Wyobraźnia poetycka XXI wieku
Spojrzenie na twórczość poetycką ostatnich kilkunastu lat z punktu widzenia wyobraźni jest jedną z możliwych prób przybliżenia do siebie dwóch perspektyw: historyczno- i krytycznoliterackiej. Autorzy tomu zbiorowego zadają sobie pytania, czym jest „poezja wyobraźni” w naszym stuleciu, czym jest wyobraźnia dla poetów, należących do różnych pokoleń, dla których wspólny jest czas tworzenia – obecne stulecie. Właśnie kryterium czasu powstania wierszy, a nie przynależności generacyjnej ich autorów stanowi klucz do prezentowanego tu zbioru studiów.
Ze Wstępu prof. dr hab. Anny Czabanowskiej-Wróbel
Wyobraźnia poetycka XXI wieku to książka niezwykle interesująca i ważna. I to z kilku powodów. Po pierwsze, stanowi kontynuację cieszącej się uznaniem serii Żywioły Wyobraźni. Teraz nadszedł czas na diagnozę dotyczącą świata wyobraźni poetów XXI wieku. Po drugie, przynosi ciekawą próbę rekonstrukcji poetyckich wizji twórców zarówno najmłodszych, jak i należących do generacji starszych. Po trzecie wreszcie, dowodzi żywotności Bachelardowskiej kategorii, za pomocą której można nadal, o czym świadczą teksty pomieszczone w książce, diagnozować i opisywać bardzo różne poetyckie propozycje.
Z recenzji dr hab. Krystyny Pietrych, prof. UŁ
- Kategorie:
- Redakcja: Anna Czabanowska-Wróbel, Magdalena Marchaj
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-233-9074-9
- ISBN druku: 978-83-233-3698-3
- Liczba stron: 234
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Anna Czabanowska-Wróbel, Wstęp. Wyobraźnia poetycka w XXI wieku 7 I. Wyobraźnia i poetyka 9 Filip Materkowski, Od wyzwolonej do ośmielonej wyobraźni, czyli o poetyce imaginatywistów polskich 11 Łukasz Mańczyk, Andrzej Sosnowski obok kategorii wyobraźni poetyckiej. Na przykładzie Nouvelles impressions d’Amerique 21 Piotr Żołądź, Proteuszowy kształt „gościa, który kupił świat” w Księdze obrotów Tomasza Różyckiego 43 II. Metafory, obrazy 57 Iwona Misiak, Żywioł powietrza w poezji Ryszarda Krynickiego 59 Paweł Wiktor Ryś, „Cokolwiek snem było, było domem” – Świetlickiego dom oniryczny 75 Anna Zientała, „Czas rzeczy lubi…” – o przedmiotach w Dniach i nocach Piotra Sommera 93 Łukasz Bartoszek, Cykl Venezia albo Zuzanna i starcy Jacka Dehnela jako przykład intertekstualności w ożywianiu wodnego żywiołu wyobraźni 105 Kamila Czaja, Lekcje sabotażu. O „szkolnej” wyobraźni Pawła Lekszyckiego 117 III. ...i Tanatos 133 Magdalena Marchaj, Wyjście awaryjne. Obecność śmierci samobójczej w wyobraźni poetyckiej Radosława Kobierskiego 135 Marek Olszewski, „Ptak naszej jedynej pętli” – wyobraźnia tanatologiczna w poezji po 1989 roku. Przypadek Eugeniusza Tkaczyszyna-Dyckiego 145 Damian Lechwar, Wyobraźnia umierania, wyobraźnia (nie)umierania w późnej poezji Jarosława Marka Rymkiewicza 157 IV. Niewyrażalne, nieprzedstawialne 171 Magdalena Piotrowska-Grot, Piekło zamar(z)ło – nowa odsłona wyobraźni religijnej w wybranych wierszach Krzysztofa Siwczyka i Dariusza Suski 173 Patrycja Jarosz, Między prywatnością a gnostycznym fantazmatem. O Krze Jacka Podsiadły 187 Aneta Piech-Klikowicz, „Podarunek nieoczekiwanego sensu”, czyli o przygodzie pisania w późnej twórczości Urszuli Kozioł 195 Bibliografia 219 Indeks osób 229