Zbiór zadań z informatyki dla gimnazjalistów
Książka adresowana jest przede wszystkim do gimnazjalistów i licealistów oraz ich nauczycieli. Uczeń szkoły podstawowej znajdzie w niej inspirację do zgłębiania tajników komputera, a licealiście umożliwi sprawdzenie, czy rzeczywiście opanował wszystko, co dotyczy największego wynalazku XX wieku. Zadaniem zbioru jest ugruntowanie oraz pogłębienie wiadomości i umiejętności nabytych na lekcjach informatyki i matematyki w gimnazjum. Obejmuje całość zagadnień ujętych w podstawie programowej z informatyki, a dobór sporej liczby zadań w nim zawartych pozwala na sprawdzenie umiejętności matematycznych trzecioklasisty przed egzaminem gimnazjalnym.
Zbiór podzielono na 12 rozdziałów związanych z informatyką. Zadania dotyczą systemu operacyjnego Windows XP, pakietu Office XP oraz języka programowania Logo w wersji Logomocja Imagine. Każdy rozdział zawiera kilkadziesiąt zadań i kończy się logogryfem lub rebusem, którego celem jest ugruntowanie i wzbogacenie znajomości pojęć i terminów związanych z informatyką.
Zadania zawarte w zbiorze mogą ułatwić uczniom przygotowanie się do udziału w konkursach wiedzy informatycznej. Jednym z nich jest Ogólnopolski Konkurs Wiedzy Informatycznej Uczniów Szkół Gimnazjalnych, organizowany każdego roku w IV Liceum Ogólnokształcącym im. Bolesława Prusa w Szczecinie. Część zadań zawartych w zbiorze pochodzi właśnie z tego konkursu.
Egzamin kończący naukę w gimnazjum ma sprawdzić, jak trzecioklasista radzi sobie m.in.:
- ze stosowaniem własnej wiedzy do rozwiązywania problemów, z którymi spotyka się w życiu codziennym,
- z właściwym interpretowaniem zjawisk otaczającego nas świata,
- z wyszukiwaniem, analizą i interpretowaniem różnorodnych informacji.
Podczas egzaminu gimnazjalista będzie musiał rozwiązać zadania matematyczne o różnym stopniu trudności. Aby temu sprostać, powinien wykonać większą liczbę ćwiczeń w domu, dzięki czemu będzie sprawniej liczył i szybciej rozwiązywał zadania. Jak cenne to zalety, przekonują się ci, którym brakuje na egzaminach czasu i nie mogą wykazać się pełnią swoich umiejętności.
Wiele zadań zawartych w niniejszym zbiorze ma pomóc gimnazjaliście w prawidłowym przygotowaniu się do egzaminu. Służą do tego przede wszystkim zadania z działów: arkusz kalkulacyjny, algorytmika, programowanie, modelowanie i symulacja. Są to głównie zadania matematyczne, fizyczne i chemiczne, które sprawdzają następujące umiejętności ucznia:
- interpretacja związków wyrażonych w postaci wzorów, diagramów, wykresów, tabel i schematów,
- wykorzystywanie własności liczb i działań na liczbach,
- posługiwanie się kalkulatorem przy rozwiązywaniu prostych zadań (kalkulator Windows),
- wykorzystywanie własności figur geometrycznych w praktyce,
- dostrzeganie, interpretowanie i wykorzystywanie zależności funkcyjnych,
- prezentowanie przy użyciu języka matematyki wyników badań, obserwacji i poszukiwań zagadnień z różnych dziedzin życia codziennego.