Miarą jest każdy z nas. Projekt zwolenników zmienności rzeczy w platońskim Teajtecie na tle myśli sofistycznej
Z antyczną sofistyką wiązane sączęsto dwie tezy: jest ona rozumiana jako pewien nurt, którego przedstawiciele wraz z Sokratesem dokonali radykalnej zmiany w przedmiocie zainteresowań filozofii, zwracając się w kierunku rozważań skoncentrowanych na człowieku i jego świecie. Ponadto, na ogół przyjmuje się, że poglądy poszczególnych sofistów nie składają się na żaden zwarty system, a centrum zainteresowań sofistów stanowi element praktyczny w postaci sztuki słowa przyjmującej postać retoryki czy erystyki. Źródłem takiego przekonania jest w dużej mierze ubóstwo źródeł, które ze względu na swój fragmentaryczny charakter nie ułatwiają zadania rekonstrukcji całości poglądów poszczególnych sofistów. Drugą przyczyną jest tradycja interpretacyjna, z braku innych źródeł, opierająca się w wielkiej części na przekazach sofistom niechętnych. Platoński dialog Teajtet stwarza dobrą okazję do zmiany obiegowego przekonania i rekonstrukcji fundamentów filozoficznych leżących u podstaw myśli głównego przedstawiciela sofistyki, jakim jest Protagoras. Wprawdzie problem atrybucji poglądów przedstawianych w dialogu jako Protagorasowe (opisywanych również jako stanowisko "zwolenników zmienności") jest wielce kontrowersyjny, to jednak wiele wskazuje na to, że Platon przypisuje obozowi "zwolenników zmienności" (którego głównym przedstawicielem jest Protagoras) pewien zwarty projekt. Rekonstrukcja czterech składowych tego projektu, jakimi są: teoria spostrzegania (metaxy), koncepcja zmiennej rzeczywistości, zagadnienie prawdy oraz wynikające z nich rozumienie języka pozwala sądzić, że zawiera on wiele motywów obecnych w zachowanych przekazach dotyczących sofistyki czy samego Protagorasa. Z tej perspektywy poglądy "zwolenników zmienności", które mogą z dużym prawdopodobieństwem być przypisywane Protagorasowi, nie są już tylko zbiorem luźnych, wyrwanych z kontekstu przekonań (takich jak np. homo-mensura, teza względności rzeczyczy koncepcja języka), ale stanowią pewną systematyczną całość składającą się z komplementarnych elementów.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-231-2376-7
- Liczba stron: 208
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
WSTĘP 1. Dialog Teajtet 2. Sofistyka i Protagoras - problemy związane z rekonstrukcją poglądów 3. Kontrowersyjność przekazu w Teajtecie 4. Problem atrybucji poglądów 5. Cel pracy WPROWADZENIE DO DIALOGU TEAJTET 1. Miejsce dialogu Teajtet w twórczości Platona 2. Problematyka i konstrukcja Teajteta 2.1. Forma i problematyka Teajteta na tle innych dialogów „sofistycznych" 2.2. Konstrukcja tekstu 2.3. Przedstawienie postaci Rozdział I KONCEPCJA METAKSY 1. Atrybucja„tajemnej nauki" 2. Sofistyka a filozofia przyrody 3. Treść i źródła koncepcji metaksy 3.1. Omówienie koncepcji metaksy 3.2. Koncepcja metaksy a tradycja filozoficzna Rozdział II WIZJA ZMIENNEJ RZECZYWISTOŚCI 1. Atrybucja wizji zmiennej rzeczywistości 1.1. Argument z przekazów dotyczących Protagorasa 1.2. Argument ze spójności kompozycji dialogu Teajtet 2. Koncepcja „bytu w ruchu" (pheromene ousia) 2.1. Spójny projekt zwolenników zmienności 2.2. Ruch jako arche 3. Koncepcja metaksy jako proces konstytuowania się rzeczy (chremata) 3.1. Poioun,paschon i homilia 3.2. Aisthesis i aistheton 3.3. Phora 3.4. Chrema 4. Gignesthai i einai 5. Zagadnienie tożsamości rzeczy 5.1. Wątek podobieństwa 5.2. Problem jedna Rozdział III STANOWISKO EPISTEMOLOGICZNE ZWOLENNIKÓW ZMIENNOŚCI W TEAJTECIE A SOFISTYKA 1. Główne elementy teorii poznania w Teajtecie (151d-187a) 1.1. Episteme = aisthesis („spostrzeżenie jest wiedzą") 1.1.1. Pierwsza propozycja (episteme = mathemata i technai) 1.1.2. Druga propozycja (episteme = aisthesis) 1.1.2.1. Aisthesis 1.1.2.2. Pathe l .2. Homo-mensura 1.2.1. Problemy interpretacyjne 1.2.2. Koncepcja homo-mensura w Teajtecie 1.2.2.1.Emaiiphainesthai 1.2.2.2. Prywatność spostrzeżeń 1.3. Zniesienie kategorii prawdy i fałszu w Teajtecie 1.4. Odrzucenie sprzeczności w Teajtecie 2. Koncepcja teoriopoznawcza w Teajtecie a epistemologia sofistów 2.1. Rozważania epistemologiczne w sofistyce 2.2. Rozważania w Teajtecie a epistemologia sofistów 2.2.1. Fenomenalizm koncepcji w Teajtecie 2.2.2. Zagadnienie stanów w sofistyce 2.2.3. Rozważania w Teajtecie a sofistyczna teza ouk estin antilegein ROZDZIAŁ IV DIALOG TEAJTETA. SOFISTYCZNA KONCEPCJA JĘZYKA Wstęp 1. Korelacja bytu, myśli i mowy w koncepcji Parmenidesa 2. Koncepcja języka w ujęciu zwolenników zmienności w Teajtecie 2.1. Korelacja spostrzeżenia i bytu 2.2. Korelacja logos i aisthesis 3. Postulaty poprawnego języka 3.1. Heraklit i Parmenides 3.2. Język zmienności w Teajtecie 3.2.1. Projekt nowego języka 3.2.1.1. Odrzucenie einai 3.2.1.2. Odrzucenie zaimków 3.2.1.3. Sprzeczność języka w Teajtecie a sofistyczna antylogika ZAKOŃCZENIE BIBLIOGRAFIA Wykaz skrótów Teksty źródłowe i wydania fragmentów Wybrane przekłady dialogu Przekłady innych tekstów źródłowych Komentarze do dialogu Opracowania Each of us is a measure. The project of advocates of change in Plato's Theaetetus as compared with sophistic thought. Summary