Opus citatum
Prezentowana książka podejmuje ważny problem – form obecności przeszłości, pamięci, tradycji, wartości oraz budowania znaczenia w praktykach kulturowych teraźniejszości – dla kultury w ogóle, a kultury współczesnej w szczególności. Ukazanie tego złożonego i trudnego zagadnienia poprzez zjawisko cytatu właśnie wydaje się doskonałym pomysłem; pozwala bowiem w sposób konkretny, jednorodny metodycznie oraz analitycznie operacyjny i efektywny przedstawić panoramiczny ogląd tyleż stałych, inwariantnych, co historycznie zmiennych cech rozpatrywanej problematyki.
Z recenzji prof. dra hab. Ryszarda Nycza
Cytat, którego rola w kulturze bywa porównywana do znaczenia soli w przepisie kulinarnym, wydaje się pojęciem tak elementarnym, że nieczęsto staje się przedmiotem naukowej refleksji. Chociażby z tego powodu warto poddać pod rozwagę zagadnienie przekształceń, jakim ulegało i ulega pojęcie cytatu we współczesnym literaturoznawstwie oraz – szerzej – w naukach o kulturze i naukach społecznych, takich jak prawoznawstwo. Celem niniejszej książki jest refleksja zarówno nad utrwalonymi już koncepcjami funkcjonowania pojęcia cytatu, jak i nad nieco nowszymi sposobami jego interpretowania. Szczególnie inspirujące wydają się te, które eksponują możliwość rozumienia cytatu jako fenomenu wychodzącego poza praktykę tekstową, istotnego w budowaniu określonej postawy wobec takich kategorii, jak historia literatury, pamięć kulturowa, tradycja, kanon literacki oraz zjawisko intertekstualności.
Ze Wstępu Anny Jarmuszkiewicz i Justyny Tabaszewskiej
- Kategorie:
- Redakcja: Anna Jarmuszkiewicz, Justyna Tabaszewska
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-233-9078-7
- ISBN druku: 978-83-233-3723-2
- Liczba stron: 172
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wstęp. Opus citatum. O cytacie w kulturze (Anna Jarmuszkiewicz, Justyna Tabaszewska) 7 Cytat oswojony vs cytat wywrotowy (Justyna Tabaszewska) 11 Cytat z obrazka w poezji Andrzeja Sosnowskiego (Natalia Rapp) 23 Od Lit Spamu do spoetry, czyli poetycki recycling z wykorzystaniem e-maila (Agata Kołodziej) 33 Cytat intensywny. Cytat jako znak firmowy (Dominik Antonik) 39 Występek? Michał P. Markowski cytuje Prousta (Anna Jarmuszkiewicz) 49 Cytat w krytyce genderowej – analiza wybranych tekstów literaturoznawczych (Katarzyna Lisowska) 57 Przeciętny niczym Horacy: ironiczne strategie cytowania w O zarozumiałości Michela de Montaigne’a (Andrzej Probulski) 69 Recycling, decycling i „literatura popsuta”. O funkcjonowaniu pre-tekstów w polskiej literaturze po roku 1989 na przykładzie prozy Krzysztofa Vargi (Magdalena Fabiś) 77 Pomiędzy koinè a falsyfikatem – typy i funkcje cytatów w twórczości Olgi Tokarczuk (Katarzyna Kantner) 89 „Cudzosłowie” w polskim reportażu literackim (Edyta Żyrek) 99 Być „Bogie’em”? O cytowaniu Bogarta i Casablanki w literaturze (Kamila Czaja) 109 Cytat czy powtórzenie? O multiplikacji w sztuce współczesnej (Bogumiła Śniegocka) 121 Kategoria autocytatu na przykładzie twórczości Tadeusza Kantora (Paweł Stangret) 133 Słów kilka o ochronie twórcy utworu pierwotnego w przypadku plagiatu (Marta Lampart) 143 Naruszenia prawa autorskiego w nauce (Anna Smywińska-Pohl) 151 Prawne aspekty cytatu z perspektywy instytucji utworu zależnego (Ewa Laskowska) 163