Vladimir Sofronitzky plays Russian Piano Music
ROSYJSKIE ARCHIWA
Seria Rosyjskie Archiwa (Russian Archives) przygotowana przez Brilliant Classics jest jedną z najszerszych kolekcji pokazujących bogatą historię XX-wiecznej Rosji (lub Związku Radzieckiego) przez zestawy płyt jednego artysty, prezentujące często legendarnych muzyków. Ta seria trzypłytowych zestawów ukazuje tę ideę jak najwierniej, prezentując artystów w ich własnym unikalnym repertuarze, który (rzecz dość oczywista) zawiera często muzykę rosyjską. Czyj Skriabin jest bardziej autentyczny niż Sofornitzkiego? Kto potrafi uchwycić Słowiańską duszę lepiej niż Ojstrach w rosyjskich Koncertach Skrzypcowych? Który wiolonczelista był bliżej związany z kompozytorami Szostakowiczem i Prokofiewem niż Rostropowicz? Seria ta daje świadectwo wyjątkowemu dziedzictwu, często zbyt rzadkie w obliczu jednorodności dzisiejszej globalizacji kulturalnej.
„Grał jak bóg – wyglądał jak bóg” Heinrich Neuhaus
Vladimir Sofronitzki urodził się St Petersburgu w 1901 roku, jako najmłodszy z sześciorga rodzeństwa. Uczył się w Warszawie u Anny Lebedewej-Getsewicz, uczennicy Antona Rubinsteina i z polecenia Glazunowa u Aleksandra Michałowskiego. Michałowski był uczniem Moschelesa, Reinecke’go i Tausiga, więc linia Beethoven – Mendelssohn – Liszt była bez zarzutu. Następnie brał lekcje kompozycji u Maksymiliana Steinberga (zięcia Rimskiego) i gry u Leonida Nikolajewa, który również uczył Szostakowicza. W 1917 roku córka Skriabina dołączyła do lekcji Nikolajewa i wyszła za mąż za Sofronitzkiego w 1920, po czym przenieśli się do Paryża, gdzie ich grono znajomych obejmowało rodzinę Skriabina, Glazunowa, Prokofiewa (dobrego przyjaciela), Medtnera i Corota. W 1945 Sofronitzki występował przed Stalinem, Gromyką, prezydentem Trumanem i Churchillem na Konferencji Poczdamskiej.
Jego kariera oscylowała pomiędzy koncertami, nagraniami i uczeniem, a jego repertuar był szeroki – od Bacha i Scarlattiego, Clementi, Mozarta, Beethovena i Schuberta do Chopina, Liszta i Schumanna, a nieco późnego Brahmsa, nieco Ravela i Debussy’ego oraz Poulenca. Repertuar rosyjski zawierał Islamey Balakirewa, Czajkowskiego i nieco Liadowa. Najważniejsze miejsce zajmuje Skriabin (z wyjątkiem VII sonaty ‘Białej Mszy’ – Sofronitzki był przesądny), równie często gra Glazunowa, Medtnera, Prokofiewa, Rachmaninowa i Szostakowicza. W czasie Zimnej Wojny zainteresował się Glennem Gouldem, a Van Cliburn i Lazar Berman byli jego uczniami.
„Udawałem się na koncert jak na randkę w ciemno, oczekując czegoś całkowicie nieznanego, tajemniczego i wspaniałego – jednym słowem cudu! Podszedł do fortepianu i magia zaczęła działać”
Stanislav Neuhaus, Wspomnienia
Nagrania z lat 1946-60
-
Kategorie:
-
Muzyka »
-
Klasyczna
-
Język wydania:
angielski
-
ISBN:
5029365924122
-
EAN:
5029365924122
-
Wymiary:
14.0x12.0cm
-
Waga:
0.19kg
-
Nośniki:
-
#1: Vladimir Sofronitzky plays Russian Piano Music CD3
(CD Audio)
-
1. Andantino (01:06)
-
2. Etude-tableau in G minor Op. 33 No. 8, moderato (03:32)
-
3. Au Convent (04:18)
-
4. Moment Musical Op. 16 No. 3, andante cantabile (04:42)
-
5. Moment Musical, Op. 16 No. 5, adagio sostenuto (03:58)
-
6. Nocturne (02:28)
-
7. Etude-tableau in C major Op. 33 No. 2, allegro (02:24)
-
8. Sostenuto (02:49)
-
9. Etude-tableau in B minor Op. 39 No. 4, allegro assai (02:29)
-
10. Reverie (01:37)
-
11. Etude-tableau in E flat minor Op. 39 No. 5, appassionato (04:38)
-
12. Andante assai (02:41)
-
13. Intermezzo (03:09)
-
14. Serenade (01:30)
-
15. Mazurka (02:45)
-
16. Mazurka (02:35)
-
17. Moderato (02:02)
-
18. Etude-tableau in A minor Op. 39 No. 6, allegro (02:42)
-
#2: Vladimir Sofronitzky plays Russian Piano Music CD2
(CD Audio)
-
1. Prelude in A major Op. 15 No. 1 (01:28)
-
2. Flammes sombres Op. 73 No. 2 (01:50)
-
3. Prelude in D major Op. 11 No. 5 (01:23)
-
4. Prelude in G sharp minor Op. 16 No. 2 (01:14)
-
5. Piano Sonata No. 10 Op. 70 (11:10)
-
6. Mazurka in F sharp major Op. 40 No. 2 (01:10)
-
7. Masque Op. 63 No. 1 (00:59)
-
8. Prelude in G major Op. 13 No. 3 (00:57)
-
9. Prelude in C sharp minor Op. 22 No. 2 (00:52)
-
10. Piano Sonata No. 9 Op. 68 “Black Mass” (07:57)
-
11. Feuillet d’album in E flat major Op. 45 No. 1 (01:21)
-
12. Prelude in F sharp major Op. 16 No. 5 (00:34)
-
13. Prelude in E major Op. 11 No. 9 (01:11)
-
14. Prelude in E minor Op. 11 No. 4 (01:28)
-
15. Prelude in B minor Op. 13 No. 6 (01:20)
-
16. Etude in D sharp minor Op. 8 No. 12 (02:42)
-
17. Prelude in E flat major Op. 11 No. 19 (01:06)
-
18. Poeme Ailé Op. 51 No. 3 (00:48)
-
19. Prelude for the left hand in C sharp minor Op. 9 No. 1 (02:31)
-
20. Prelude in B flat minor Op. 11 No. 16 (01:33)
-
21. Prelude in C sharp minor Op. 11 No. 10 (00:59)
-
22. Poeme languide Op. 52 No. 3 (00:46)
-
23. Etude in C sharp minor Op. 42 No. 5 (03:10)
-
24. Prelude in A minor Op. 11 No. 2 (01:44)
-
25. Poeme Op. 69 No. 1 (01:34)
-
26. Prelude in D minor Op. 11 No. 24 (01:26)
-
27. Prelude in G minor Op. 11 No. 22 (00:54)
-
28. Guirlandes Op. 73 No. 1 (02:29)
-
29. Poeme Op. 59 No. 1 (01:30)
-
30. Prelude in E flat minor Op. 16 No. 4 (01:42)
-
31. Fragilité Op. 51 No. 1 (01:53)
-
32. Poeme satanique Op. 36 (06:09)
-
33. Prelude in C major Op. 13 No. 1 (02:16)
-
34. Prelude in B flat major Op. 11 No. 21 (01:21)
-
35. Poeme in C major Op. 52 No. 1 (01:55)
-
36. Poeme Op. 69 No. 2 (01:09)
-
#3: Vladimir Sofronitzky plays Russian Piano Music CD1
(CD Audio)
-
1. Ironies Op. 56 No. 2 (02:23)
-
2. Prelude in C minor Op. 11 No. 20 (01:01)
-
3. Prelude in A major Op. 11 No. 7 (00:50)
-
4. Etude in F sharp major Op. 42 No. 4 (02:44)
-
5. Prelude in F sharp minor Op. 11 No. 8 (01:30)
-
6. Prelude in B major Op. 11 No. 11 (01:53)
-
7. Prelude in A flat major Op. 11 No. 17 (00:39)
-
8. Poeme in C major Op. 44 No. 1 (01:15)
-
9. Prelude in G sharp minor Op. 11 No. 12 (01:35)
-
10. Prelude in G flat major Op. 11 No. 13 (01:44)
-
11. Waltz in A flat major Op. 38 (00:52)
-
12. Presto con fuoco (05:48)
-
13. Allegretto (02:26)
-
14. Prelude in C major Op. 11 No. 1 (00:46)
-
15. Piano Sonata No. 2 in G sharp minor Op. 19: andante (08:20)
-
16. Morceau Op. 57 No. 1 (01:19)
-
17. Andante (04:38)
-
18. Drammatico (06:05)
-
19. Poeme in D major Op. 32 No. 2 (01:37)
-
20. Etude in D flat major Op. 42 No. 6 (02:02)
-
21. Polonaise in B flat minor Op. 21 (07:10)
-
22. Prelude in B minor Op. 11 No. 6 (00:50)