Mussorgsky: Khovantschina
Początkowo planowana jako druga część trylogii składającej się z Borysa Godunowa, z Pugachoyowschiną przewidzianą jako trzecia i końcowa część, Chowańszczyzna zajmowała kompozytora w roku 1872, gdy Borys był ‘przystosowywany’, aby podobać się władzom teatralnym przed premierą. Libretto dotyczy wielkiego przewrotu z 1682 roku i panowania Carycy Sofii Alejewny jako opiekunki jej słabego na umyśle brata Iwana i brata przyrodniego Piotra. Piotr obalił potem jej rządy i sprawował władzę jako Car Piotr I, znany jako Piotr Wielki. Piotr I jest postacią kontrowersyjną. Przypisuje mu się zasługę oświecenia Rosji, choć wielu (tak jak współczesny Musorgskiemu kompozytor i jego przyjaciel Balakirew) twierdzi, że zniszczył on rosyjską indywidualność przez wprowadzenie zachodnich poglądów i kultury do Mateczki Rosji.
Temat ten bardzo interesował Musorgskiego. W muzyce konflikt pomiędzy zachodnią a tradycyjną myślą rosyjską podkreślony był przez Potężną Gromadkę z jednej strony, a wzorujących się na Zachodzie Czajkowskiego, Antona Rubinsteina i Glazunowa z drugiej.
Musorgski cieszył się pracą nad tą operą: „Upajam się zbieraniem materiału, moja głowa wrze jak kocioł, pod którym podkładany jest nieustannie ogień”, pisał w 1872. Pracował nad Chowańszczyzną do swojej śmierci z powodu ostrej choroby alkoholowej w 1881. Wykonanie koncertowe części opery z 1879 roku było zniechęcającym doświadczeniem. Opera wydawała się niekompletna, Rimski i Korsakow zmieniali partyturę w 1883 roku, dużo usuwając z zapisu nutowego. Strawiński i Ravel zmienili orkiestrację w 1912 dla Diagilewa. W latach 1939-59 Szostakowicz wypracował wersję stanowiącą obecnie standard operowy. Nagranie niniejsze jednak wykorzystuje pierwszą edycję przygotowaną przez Rimskiego.
Świetna bułgarska obsada (bardzo ważna w tym wielkim i dramatycznym dziele) i orkiestra, z perfekcyjnym wyczuciem słowiańskiej sentymentalności i dramatyzmu.
Prince Ivan Khovansky, head of the musketeers DIMITER PETKOV
Prince Andrey Khovansky, his son TODOR KOSTOV
Dosifey, leader of the Old Believers NICOLA GHIUSELEV
Marfa, a young widow, an Old Believer ALEXANDRINA MILCHEVA
Emma, a young girl from the German quarter MARIA DIMCHEVSKA
Susanna, an Old Believer NADYA DOBRIYANOVA
Prince Vasily Golitsin LYOUBOMIR BODOUROV
Varsonofyev, Golitsin’s attendant DIMITER DIMITROV
Shaklovity, a boyar STOYAN POPOV
Streshnev, a boyar VERTER VRACHOVSKY
Kuzka, a musketeer DIMITER DIMITROV
A Scribe MILEN PAOUNOV
First Musketeer STEFAN ELENKOV
Second Musketeer NEDELCHO PAVLOV
Bulgarian National Choir ‘Svetoslav Obretenov’ chorus master Georgi Robev
Sofia National Opera Orchestra
Atanas Margaritov
-
Kategorie:
-
Muzyka »
-
Klasyczna
-
Język wydania:
angielski
-
ISBN:
5028421942551
-
EAN:
5028421942551
-
Wymiary:
14.0x12.0cm
-
Waga:
0.21kg
-
Nośniki:
-
#1: Mussorgsky: Khovantschina CD1
(CD Audio)
-
1. Gusja tocit…Cernilisce-to, gospodi (Scribe/Musketeers/Shaklovity/Kuzka) (07:53)
-
2. Introduction. Dawn over the Moskva River (Orchestra) (05:12)
-
3. Stoj! Besnovatye! (Andrey Khovansky/Emma/Marfa/IvanKhovansky/Musketeers/People/Dosifey/Old Believers) (09:33)
-
4. I V nej, V luce cudesnom (Andrey Khovansky/Emma/Marfa/Ivan Khovansky/Musketeers/People) (03:13)
-
5. Ostav’te, pustite menja (Andrey Khovansky/Emma/Marfa) (04:07)
-
6. Podojdu, podojdu… pod Ivangorod (Kuzka/First and Second Musketeers) (02:27)
-
7. Bol’soj idet (Scribe/Musketeers/People/Ivan Khovansky) (06:45)
-
#2: Mussorgsky: Khovantschina CD2
(CD Audio)
-
1. Vot v cem resen’e (Golitsin/Ivan Khovansky) (06:23)
-
2. (Golitsin/Ivan Khovansky/Dosifey/Old Believers/Marfa/Varsonofyev/Shaklovity) (01:43)
-
3. K vam, knajze, rovno by v zasadu popadaes (Golitsin/Marfa/Varsonofyev) (06:29)
-
4. Strel’cy! Sprosim batju (Musketeers/Kuzka/Ivan Khovansky) (05:50)
-
5. Svet moj, hratec Vasen’ka (Golitsin/Varsonofyev) (04:05)
-
6. Posramichom, posramichom (Old Believers/Marfa) (03:06)
-
7. Beda, beda... ach, zlejsaja (Shaklovity/Musketeer/Kuzka/Scribe) (03:28)
-
8. Spit streleckoe gnezdo (Shaklovity) (04:28)
-
9. Marfa’s Song: Ischodila miadesen’ka (Marfa) (03:46)
-
10. Ach ty, moja kasata, poterpi malen’ko (Marfa/Dosifey) (04:36)
-
11. Knjaze, knjaze! Ne veli kaznit veli milovat! (Golitsin/Ivan Khovansky/Dosifey/Old Believers/Marfa/Varsonofyev) (01:02)
-
12. Knjas’ja, smiri vas gnev (Golitsin/Ivan Khovansky/Dosifey/Old Believers) (05:30)
-
13. Grech! Tjazkij, neiskupimyi grech (Susanna/Marfa/Dosifey) (07:47)
-
14. Podnimasja, molodcy (Shaklovity/Musketeers/Kuzka) (03:08)
-
#3: Mussorgsky: Khovantschina CD3
(CD Audio)
-
1. Brag celovekow, Knjaz’ mira sego vassta! (Chorus of Old Believers) (02:32)
-
2. Dance of the Persian Slaves (Orchestra) (06:47)
-
3. Ty zacem? Osmelilsja vojti? (Ivan Khovansky/Varsonofyev/Peasant Women) (02:18)
-
4. Zdes’, na etom meste svatje (Dosifey) (05:39)
-
5. Bratija! (Dosifey/Marfa/Old Believers) (05:47)
-
6. Ty zacem…K tebe, knajz’ (Ivan Khovansky/Varsonofyev/Peasant Women/Shaklovity) (05:01)
-
7. Gospodi, bose moj! Vse pogiblo (Marfa/Andrey Khovansky/Musketeers/Streshnev) (04:45)
-
8. Finale: Gospodi slavy, grjadi vo slavu tvoju! (Marfa/Andrey Khovansky/Dosifey/Old Believers) (03:14)
-
9. Ah, ty zdes’, zlodejka! (Marfa/Andrey Khovansky) (03:37)
-
10. Gijan’-ko! Vezut (People of Moscow) (03:45)
-
11. Sversiloja resenie sud’by (Dosifey/Marfa) (04:57)
-
12. Podviglis’ (Marfa/Andrey Khovansky/Dosifey) (09:36)
-
13. Vozle recki, na luzocke noceval ja (Ivan Khovansky/Peasant Women) (04:13)