„Chowanna” 2012. R. 55(69). T. 2 (39): Problemy edukacji w społeczeństwie wiedzy - 11 Dziecko uzdolnione muzycznie w edukacji. Specyfika kształcenia i opieki
Tematyczny tom naszego półrocznika „Chowanna”, zatytułowany Problemy edukacji w społeczeństwie wiedzy dotyczy istotnego zagadnienia społecznego, jakim jest edukacja w dynamicznie zmieniającym się ładzie społecznym. Zebrane w tomie prace przedstawiają wybrane problemy współczesnej edukacji, w tym pedagogiki, jej konsekwencje społeczne i kulturowe, jednak nie są w stanie objąć wszystkich procesów i zjawisk przebiegających we współczesnej edukacji w Polsce i na Słowacji. Intencją autorów artykułów jest scharakteryzowanie najbardziej istotnych, ich zdaniem, tendencji obserwowanych w edukacji.
Celem tomu jest podjęcie szerokiej dyskusji naukowej na temat edukacji dzieci, młodzieży i ludzi dorosłych w wymiarze teoretycznym i praktycznym oraz nowych kierunków rozwoju pedagogiki. Analiza funkcjonowania dziecka w okresie przemian społecznych i wprowadzania reform edukacyjnych, specyfiki edukacji dzieci, młodzieży i ludzi dorosłych, a także starszych, poszukiwanie kontynuacji strategicznych celów edukacji na poszczególnych poziomach kształcenia, metody oraz formy nauczania i uczenia się z wykorzystaniem nowych technologii, kształtowanie u uczących się umiejętności funkcjonalnych, wymaganych przez zmieniający się dynamicznie rynek pracy, modernizowane kompetencje nauczyciela, nowe role nauczyciela i uczącego się, aspekty aksjologiczne edukacji i rola w niej sztuki, edukacja osób niepełnosprawnych, edukacja uniwersytecka oraz
autoedukacja – oto tematy inicjowanych w niniejszym tomie czasopisma dyskusji naukowych. Wyeksponowany został także wątek mediów, mających zaspokajać wielorakie potrzeby jednostki, podjęto również dyskusję na temat edukacji medialnej i kultury medialnej jednostek, grup społecznych i grup zawodowych w społeczeństwie opartym na wiedzy.
- Kategorie:
- Redakcja: Stanisław Juszczyk
- Język wydania: polski,angielski
- ISSN: 2353-9682
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
SPIS TREŚCI Wstęp (Stanisław Juszczyk) 11 Artykuły Współczesne trendy w edukacji i pedagogice WOJCIECH KOJS Edukacja i pedagogika w społeczeństwie wiedzy — wybrane zagadnienia 21 STANISŁAW JUSZCZYK Neuronauki w edukacji. Nowe możliwości w procesie nauczania-uczenia się 39 ERICH PETLÁK Neuropedagogika i neurodydaktyka — tendencje XXI wieku 59 MAGDALENA CHRIST „Elastyczny umysł” w perspektywie diagnozy i wsparcia rozwoju zdolności kierunkowych studentów oraz uczniów zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej 67 Problemy społeczne a edukacja szkolna WALDEMAR FURMANEK Szkoła w społeczeństwie wiedzy 81 AGATA CABAŁA, ANDRZEJ KASPEREK Pamięć przeszłości w społeczeństwie przyszłości. Studium na przykładzie gimnazjalistów z Czeskiego Cieszyna 95 ANNA WALIGÓRA-HUK Młodzież gimnazjalna z terenów wiejskich a używki — diagnoza i wnioski dla profilaktyki szkolnej 109 IWONA SKRZYPCZYK-SIKORA Edukacja uczniów romskich 125 Edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna BEATA MAZEPA-DOMAGAŁA Specyfika upodobań obrazowych dzieci w wieku przedczytelniczym w zakresie abstrakcyjnych obrazów ilustracyjnych 133 ALINA BUDNIAK Prezentacja informacji o otaczającym świecie w czasopismach dla dzieci przedszkolnych 145 MIROSŁAW KISIEL Dziecko uzdolnione muzycznie w edukacji. Specyfika kształcenia i opieki 159 MAŁGORZATA MNICH Kompetencje studentów zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej w zakresie kształtowania umiejętności tworzenia tekstu pisanego przez uczniów w wieku wczesnoszkolnym 179 ANNA WATOŁA Projekt Eko-Matma Programu Comenius jako realizacja idei „Uczenie się przez całe życie” 193 MARTA MĄCZKA Soroban — japońskie liczydło w edukacji matematycznej XXI wieku 205 EWELINA KAWIAK Umiejętności matematyczne dzieci sześcioletnich 215 HEWILIA HETMAŃCZYK-BAJER Wykorzystanie Teorii Ograniczeń w procesie kształtowania kompetencji społecznych uczniów w młodszym wieku szkolnym 225 Edukacja medialna i informatyczna MIROSŁAWA WAWRZAK-CHODACZEK Rola gier komputerowych w czasie wolnym młodzieży w wieku adolescencji 237 WIELISŁAWA OSMAŃSKA-FURMANEK, JACEK JĘDRYCZKOWSKI Technologie informacyjno-komunikacyjne w budowaniu przestrzeni edukacyjnej 253 MAREK FURMANEK Tekst, hipertekst, sieć — szanse edukacyjne 265 TOMASZ HUK Długotrwały odbiór przekazu medialnego przez dzieci w wieku 10—12 lat 277 ANNA BROSCH Tekstowy charakter komunikacji wirtualnej a problemy edukacyjne młodzieży gimnazjalnej 289 MONIKA FRANIA Znaczenie szkolnej edukacji medialnej w kontekście rozwoju społeczeństwa opartego na wiedzy 301 MARCIN MUSIOŁ Zróżnicowanie poziomu kompetencji informatycznych uczniów klas początkowych 313 Edukacja integracyjna i rewalidacja ADAM STANKOWSKI, NATALIA STANKOWSKA Pedagogika społeczna i pedagogika specjalna wobec edukacji osób niepełnosprawnych 325 VIERA KURINCOVÁ Preparation of future teachers for teaching in inclusive schools from the viewpoint of cooperation with parents of children with special educational needs 335 PETER SEIDLER, ERIK ŽOVINEC Creating the programs for children with delayed school attendance in kindergarten 347 IRENA POLEWCZYK Percepcja słuchowa u dzieci w wieku przedszkolnym — raport z badań 361 IWONA WENDREŃSKA Wewnątrzszkolne Doskonalenie Nauczycieli jako jedna z dróg wprowadzania zmian w szkolnictwie specjalnym. Założenia a wyniki badań 371 NATALIA STANKOWSKA Edukacja w placówkach penitencjarnych (opinie, interpretacje pedagogiczne) 383 Edukacja uniwersytecka i autoedukacja TOMÁŠ JABLONSKÝ Globalization and education — studying and teaching at the catholic university today 391 VIOLETTA RODEK Warunki tworzone w uniwersytecie do autoedukacji studentów 403 Edukacja ludzi starszych GRAŻYNA KEMPA Problemy edukacyjne seniorów z Górnego Śląska na tle poczucia sensu życia w społeczeństwie wiedzy 415