MENU

Nieporozumienia z dorastającymi dziećmi w rodzinie

(eBook)

Uwarunkowania i wspomaganie

0.00  [ 0 ocen ]
 Dodaj recenzję
Rozwiń szczegóły »
  • Druk: Kraków, 2013

  • Autor: Ewa Gurba

  • Wydawca: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego

  • Formaty:
    PDF
    (Watermark)
    Watermark
    Znak wodny czyli Watermark to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie najbardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.

Dostępne formaty i edycje
Rok wydania
Cena
Cena katalogowa: 45,99 zł
39,55
Dodaj do schowka
Dostępność: online po opłaceniu
Produkt elektroniczny Plik do pobrania po realizacji zamówienia

Nieporozumienia z dorastającymi dziećmi w rodzinie

Monografia zawiera syntezę rozważań teoretycznych i wyników badań empirycznych polskich i zagranicznych autorów na temat relacji rodziców z dorastającymi dziećmi. Wśród zagadnień dotyczących uwarunkowań nieporozumień występujących między wspomnianymi grupami Ewa Gurba zarówno przedstawia znane tematy z literatury przedmiotu, wzbogacając je wynikami własnych poszukiwań badawczych, jak i podejmuje problemy nowe, takie jak rola międzypokoleniowych różnic światopoglądowych w pojawianiu się konfliktów w rodzinie. Na szczególną uwagę zasługuje ostatnia część monografii zawierająca praktyczne propozycje wyciszenia międzypokoleniowych nieporozumień.
Niniejsza monografia przynosi całościowe spojrzenie na relację międzypokoleniową w rodzinie, stanowiąc cenne źródło informacji dla badaczy rodziny i młodzieży w okresie dorastania. Jednocześnie inspiruje do dyskusji, podejmowania dalszych badań i odkrywania nowych tematów oraz poszukiwania nowych wyjaśnień już funkcjonujących tez.
Z recenzji prof. dr hab. Marii Kielar-Turskiej
Książka wnosi istotny wkład w wiedzę o adolescencji, a przy okazji o pokoleniu rodziców, czyli o średniej dorosłości, i będzie ważnym źródłem informacji psychologicznej zarówno dla pracowników nauki, jak i dla rodziców oraz młodzieży wyrażającej potrzebę refleksji nad sobą, nad światem i poszukującej sposobów radzenia sobie z trudnymi sytuacjami.
Z recenzji dr hab. Ludwiki Wojciechowskiej

  • Sposób dostarczenia produktu elektronicznego
    Produkty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.
    Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.
    Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
  • Ważne informacje techniczne
    Minimalne wymagania sprzętowe:
    procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturach
    Pamięć operacyjna: 512MB
    Monitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bit
    Dysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejsca
    Mysz lub inny manipulator + klawiatura
    Karta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/s
    Minimalne wymagania oprogramowania:
    System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows Mobile
    Przeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5
    Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScript
    Zalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.
    Informacja o formatach plików:
    • PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
    • EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
    • MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
    • Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
    Rodzaje zabezpieczeń plików:
    • Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
    • Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wprowadzenie 11

Rozdział 1. Charakterystyka relacji dorastających dzieci z rodzicami 15

1.1. Relacje rodzice–dorastające dzieci z perspektywy ujęcia systemowego 17
1.2. Rozwój młodzieży i jej relacje z rodzicami w kontekście modelu Selekcji–Optymalizacji–Kompensacji (SOC) Paula Baltesa 22
1.3. Relacje nastolatków z rodzicami w ujęciu interakcyjnym 25
1.4. Konflikt jako najczęściej opisywana forma interakcji rodziców z dorastającymi dziećmi 40
1.5. W kierunku modelu uwarunkowań relacji rodziców z dorastającymi dziećmi – propozycja własna 48
1.6. Konflikty młodzieży z rodzicami w świetle badań własnych 53
1.6.1. Metodyka badań własnych 54
1.6.2. „Dziedziny konfliktowe” między rodzicami a nastolatkami wyróżnione metodą analizy czynnikowej 55
1.6.3. Nieporozumienia z rodzicami w ocenie młodzieży i rodziców 56
1.6.4. Najbardziej i najmniej konfliktorodne dziedziny relacji z rodzicami w ocenie nastolatków 60
1.6.5. Obraz nieporozumień z rodzicami w percepcji młodzieży gimnazjalnej i licealnej 62
1.6.6. Różnice płciowe w zakresie częstotliwości i nasilenia nieporozumień z rodzicami w poszczególnych dziedzinach konfliktowych 64
1.6.7. Zmiana w relacjach z rodzicami w ocenie młodzieży gimnazjalnej i licealnej 66
1.6.8. Charakterystyka relacji rodziców z dorastającymi dziećmi – dyskusja wyników 68
1.7. Podsumowanie 72

Rozdział 2. Biologiczne uwarunkowania relacji nastolatków z rodzicami 73

2.1. Dojrzewanie biologiczne źródłem zmian w relacjach rodziców z dorastającymi dziećmi 73
2.2. Cechy temperamentu biologicznym czynnikiem określającym jakość relacji nastolatków z rodzicami 84
2.3. Związek cech temperamentu dorastających z jakością relacji z rodzicami w świetle badań własnych 86
2.3.1. Metodyka badań własnych 88
2.3.2. Związek cech temperamentu młodzieży ze wskaźnikami ich relacji z rodzicami w percepcji nastolatków 89
2.3.3. Związek cech temperamentu młodzieży ze wskaźnikami ich relacji z rodzicami w percepcji rodziców 97
2.3.4. Znaczenie cech temperamentu nastolatków dla jakości ich relacji z rodzicami – dyskusja wyników 102
2.4. Podsumowanie 104

Rozdział 3. Zmiany w procesach poznawczych nastolatków źródłem nieporozumień z rodzicami 107

3.1. Zmiany w procesach przetwarzania informacji u adolescentów 108
3.2. Myślenie formalno-operacyjne nową jakością rozumowań nastolatków 109
3.3. Adaptacyjny charakter myślenia postformalnego 114
3.4. Zmiany w postawie epistemicznej młodzieży i ich znaczenie w interakcjach społecznych 117
3.5. Reprezentacje umysłowe młodzieży i rodziców wybranych aspektów świata społecznego 121
3.6. Zdolności umysłowe młodzieży i rodziców jako predyktory jakości ich wzajemnych relacji na podstawie badań własnych 124
3.6.1. Metodyka badań własnych 125
3.6.2. Charakterystyki myślenia młodzieży i jej rodziców na podstawie badań własnych 126
3.6.3. Zdolności poznawcze młodzieży i jej rodziców – dyskusja wyników 131
3.6.4. Związki zdolności poznawczych adolescentów z jakością ich wzajemnych relacji na podstawie ocen tych relacji dokonanych przez młodzież 133
3.6.5. Udział cech myślenia młodzieży w zmienności wskaźników ich relacji z rodzicami według ocen rodziców 137
3.6.6. Związek zdolności poznawczych młodzieży z jakością relacji z rodzicami – dyskusja wyników 140
3.6.7. Cechy temperamentu młodzieży jako moderator związku ich zdolności umysłowych z jakością relacji z rodzicami 142
3.6.8. Cechy temperamentu młodzieży jako moderator związku ich zdolności umysłowych z jakością relacji z rodzicami – dyskusja wyników 158
3.6.9. Rozumowanie rodziców czynnikiem warunkującym jakość ich relacji z nastolatkami 160
3.7. Udział rozumowania rodziców w kształtowaniu się ich relacji z nastolatkami – interpretacja wyników badań własnych 168
3.8. Podsumowanie 170

Rozdział 4. Proces budowania tożsamości przez dorastających i jego znaczenie dla relacji rodzice–dzieci 173

4.1. Okres dorastania czasem budowania własnej tożsamości 173
4.2. Uwarunkowania i funkcje tożsamości w rozwoju nastolatków 177
4.3. Rozwój tożsamości dorastających w kontekście ich relacji z rodzicami 183
4.4. Związek buntu młodzieńczego ze stylami tożsamości – badania własne 192
4.4.1. Metodyka badań własnych 193
4.4.2. Charakterystyka buntu młodzieńczego i stylów tożsamości badanej młodzieży 193
4.4.3. Związek między poziomem buntu młodzieńczego a stylami tożsamości młodzieży 196
4.4.4. Udział buntu młodzieńczego w kształtowaniu relacji adolescentów z rodzicami – badania własne 199
4.4.5. Związek stylów tożsamości adolescentów z jakością ich relacji z rodzicami – badania własne 201
4.4.6. Udział stylów tożsamości w powstawaniu nieporozumień rodziców z nastolatkami w różnych fazach ich dorastania 210
4.4.7. Udział buntu młodzieńczego i stylów budowania tożsamości w kształtowaniu relacji adolescentów z rodzicami – dyskusja wyników 214
4.5. Podsumowanie 219

Rozdział 5. Kulturowe uwarunkowania relacji adolescentów z rodzicami. Czy konflikt rodzice–dorastające dzieci jest konfliktem pokoleń? 221

5.1. Rozstrzygnięcia terminologiczne dotyczące pojęć pokolenie, luka pokoleniowa i zmiana społeczna 222
5.2. Relacje rodzice–dorastające dzieci w kulturach postfiguratywnych oraz kofiguratywnych i prefiguratywnych 227
5.3. Kultura a wychowawcze oddziaływanie rodziców na przykładzie kultur indywidualistycznych i wspólnotowych obecnych w grupach etnicznych społeczeństwa amerykańskiego 230
5.4. Różnice generacyjne źródłem konfliktów między rodzicami a dorastającymi dziećmi 233
5.5. Międzypokoleniowa transmisja systemu wartości w obrębie rodziny 237
5.6. Światopogląd nastolatków – uwarunkowania kulturowe czy niezależność kulturowa 238
5.7. Różnice w światopoglądzie nastolatków i ich rodziców czynnikiem warunkującym ich wzajemne konflikty w świetle badań własnych 242
5.7.1. Metodyka badań własnych 243
5.7.2. Różnice w światopoglądzie nastolatków i ich rodziców 244
5.7.3. Znaczenie różnic światopoglądowych nastolatków i ich rodziców dla jakości wzajemnych relacji – interpretacja wyników badań własnych 254
5.8. Podsumowanie 257

Rozdział 6. Wspomaganie młodzieży w rozwiązywaniu społecznych, codziennych problemów 259

6.1. Model badań interwencyjnych 261
6.2. Stymulowanie rozwoju poznawczego młodzieży licealnej – badania własne 263
6.2.1. Metodyka badań własnych 263
6.3. Rezultaty stymulacji procesów poznawczych – prezentacja wyników badań własnych 269
6.3.1. Zmiany w poziomie rozumowania formalno-operacyjnego nastolatków mierzonego w TOF pod wpływem działań interwencyjnych 270
6.3.2. Wpływ działań interwencyjnych na rozwój cech postformalnego myślenia licealistów mierzonego dylematami Testu „Codzienne problemy” 274
6.3.3. Zmiany w obrębie wiedzy epistemicznej u licealistów uczestniczących w treningach wspomagających rozwój poznawczy 278
6.3.4. Interpretacja zmian w różnych formach aktywności poznawczej pod wpływem działań stymulacyjnych 282
6.3.5. Modyfikacja poziomu buntu młodzieńczego w wyniku przeprowadzonej stymulacji procesów poznawczych licealistów 286
6.3.6. Modyfikacja relacji rodzice–dorastające dzieci w wyniku stymulacji procesów poznawczych nastolatków 296
6.3.7. Porównanie dynamiki zmian w obrębie rozwoju poznawczego, buntu młodzieńczego i jakości relacji z rodzicami pod wpływem działań interwencyjnych 306

Rozdział 7. Podsumowanie 309

7.1. Ograniczenia prezentowanych badań 314
7.2. Końcowe uwagi w dyskusji nad konfliktowym charakterem relacji dorastających dzieci z rodzicami 315

ANEKS I 321
ANEKS II 322
ANEKS III 324
ANEKS IV 326
ANEKS V 327
ANEKS VI 328

Bibliografia 343
Summary 369
Indeks terminów 373
NAZWA I FORMAT
OPIS
ROZMIAR

Przeczytaj fragment

Inni Klienci oglądali również

28,48 zł
33,90 zł

Fallen Crest. Rodzina

Druga część jednej z najpopularniejszych serii New Adult na świecieSamantha i Mason są w sobie szaleńczo zakochani. Wydaje się, że nic nie stanie na drodze ich miłości, jednak pojawia się problem, bo nie wszyscy akceptują ten związek.Matka ...
35,10 zł
45,00 zł

Podmiotowość w pracy socjalno-wychowawczej z rodziną

Niniejsza książka, wpisując się w nowe myślenie o wspieraniu rodziny i pomaganiu jej, odsłania obszary rozumienia podmiotowości istotne dla kształtowania się asystentury rodziny w pracy socjalno-wychowawczej, która z perspektywy pedagogiki społe...
22,50 zł
25,00 zł

To nie jest babska sprawa! O planowaniu rodziny – do mężczyzn

Książkę poleca Jacek PulikowskiKsiążkę "To nie jest babska sprawa!" Piotra Wołochowicza przeczytałem z najwyższym zainteresowaniem i... radością. Autor bardzo kompetentnie i przekonywująco dotknął bodaj najważniejszego tematu dla małżeń...
11,98 zł
19,97 zł

Naturalne planowanie rodziny

Poznaj fakty i mity o tej naturalnej i sprawdzonej metodzie. Czy wiesz, jak wybrać i stosować dobrą, tanią, zdrową i jednocześnie skuteczną metodę planowania rodziny i mieć z tego pełną satysfakcję? Jak świadomie wybrać między antykoncepcją a me...
24,08 zł
28,00 zł

Okna życia w systemie opieki nad dziećmi

Podjęta w monografii problematyka opieki i pomocy instytucjonalnej dla dzieci porzucanych stanowi ważny fragment toczącego się współcześnie dyskursu nad jakością i efektywnością działań w modernizowanym systemie opieki nad dzieckiem oraz pomocy ...
38,69 zł
42,99 zł

Dobra rodzina

Opowieść inspirowana prawdziwą historią.W 2006 roku w niedużej miejscowości ginie dziewczyna. Trzy dni później w lesie zostają odnalezione jej nagie zwłoki. Przyjaciele, lokalna społeczność, a przede wszystkim rodzina są wstrząśnięci...
32,00 zł
40,00 zł

Rodzina w trzecim tysiącleciu. Trudności i sukcesy

Publikacja stanowi przyczynek do dyskusji i refleksji nad problemami dotyczącymi współczesnej rodziny. Zmiany, jakim ona podlega, są przedmiotem badań naukowców opisujących wielowątkowe przemiany zachodzące w tym systemie.
34,80 zł
40,00 zł

Dziadek Władek. O Broniewskim, Ance i rodzinie

Ewa Zawistowska, wnuczka Władysława Broniewskiego, przez lata rozdzielała jego postać na "prywatnego" dziadka Władka i "oficjalnego" poetę ze szkolnych podręczników. Swojej matki Anki, młodo zmarłej ukochanej córki Bro...
33,81 zł
48,30 zł

Rodzina w prawie administracyjnym

Monografia jest zbiorem artykułów z zakresu prawa administracyjnego, w których poszczególni autorzy przybliżają rozwiązania prawne związane z rodziną oraz jej członkami, w tym dotyczące uprawnień i obowiązków zarówno ...

Recenzje

Nikt nie dodał jeszcze recenzji. Bądź pierwszy!