Poetyka doświadczenia duchowego
e-ISBN: 978-83-233-8614-8
Książka Antoniny Lubaszewskiej, choć implicite teoretycznoliteracka, ujmuje problemy poetyki i teorii działania w świetle antropologii i filozofii oraz w semiotyczno-historycznych koncepcjach kulturowej semiozy symboli, mitów, obrazów i wyobrażeń, od Leo Spitzera i Kenetha Burke'a począwszy, a na dzisiejszej antropologii francuskiej i anglosaskiej skończywszy.
Cechą najważniejszą dyskursu tej książki jest dialog oparty na silnym przeżyciu dzieła, na nieomal religijnym jego poszanowaniu przez uwznioślenie, na - co zrozumiałe w świetle takiej postawy - twórczej empatii otwierającej możliwość kontaktu z "drugim". W tym sensie całość książki przeniknięta jest siłą ekfrazy rozumianej przez mnie jako kontaktowanie się z drugim (nigdy innym) za pośrednictwem dzieła sztuki; stąd wyzwala się teoria jako rozsądne uświadomienie tego procesu. Jestem przekonany, że książka Antoniny Lubaszewskiej, tak jasno, mądrze zbudowana i wielokroć wzruszająca po prostu, odnajdzie wielu czytelników. Autorka odsłania - choć bez zbędnego patosu, wysokiej retoryki i trudnej mowy teoretyka literatury - zasady antropologii tekstu jako pomostu łączącego naszą tożsamość z tożsamością tych, którzy odchodząc siebie zostawili.
Z recenzji prof. dra hab. Włodzimierza Szturca
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-233-2879-7
- ISBN druku: 978-83-233-2879-7
- Liczba stron: 378
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
CZĘŚĆ I: Między antropologią a poetyką W stronę antropologii form literackich - wstępne rozróżnienia 9 Zakorzenienie antropologii literackiej w pytaniach antropologii filozoficznej 25 Literatura jako ekspresja doświadczenia duchowego – duchowość form, formy duchowości 32 Lektura form. Modelowanie doświadczenia - antropologia tworzenia/antropologia tworzywa 47 Inspiracje poetyki doświadczenia duchowego 54 Formy życia i życie form: zmagania z rozumieniem formy w humanistyce a problemy poetyki doświadczenia duchowego 62 CZĘŚĆ II: Mrok pytający jestem - literackie pytania człowieka i pytania o człowieka Formy literackie a poszukiwanie doświadczenia podstawowego 89 "Com ja jest?" "Mrok pytający jestem" 102 Antropologia form literackich i literackie formy antropologii? Koło antropologiczne 113 Idiom Biblii i perspektywa antropologiczna - "cztery sensy" i "cztery pytania" Kanta 125 Zestawienie pytań Kanta z sensami ponaddosłownymi Biblii – komplementarność filologii, antropologii i teologii? 132 CZĘŚĆ III: Wokół pytania: Co mogę wiedzieć? Imię, słówko, zapis chwili. Metafizyczny wymiar form literackich 149 Literacka małość, nagłość i resztki... 165 Modlitwa a zapytywanie i samopoznawanie (autorefleksja). Od iaculatoriów Ojców Pustyni do Brewiarza Herberta 178 Formy zaszczepione na strukturze życiorysu. Życiorys literacki - sens filozoficzny 196 Życiorys filozofa - sens "literacki" 220 CZĘŚĆ IV: Wokół pytania: Co powinienem czynić? Imitatio jako personifikacja "dobrego pryncypium" 231 Etyczna funkcja form literackich a rozróżnienie: mowa/pismo 247 List (dyskurs epistolarny) jako sposób werbalizowania doświadczenia duchowego 251 Kazanie - co czynię, pytając: Co powinienem czynić? 262 CZĘŚĆ V: Wokół pytania: Czego mogę się spodziewać? Formy eschatologii literackiej – pisarz umarł, a więc żyć zaczyna 295 "Ostatnie utwory"... ostatnie słowa, napisy i zapisy 316 Literatura jako ekwipunek życiowy 345 Zamknięcie - "Stwarzani przez to, co stworzyli" 362 Indeks 369