Psychologia kliniczna Tom 2
Nowoczesny, polski podręcznik do psychologii klinicznej!
Drugi tom książki omawia obszary zastosowań psychologii klinicznej oraz jej subdyscypliny:
- wprowadza w wybrane zagadnienia psychologii klinicznej dzieci i młodzieży, psychologii nerwic i zaburzeń osobowości;
- przedstawia obraz kliniczny schizofrenii, zaburzenia afektywne, psychologiczne następstwa stresu traumatycznego;
- zapoznaje z problemami niepełnosprawności i jej psychologicznej rehabilitacji, psychologii uzależnień, neuropsychologii klinicznej, zaburzeń seksualnych;
- ukazuje metody stosowane w diagnostyce oraz kierunki w psychoterapii;
- omawia rodzaje form pomocy psychologicznej (promocja zdrowia, prewencja, interwencja w kryzysie, psychoterapia, poradnictwo, grupy samopomocowe).
Podręcznik przeznaczony jest dla studentów psychologii i pedagogiki.
2 października 2006 roku Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego przyznał nagrodę zespołową autorom tego podręcznika.
Opinia o książce:
Teksty podręcznika Psychologia kliniczna adresowane są przede wszystkim do studentów psychologii, którzy po kształceniu podstawowym wybierają tę dziedzinę psychologii stosowanej. Tom pierwszy obejmuje podstawy psychologii klinicznej, a tom drugi, tzw. ścieżki kształcenia w ramach psychologii klinicznej. Podręcznik odpowiada więc ściśle aktualnym potrzebom kształcenia psychologów klinicznych w ramach studiów uniwersyteckich. Może być oczywiście z powodzeniem wykorzystany w różnych formach kształcenia podyplomowego. Być może skorzystają z niego także reprezentanci dziedzin pokrewnych - pedagogiki, socjologii, medycyny itp.
(ze Wstępu do tomu 1 prof. Heleny Sęk)
Zespół autorski tworzą: Maria Beisert, Lidia Cierpiałkowska, Krystyna Drat-Ruszczak, Anna Herzyk, Irena Heszen, Stanisław Kowalik, Dorota Kubacka-Jasiecka, Maja Lis-Turlejska, Irena Obuchowska, Wojciech Poznaniak.
Książka wprowadza w różne zagadnienia dotyczące zdrowia psychicznego, zarówno chorób, jak i zaburzeń, w tym również patologii związanej z uzależnieniami. Ukazuje nowe metody diagnostyczne oraz stosowane formy pomocy i terapii psychologicznej. (...) Z pewnością wydana książka uzupełnia wyraźny brak tego typu naukowych pozycji w j. polskim.
prof. dr hab. Zygfryd Juczyński,
Uniwersytet Łódzki
Autorzy rozdziałów poświęconych zaburzeniom psychicznym niezwykle umiejętnie łączą teoretyczną wiedzę na temat rozwoju człowieka, jego prawidłowego i zaburzonego funkcjonowania z empirycznymi badaniami. Dodatkowo, krótkie opisy klinicznych przypadków pacjentów sprawiają, iż nie jest to tylko suchy tekst o ludzkich problemach, ale cały czas czytelnik ma świadomość, iż odnoszą się one do konkretnych ludzi, których spotyka lub których może spotkać.
dr Grzegorz Iniewicz,
Uniwersytet Jagielloński
Podręcznik jest nieocenionym materiałem źródłowym dla wszystkich, którzy chcą zgłębić problemy współczesnej psychologii klinicznej.
dr Ewa Zasępa,
Akademia Pedagogiki Specjalnej w Warszawie
Psychologia klinicznapod redakcją naukową Heleny Sęk jest z poznawczego punktu widzenia idealnym podręcznikiem do nauki tego przedmiotu. Autorzy poszczególnych rozdziałów są powszechnie uznawanymi autorytetami w dziedzinie zdrowia i psychopatologii. Książkę uzupełniono o najnowsze teorie i wyniki badań. Przekonuje mnie wszechstronne ujęcie każdego tematu, a także przejrzysta forma graficzna.Podręcznik ten wraz z pierwszą częścią może stanowić podstawę teoretyczną pracy psychologa klinicznego.
mgr Anna Paluszak,
Uniwersytet Zielonogórski
Psychologia kliniczna tom 2. pod redakcją Heleny Sęk ze względu na zawarte treści doskonale nadaje się do pełnienia roli podstawowego podręcznika do psychologii klinicznej. Zapewne z lektury tej czerpać będą wiedzę nie tylko studenci psychologii, medycyny, pedagogiki, ale również wszyscy, którzy poszukują informacji dotyczących zaburzeń. Dla czytelników bardzo cenne jest to, że zaburzenia wyjaśniane są w oparciu o różne teorie (np. biologiczne, psychodynamiczne, behawioralne).
dr Iwona Kocemba,
Uniwersytet Łódzki
Przedstawiony 2 tom Psychologii klinicznej jest na polskim rynku wydawniczym cenną pozycją, która przedstawia ważne obszary psychopatologii, w jakich wiedza i praktyka psychologiczna mogą mieć zastosowanie. Przedstawione w nim informacje prezentują zarówno rys historyczny dotyczący widzenia różnych zaburzeń psychicznych, jak i współczesne podejście do nich.
dr Katarzyna Kosińska-Dec,
Uniwersytet Warszawski