Adam Mickiewicz - Juliusz Słowacki Psychobiografia naukowa
Czy Mickiewicz cierpiał na depresję? Na co chorowała jego żona Celina? Gdzie po studiach chciał zamieszkać
Juliusz Słowacki? Co Salomea myślała o wyjeździe syna na emigrację? Jak wyglądały relacje Mickiewicza ze Słowackim podczas ich spotkań w Paryżu? Dlaczego obaj poeci tak łatwo uwierzyli Andrzejowi Towiańskiemu? Dlaczego wreszcie po opuszczeniu towiańczyków Mickiewicz przestał pisać, a Słowacki - wręcz przeciwnie?
Te kwestie, jak i wiele innych, wciąż powracają w biografiach obu wielkich romantyków. Książka "
Adam Mickiewicz – Juliusz Słowacki: psychobiografia naukowa" przypomina pytania, które interesowały zarówno literaturoznawców, jak i wielbicieli twórczości wybitnych romantyków. Jej interdyscyplinarny paradygmat, dający możliwość wykorzystania zarówno wiedzy literaturoznawczej, jak i metodologii psychologicznej, pozwala inaczej niż dotychczas odpowiedzieć na wiele z nich. Równocześnie pojawiają się zagadnienia nowe, zwłaszcza pytania o odmienność drogi twórczej Mickiewicza i Słowackiego w świetle psychologii twórczości, a także o specyfikę rozwoju osobowości każdego z nich.
Prezentowana książka poświęcona jest również biografice i biografistyce w naukach humanistycznych. Zawiera zaktualizowany opis gatunków biograficznych, rozważania na temat wykorzystywania metod psychologicznych w badaniach literaturoznawczych oraz kwestię statusu badań biograficznych w kontekście tez narratywistycznej filozofii historii.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-233-3248-0
- Liczba stron: 506
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
WPROWADZENIE 11 I. BIOGRAFIA – KILKA UWAG WSTĘPNYCH 15 1. Rzut oka na współczesną biografikę i biografistykę 17 1.1. Badania biograficzne w naukach humanistycznych 17 1.2. Badania biograficzne w naukach społecznych 22 1.3. Badania biograficzne wybitnych twórców „ponad podziałami”? 26 2. W jaki sposób można napisać biografię? 29 2.1. Biografie literackie 32 2.2. Biografie faktograficzne 40 2.3. Psychobiografia naukowa: nowa propozycja gatunkowa biografii faktograficznej 44 2.3.1. Czym jest literaturoznawcza psychobiografia naukowa? 45 2.3.2. Od metody badawczej do narracji o życiu i twórczości 46 3. Specyficzne zniekształcenia spostrzegania w biografii 51 3.1. Ukryta teoria osobowości: konstruowanie sylwetek innych 52 3.2. Stereotypy i schematy jako podstawa konstruowania biografii 54 4. Problemy z narracją biograficzną 59 4.1. Literacki charakter narracji i dokumentów historycznych 60 4.2. Zniekształcenia wynikające ze specyfiki poznania historycznego 61 4.3. Prawda historyczna – fikcja literacka 62 4.4. Co dalej z narracją biograficzną? 66 4.2.1. Obiektywizm i prawda w biografii 67 4.2.2. Miejsce teorii psychologicznych w narracji biograficznej i psychobiograficznej 69 II. ANALIZY PSYCHOLOGICZNE W DOTYCHCZASOWYCH BIOGRAFIACH MICKIEWICZA I SŁOWACKIEGO 73 1. Psychologia w biografiach Adama Mickiewicza 75 1.1. Pierwsze monografie Mickiewicza 76 1.1.1. Biografia w zarysie – monografia Piotra Chmielowskiego 76 1.1.2. Mickiewicz doskonały – monografia Józefa Kallenbacha 79 1.1.3. Portret Mickiewicza czy portret epoki? – monografia Stanisława Szpotańskiego 82 1.1.4. Pełne czy nieukończone opus vitae?– monografia Juliusza Kleinera 83 1.2. Biografie psychoanalityczne Mickiewicza 91 1.2.1. Próba zbadania „duszy” Mickiewicza – psychobiografia Stanisława Maciaszka 91 1.2.2. Mickiewicz u psychoanalityka – psychobiografia Jean-Charles’a Gille-Maisaniego 94 1.3. Współczesne monografie Mickiewicza 99 1.3.1. Słowo i czyn Mickiewicza – monografia Aliny Witkowskiej 100 1.3.2. W polemicznym lustrze – „antymonografia” Jana Walca 106 1.3.3. Mickiewicz mityczny – praca Bojana Biołczewa 110 1.4. Opracowania biografii Mickiewicza – kierunki rozwoju badań 114 2. Psychologia w biografiach Juliusza Słowackiego 117 2.1. Pierwsze monografie Słowackiego 118 2.1.1. Słowacki w korespondencyjnym „lustrze” – monografia Antoniego Małeckiego 118 2.1.2. Biografia „hipotetyczna” Słowackiego – praca Ferdynanda Hoesicka 119 2.1.3. Słowacki a Mickiewicz – monografia Józefa Tretiaka 122 2.1.4. Słowackiego „poezja życia” – monografia Tadeusza Grabowskiego 125 2.1.5. W poszukiwaniu pełni – monografia Juliusza Kleinera 128 2.2. Biografie psychoanalityczne i artykuły psychobiograficzne 134 2.2.1. W czeluściach duszy Słowackiego – psychobiografia Gustawa Bychowskiego 135 2.2.2. Biografia „testerem” psychoanalizy – artykuły psychobiograficzne Stefana Baleya 138 2.2.3. Od Freuda do Fromma – analizy psychobiograficzne Ewy Łubieniewskiej 143 2.3. Współczesne monografie Słowackiego 152 2.3.1. Rewolucjonista od narodzin do śmierci – biografia Eugeniusza Sawrymowicza 152 2.3.2. Słowacki w zbliżeniach – próba monografii problemowej Aliny Kowalczykowej 156 2.4. Opracowania biografii Słowackiego – co jest, czego brakuje? 159 III. WPROWADZENIE DO PSYCHOBIOGRAFII NAUKOWEJ 161 1. Bieg życia człowieka według modelu Charlotte Bühler 163 1.1. Trzy rodzaje danych biograficznych 164 1.1.1. Dane obiektywne – perspektywa biologiczno-biograficzna 165 1.1.2. Dane subiektywne – perspektywa przeżyć 167 1.1.3. Dane dotyczące dokonań – perspektywa osiągnięć 169 1.2. Struktura życia człowieka w perspektywie rozwojowej 170 1.2.1. Typologia struktur życia w koncepcji Charlotte Bühler 172 1.2.2. Wyznaczanie fazy kulminacyjnej życia 173 1.3. Przełom połowy życia a koncepcja Charlotte Bühler 174 1.3.1. Charakterystyka przełomu połowy życia 175 1.3.2. Kryzys połowy życia u twórców 176 1.3.3. Syndrom Gauguina lub powrót do marzeń młodości 177 2. Współczesne psychologiczne teorie twórczości 179 2.1. Przegląd dawnych i współczesnych ujęć twórczości w psychologii 181 2.2. Proces twórczy, czyli „jak” powstaje wielkie dzieło 185 2.2.1. Od prywatnej idei do dzieła – koncepcja Howarda Gardnera 187 2.2.2. Natchnienie: między romantycznym mitem a rzeczywistością psychologiczną 189 2.2.3. Wgląd i przepływ jako psychologiczne ekwiwalenty natchnienia 190 2.2.4. Koncepcja interakcji twórczej Edwarda Nęcki 192 2.3. Osobowość twórcza – próba charakterystyki wielkiego twórcy 193 2.4. Modelowa biografi a twórcy 195 2.4.1. „Trójkąt twórczości” Csikszentmihalyiego 195 2.4.2. „Modelowy Twórca” Howarda Gardnera 196 2.4.3. Cztery typy twórców – uzupełnienie koncepcji Modelowego Twórcy 203 2.4.4. Od twórczości uniwersalnej do osiągnięć wybitnych 204 3. Uwagi wstępne do psychobiografii naukowej Adama Mickiewicza 209 3.1. Materiał źródłowy 210 3.2. Wyniki badań ilościowych – obszar danych obiektywnych 212 3.2.1. Twórczość i rozwój intelektualny 213 3.2.2. Życie osobiste 220 3.2.3. Życie towarzyskie 223 3.2.4. Życie społeczne 226 3.3. Wyniki badań ilościowych – tematyka korespondencji 227 3.4. Przebieg życia Adama Mickiewicza z perspektywy danych obiektywnych 228 4. Uwagi wstępne do psychobiografii naukowej Juliusza Słowackiego 232 4.1. Materiał źródłowy 232 4.2. Wyniki badań ilościowych – obszar danych obiektywnych 233 4.2.1. Twórczość i rozwój intelektualny 233 4.2.2. Życie osobiste 240 4.2.3. Życie towarzyskie 244 4.2.4. Życie społeczne 246 4.3. Wyniki badań ilościowych – tematyka korespondencji 247 4.4. Przebieg życia Juliusza Słowackiego z perspektywy danych obiektywnych 248 IV. PSYCHOBIOGRAFIA PORÓWNAWCZA ADAMA MICKIEWICZA I JULIUSZA SŁOWACKIEGO 251 1. Dzieciństwo – pierwsze fascynacje tworzeniem 253 1.1. Dzieciństwo Adama Mickiewicza 254 1.2. Dzieciństwo Juliusza Słowackiego 260 1.3. Podsumowanie: dzieciństwo i lata szkolne 262 2. Dojrzewanie i dorosłość wyłaniająca się – czas pierwszych decyzji 265 2.1. Młody Mickiewicz – między medycyną, fizyką a literaturą 266 2.2. Młody Słowacki – między wiejską idyllą a karierą w Warszawie 272 2.3. Podsumowanie: okres studiów 275 2.4. Mickiewicz jako młody dorosły: między Kownem a Rosją 276 2.4.1. Kowieńskie dylematy: poeta za szkolnym biurkiem 276 2.4.2. Samotność w Kownie – czas dochodzenia do ekspertywności 278 2.4.3. Przekład jako inspiracja twórczości własnej 281 2.4.4. Kryzys przed pierwszym przełomem twórczym 283 2.4.5. Pierwszy przełom twórczy: czas tworzenia Dziadów kowieńskich 285 2.4.6. Przeznaczenie definitywne – pojawienie się celu życia 291 2.5. Słowacki jako młody dorosły: między Warszawą a Genewą 294 2.5.1. Pierwsze kroki w dorosłość 294 2.5.2. Drezdeńskie dylematy: mamo, czy dobrze zrobiłem? 298 2.5.3. Poeta przeszłorocznych wydarzeń 300 2.5.4. Spotkanie mistrza z uczniem 303 2.5.5. Pierwszy kryzys przed definitywnym wyborem przeznaczenia 304 2.5.6. Pierwszy przełom twórczy: pisanie Kordiana 308 2.5.7. Rywalizacja z Mickiewiczem 310 2.5.8. Twórczość jako realizacja przeznaczenia definitywnego 313 2.6. Podsumowanie: okres pierwszego przełomu twórczego 315 3. Dorosłość właściwa – definitywność wyborów 319 3.1. Mickiewicz w fazie dorosłości właściwej 319 3.1.1. Między pierwszym a drugim przełomem – okres terminowania twórcy 320 3.1.2. Autonomia i nonkonformizm: wchodzenie w rolę mistrza 323 3.1.3. Poeta jako człowiek zobowiązany do rozwoju 333 3.1.4. Przygotowanie do drugiego przełomu twórczego – faza gromadzenia doświadczeń 336 3.1.5. Kryzys w realizacji przeznaczenia – Mickiewicz a powstanie listopadowe 342 3.1.6. Depresja Mickiewicza: dramat niedziałania 345 3.1.7. Mickiewicz w Wielkopolsce: między rozpaczą a ucieczką od poczucia winy 350 3.1.8. Pokonanie depresji: od przeżycia własnej klęski do sformułowania nowych celów 352 3.1.9. Dojrzałe i pełne zaangażowanie w realizację przeznaczenia 354 3.1.10. Drugi przełom twórczy: tworzenie Dziadów drezdeńskich 356 3.1.11. Pan Tadeusz jako ukoronowanie drugiego przełomu twórczego 362 3.1.12. Poezja w zetknięciu z prozą życia – jak realizować przeznaczenie? 366 3.2. Słowacki w fazie dorosłości właściwej 367 3.2.1. Rozwój twórczości po pierwszym przełomie 368 3.2.2. Zadania rozwojowe okresu dorosłości i bezradność Słowackiego 370 3.2.3. W poszukiwaniu wsparcia – Słowacki jako syn, kochanek, przyjaciel 375 3.2.4. „Męska” przygoda – podróż duchowa 380 3.2.5. Twórczość między pierwszym a drugim przełomem 383 3.2.6. Walka o autonomię: ambiwalencja w relacjach z matką 383 3.3. Podsumowanie: Mickiewicz i Słowacki w fazie dorosłości właściwej 388 4. Średnia dorosłość – bilans życia 391 4.1. Adam Mickiewicz w okresie średniej dorosłości 391 4.1.1. Mickiewicz jako przywódca i autorytet: pełnia dorosłości 392 4.1.2. Czas ostatecznych decyzji: małżeństwo czy kapłaństwo? 397 4.1.3. Trudna paryska codzienność – jak zjednoczyć emigrację? 399 4.1.4. Życie w cieniu choroby psychicznej żony 402 4.1.5. Mickiewicz jako Mistrz – wykłady w College de France 406 4.1.6. Kryzys połowy życia – niemożliwe osiągnięcie jedności? 409 4.1.7. Dlaczego Mickiewicz uwierzył Towiańskiemu? 410 4.1.8. Jedność jako wiara w jedną ideologię – okres przynależności do Towiańskiego 413 4.1.9. Jedność jako realizowanie tej samej idei różnymi środkami 419 4.1.10. Dlaczego przestał publikować, chociaż dalej pisał? 424 4.2. Juliusz Słowacki w okresie średniej dorosłości 428 4.2.1. Ku pełnej autonomii: podmiotowa kulminacja życia 429 4.2.2. Kryzys wieku średniego: czas przewartościowań 432 4.2.3. Słowacki wśród towiańczyków 435 4.2.4. Czy towiańczyk może być poetą? 439 4.2.5. Zmiana dominanty życiowej jako rezultat pokonania kryzysu wieku średniego 440 4.2.6. Zerwanie z towiańczykami 443 4.2.7. Przeżycie drugiego przełomu twórczego: poeta jako rewelator tajemnic genezyjskich 445 4.2.8. Słowacki w okresie genezyjskim: obraz epistolarny 448 4.2.10. Znaczenie drugiego przełomu twórczego w rozwoju Słowackiego 454 4.3. Podsumowanie: kryzys połowy życia i sposób wyjścia z niego 456 5. Późna dorosłość – czas pożegnań 459 5.1. Mickiewicz na początku piątej fazy życia 459 5.1.1. Między nadzieją a rozpaczą 460 5.1.2. Spróbować jeszcze raz… 463 5.2. Słowacki w piątej fazie życia 465 5.2.1. Starość jako motyw korespondencji Słowackiego przed piątą fazą 465 5.2.2. Relacje z matką w piątej fazie: między miłością a rozczarowaniem 467 5.2.3. Życie ze świadomością bliskiej śmierci 469 5.3. Podsumowanie: piąta faza wyznacznikiem pełnego biegu życia 473 6. Struktura przebiegu życia Mickiewicza i Słowackiego 475 6.1. Przebieg życia Adama Mickiewicza i jego struktura 475 6.2. Przebieg życia Juliusza Słowackiego i jego struktura 477 ZAKOŃCZENIE 481 BIBLIOGRAFIA PRAC CYTOWANYCH 483 INDEKS OSOBOWY 495 INDEKS NAJWAŻNIEJSZYCH POJĘĆ 503