Pomiędzy końcem i apokalipsą. O wyobraźni poetyckiej Zbigniewa Herberta
Bohaterem książki jest „Herbert metafizyczny”, „wygnany arkadyjczyk” biorący odpowiedzialność za rzeczywistość, w której rozegrał się metafizyczny dramat, tytułowy „koniec”. Podstawową metodą badawczą jest tu interpretacja tekstu, a dominującą perspektywą – poetyka. Autorka stara się ukazać zasadę organizującą świat poetycki Herberta: „dośrodkowe” ciążenie charakterystycznych dla tej poezji antynomii oraz współistnienie sprzeczności w obszarze paradoksu. Kwestią kluczową jest poetycka wyobraźnia, ujęta jako sfera obrazowania syntetyzująca elementy świata przedstawionego w relacji do metafizycznych aspektów egzystencji, te natomiast dają się uchwycić w odniesieniu do tradycji filozoficznej i literackiej. Zarysowując horyzont tej twórczości jako swoisty pejzaż kultury, autorka pokazuje, że „metafizyczne” przemawia u Herberta głosami wielkich twórców, figur orientacji aksjologicznej i estetycznej, jakimi są Eliot, Rilke, Hölderlin oraz Nietzsche. Trzy pierwsze z wymienionych nazwisk zakreślają potrójny horyzont intertekstualny i wyznaczają wierzchołki metafizycznego trójkąta, na których wspiera się refleksja poety: liryczno-elegijny (Rilke); ascetyczny, sprzężony z imperatywem etycznym (Eliot) oraz religijno-obrzędowy (Hölderlin). Myśl Nietzschego natomiast okazuje się istotna dla religijnego wymiaru poezji Herberta.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-231-3013-0
- Liczba stron: 442
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wprowadzenie. „Herbert metafizyczny”. Zarys problematyki / 9 Z dziejów recepcji / 9 „Żeby szlachetne piękno / uroda istnienia / a może nawet dobro / miały we mnie dom” / 15 Rilke, Eliot, Herbert – „poeci końca” / 22 „Na niemożliwej granicy” / 28 Tajemnica i ład ukryty / 35 Zasada paradoksu. O metodzie / 40 Podziękowanie / 54 Rozdział 1. Pomiędzy końcem i apokalipsą. Kręgi tradycji / 57 „To jest właśnie koniec” / 57 Kato kyrie kato / 60 Spadkobierca poetów „spełnionej apokalipsy” / 62 Tradycja drugiej awangardy. Miłosz i Czechowicz / 72 „Katastrofizm pamięci”. Diagnoza współczesności / 77 W perspektywie egzystencjalnej: mit końca / 87 „Katastrofizm ocalający”. Rola sztuki / 105 Rozdział 2. „Oto żyję w różnych czasach”. Figury i tematy czasoprzestrzenne / 119 Wobec dyktatu czasu i przestrzeni (wstępna klasyfikacja) / 120 Oblicza historii / 132 Nieruchome przestrzenie / 163 „Życie moje / powinno zatoczyć koło” / 177 Rozdział 3. Między nihilizmem a wiarą / 209 „To nie jest ślepa ulica” / 209 Ocalony z potopu. Wybrane motywy biblijne / 215 „Wierność ziemi”. Związki z Nietzschem / 230 „Umarłe religie”. Echa myśli nietzscheańskiej / 254 Rozdział 4. Eliot, Rilke, Hölderlin. „Estetyka końca” / 273 Metafizyczny trójkąt / 273 Herbert – Eliot. Ku wyobraźni ascetycznej / 280 Herbert – Rilke. Nurt liryczno-elegijny / 337 Herbert – Hölderlin. Idea pojednania / 380 Zakończenie / 399 Nota bibliograficzna / 405 Wykaz skrótów literatury podmiotowej / 407 Bibliografia / 409 Summary / 429 Indeks osobowy / 433