE. REPORTAŻ W DOBIE KRYZYSÓW AGNIESZKA NĘCKA (Bez)silność wobec Historii. O Wyspie Węży Małgorzaty Szejnert | 129 MARINA ILIE Miejsca „nie-zamieszkalności” w świecie obozów koncentracyjnych (na przykładzie reportażu Farby wodne Lidii Ostałowskiej) | 137 EDYTA ŻYREK-HORODYSKA Tropy pamięci. Reportażowe narracje o wojnie na Bałkanach w ujęciu komparatystycznym | 146 PIOTR JAKUBOWSKI Reporter jako towarzysz i jako świadek – literatura non-fiction wobec tak zwanego kryzysu uchodźczego | 158 ANNA POMIANKOWSKA-GABARA Dalekie i bliskie: polscy reporterzy o problemach współczesnego świata | 172 SWOJE I OBCE. REPORTAŻ W INTERFERENCJACH MONIKA WISZNIOWSKA Współczesny polski reportaż literacki wobec Inności | 187 MARGRETA GRIGOROWA Polski Beduin i Polak-Indianin – konstrukcje i dekonstrukcje Kazimierza Nowaka i Dariusza Rosiaka | 199 ANDRZEJ KALISZEWSKI Polski reportaż gonzo na tle historii i teorii podgatunku | 215 ODLEGŁE I NIEDALEKIE. REPORTAŻ W POPRZEK DYSKURSÓW IDA JAHNKE „Aktualność jako dzieło sztuki”. Debory Vogel koncepcja literatury faktu | 233 PRZEMYSŁAW PIETRZAK Od powieści w odcinku do reportażu prasowego – kompozycja, kontekst, funkcja | 247 ANNA DEPTA Dom żółwia. Zanzibar Małgorzaty Szejnert. Między opowieścią geohistoryczną a reportażem historiograficzno-etnograficznym | 264 MAGDALENA OCHWAT Reportaż w świecie szkoły | 280 ANNA SZUMIEC Wokół prozy podróżniczej Tomasza Różyckiego. Tomi. Notatki z miejsca postoju | 295