Informacja o cookies
Strona ksiegarnia.pwn.pl korzysta z plików cookies w celu dostarczenia Ci oferty jak najlepiej dopasowanej do Twoich oczekiwań i preferencji, jak również w celach marketingowych i analitycznych. Nasi partnerzy również mogą używać ciasteczek do profilowania i dopasowywania do Ciebie pokazywanych treści na naszych stronach oraz w reklamach. Poprzez kontynuowanie wizyty na naszej stronie wyrazasz zgode na uzycie tych ciasteczek. Wiecej informacji, w tym o mozliwosci zmiany ustawien cookies, znajdziesz w naszej Polityce Prywatnosci.
MENU
Black Week rabaty do 40%

Dźwięk i jego percepcja(eBook)

Aspekty fizyczne i psychoakustyczne

0.00  [ 0 ocen ]
 Sprawdź recenzje
Rozwiń szczegóły »
  • Wydanie: Warszawa, 1, 2018

  • Autor: Edward Ozimek

  • Wydawca: Wydawnictwo Naukowe PWN

  • Formaty:
    mobi
    ePub
    (Watermark)
    Watermark
    Znak wodny czyli Watermark to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie najbardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.

Dostępne formaty i edycje
Rok wydania
Cena
Cena detaliczna: 79,00 zł
47,40
Cena zawiera podatek VAT.
Oszczędzasz 31,60 zł
Dodaj do schowka
Wysyłka: online

Dźwięk i jego percepcja

Czym jest zjawisko dźwięku? Jak powstaje wrażenie słuchowe? Jakie są istotne cechy tego wrażenia? Odpowiedzi na te i inne pytania znajdują się w niniejszym całościowym opracowaniu zagadnienia fizycznych i psychoakustycznych aspektów dźwięku związanych z percepcją słuchową. Część pierwsza obejmuje ogólną fizyczną charakterystykę dźwięku, opisuje zjawiska związane z rozchodzeniem się fal dźwiękowych oraz podaje zasady analizy i przekształceń sygnałów dźwiękowych. Część druga poświęcona jest zagadnieniom psychoakustycznym: omawia budowę narządu słuchu, percepcję dźwięku w dziedzinie amplitudy, częstotliwości i czasu, percepcję dźwięków mowy, percepcję binauralną i obiektów słuchowych, oraz różne zastosowania psychoakustyki Nowe, rozszerzone wydanie książki wprowadza znaczne aktualizacje i uzupełnienia treści odzwierciedlające aktualny stan wiedzy naukowej oraz liczne sugestie czytelników. Omówione zostały też zupełnie nowe zagadnienia, jak różne postacie zaburzeń słuchu, wpływ hałasu, wieku i leków na słuch, martwe obszary ślimaka, neuropatia słuchowa, zaburzenia procesów przetwarzania słuchowego (APD), aparaty słuchowe, implanty ślimakowe, implanty kostne i ucha środkowego. Opisano też zagadnienia aplikacyjne percepcji dźwięku w audiologii, elektroakustyce, akustyce wnętrz, procesie przetwarzania sygnałów, akustyce muzycznej i mowy, terapii dźwiękowej, akustyce środowiska i ekologii. Publikacja stanowi pomoc naukowo-dydaktyczną dla studentów specjalizujących się w akustyce, a w szczególności audioakustyce wraz z jej licznymi powiązaniami interdyscyplinarnymi, oraz studentów studiów licencjackich i podyplomowych z zakresu inżynierii dźwięku, protetyki słuchu, telekomunikacji, audiologii, psychologii, muzyki, itp. Będzie również przydatna dla pracowników naukowych tych dziedzin wiedzy oraz dla tych wszystkich, którzy chcieliby poszerzyć swą ogólną wiedzę na temat percepcji dźwięku

  • Sposób dostarczenia produktu elektronicznego
    Produkty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.
    Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.
    Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
  • Ważne informacje techniczne
    Minimalne wymagania sprzętowe:
    procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturach
    Pamięć operacyjna: 512MB
    Monitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bit
    Dysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejsca
    Mysz lub inny manipulator + klawiatura
    Karta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/s
    Minimalne wymagania oprogramowania:
    System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows Mobile
    Przeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5
    Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScript
    Zalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.
    Informacja o formatach plików:
    • PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
    • EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
    • MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
    • Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
    Rodzaje zabezpieczeń plików:
    • Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
    • Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Przedmowa do drugiego wydania 13
Wstęp 15
Wprowadzenie 17
Wykaz symboli 21
Część pierwsza 27
FIZYCZNE PODSTAWY DŹWIĘKU 27
1. Ogólna charakterystyka dźwięku 29
	1.1. Mechanizm powstawania dźwięku 30
	1.2. Równanie fali akustycznej 32
	1.3. Fala sinusoidalna 38
	1.4. Natężenie fali akustycznej 43
	1.5. Decybele, dodawanie sygnałów i ich poziomów 47
	Literatura 55
2. Rozchodzenie się fali akustycznej 57
	2.1. Impedancja 57
	2.2. Odbicie, pochłanianie i ugięcie fal akustycznych 62
	2.3. Drgania układu oraz zjawisko rezonansu 67
	2.4. Rozchodzenie się fali akustycznej w rurze 70
	2.5. Dudnienia 73
	2.6. Modulacja amplitudy 79
	2.7. Modulacja częstotliwości 84
		2.7.1. Modulacja wąskopasmowa 86
		2.7.2. Modulacja szerokopasmowa 87
	2.8. Modulacja mieszana 90
	2.9. Zniekształcenia nieliniowe 92
		2.9.1. Zniekształcenia harmoniczne 92
		2.9.2. Zniekształcenia intermodulacyjne 96
	Literatura 98
3. Analiza widmowa dźwięku 99
	3.1. Analiza widmowa sygnałów okresowych 100
		3.1.1. Szereg Fouriera 100
		3.1.2. Dyskretna postać szeregu Fouriera 103
		3.1.3. Widmo amplitudy i mocy przebiegu okresowego 103
	3.2. Analiza widmowa przebiegów nieokresowych 105
		3.2.1. Przekształcenie (całka) Fouriera 105
		3.2.2. Dyskretna postać przekształcenia Fouriera 107
		3.2.3. Widmo gęstości amplitudy, energii i mocy przebiegu nieokresowego 108
	3.3. Całka Fouriera w odniesieniu do sygnałów realnie istniejących 110
		3.3.1. Widmo ewolucyjne, chwilowe i średnie 112
	3.4. Stacjonarność i ergodyczność sygnału w sensie widmowym 115
	3.5. Zasada nieoznaczoności 117
	3.6. Szybkie przekształcenie Fouriera (metoda FFT) 119
	3.7. Parametryczna analiza widmowa 123
	Literatura 126
4. Filtrowanie i przetwarzanie sygnałów 129
	4.1. Określenie częstotliwości dźwięku 129
	4.2. Filtrowanie sygnału 133
		4.2.1. Rodzaje filtrów elektrycznych i ich właściwości 134
		4.2.2. Filtry pierwszego rzędu 136
		4.2.3. Odpowiedź impulsowa filtru 138
		4.2.4. Filtracja cyfrowa 141
	4.3. Zasady przetwarzania cyfrowego sygnałów 145
		4.3.1. Próbkowanie sygnału 149
		4.3.2. Kwantowanie sygnału 154
	Literatura 160
Część druga 163
PERCEPCJA DŹWIĘKU 163
5. Budowa i funkcjonowanie układu słuchowego 169
	5.1. Ucho zewnętrzne, środkowe i wewnętrzne 170
		5.1.1. Budowa i funkcja ucha zewnętrznego 171
		5.1.2. Budowa i funkcja ucha środkowego 174
		5.1.3. Budowa i funkcja ucha wewnętrznego 182
		5.1.4. Drgania błony podstawnej 189
	5.2. Układ nerwowy narządu słuchu 195
		5.2.1. Komórka nerwowa i jej funkcja 195
		5.2.2. Komórki słuchowe, ich połączenia i funkcje 210
		5.2.3. Wyładowania neuronu w funkcji poziomu ciśnienia akustycznego 214
		5.2.4. Synchroniczność fazowa 215
		5.2.5. Supresja dwutonowa 217
	5.3. Centralny słuchowy układ nerwowy 218
		5.3.1. Drogi nerwowe wyższych pięter układu słuchowego 219
		5.3.2. Czynność neuronów w polu słuchowym kory mózgu 225
		5.3.3. Słuchowe potencjały wywołane 228
	5.4. Poglądy dotyczące procesów słyszenia i kodowania dźwięku 233
	5.5. Zniekształcenia nieliniowe układu słuchowego 237
	5.6. Emisja otoakustyczna 242
		5.6.1. Emisja otoakustyczna spontaniczna (SOAE) 243
		5.6.2. Emisje otoakustyczne wywołane (EOAE) 247
		5.6.3. Ślimakowe pochodzenie emisji otoakustycznej 254
		5.6.4. Czynniki determinujące rejestrację emisji otoakustycznej 256
	Literatura 260
6. Percepcja dźwięku w dziedzinie amplitudy 273
	6.1. Próg słyszalności 273
	6.2. Głośność dźwięku 278
		6.2.1. Krzywe równej głośności 278
		6.2.2. Skalowanie głośności 280
		6.2.3. Wpływ parametrów widmowych i czasowych dźwięku na głośność 286
	6.3. Dyskryminacja zmian natężenia dźwięku 289
		6.3.1. Prawo Webera 289
		6.3.2. Progi dyskryminacji zmian natężenia dźwięku 290
		6.3.3. Dyskryminacja obwiedni widma 296
	6.4. Maskowanie dźwięku 297
		6.4.1. Rodzaje maskowania 297
		6.4.2. Maskowanie równoczesne i nierównoczesne 301
		6.4.3. Maskowanie dźwięku o zmiennej obwiedni 308
	6.5. Pasmo krytyczne 313
	6.6. Filtry słuchowe 317
		6.6.1. Filtry słuchowe wyznaczane metodą Pattersona 319
		6.6.2. Psychofizyczne krzywe strojenia 325
	Literatura 326
7. Percepcja dźwięku w dziedzinie częstotliwości 335
	7.1. Percepcja wysokości tonu 335
		7.1.1. Wysokość tonu 335
		7.1.2. Dyskryminacja częstotliwości tonów 340
		7.1.3. Teorie percepcji wysokości tonów 344
	7.2. Percepcja wysokości dźwięków złożonych 345
		7.2.1. Wysokość rezydualna 346
		7.2.2. Zależność wysokości rezydualnej od struktury widmowo-czasowej sygnału 349
		7.2.3. Percepcja wysokości w przypadku dudnień 353
		7.2.4. Modele percepcji wysokości rezydualnej 355
	7.3. Percepcja wysokości dźwięków muzycznych 356
		7.3.1. Wysokość, interwały oraz skale muzyczne 356
		7.3.2. Słuch absolutny i relatywny 361
	7.4. Percepcja barwy dźwięku 363
		7.4.1. Czym jest barwa dźwięku? 363
		7.4.2. Metody oceny barwy dźwięku 365
		7.4.3. Inne cechy wrażenia słuchowego związane z barwą 367
	Literatura 368
8. Percepcja dźwięku w dziedzinie czasu 375
	8.1. Rozdzielczość czasowa układu słuchowego 375
		8.1.1. Detekcja przerwy czasowej 376
		8.1.2. Dyskryminacja kolejności czasowej sygnałów 380
		8.1.3. Dyskryminacja czasu trwania sygnału 381
		8.1.4. Detekcja asynchroniczności czasowej składowych spektralnych 383
		8.1.5. Funkcja czasowa przeniesienia modulacji 383
		8.1.6. Modele rozdzielczości czasowej 385
	8.2. Sumowanie czasowe 387
		8.2.1. Detekcja i dyskryminacja w aspekcie sumowania czasowego 388
		8.2.2. Modele sumowania czasowego 390
	Literatura 391
9. Percepcja binauralna (dwuuszna) 395
	9.1. Lokalizacja źródła dźwięku 396
		9.1.1. Lokalizacja w płaszczyźnie horyzontalnej (poziomej) 396
		9.1.2. Lokalizacja w płaszczyźnie środkowej (pionowej) 402
		9.1.3. Ocena słuchowa odległości od źródła 403
		9.1.4. Lokalizacja źródła w przestrzeni zamkniętej 405
		9.1.5. Percepcja ruchu źródła dźwięku 406
	9.2. Lateralizacja dźwięku 409
		9.2.1. Lateralizacja w zależności od międzyusznej różnicy czasu i natężenia dźwięku 409
		9.2.2. Progi międzyusznej różnicy czasu i natężenia dźwięku 411
		9.2.3. Fuzja i dudnienia binauralne 413
		9.2.4. Adaptacja binauralna i rozmycie obrazu dźwiękowego 414
	9.3. Binauralna różnica poziomu maskowania 416
	9.4. Binauralna percepcja dźwięków zmodulowanych 420
		9.4.1. Binauralna percepcja dźwięków AM 420
		9.4.2. Binauralna percepcja dźwięków FM 422
	9.5. Modele percepcji binauralnej 424
		9.5.1. Modele związane z detekcją binauralną 425
		9.5.2. Modele oparte na mechanizmie kroskorelacji 427
	Literatura 431
10. Percepcja dźwięków mowy 439
	10.1. Wytwarzanie dźwięków mowy i ich struktura widmowa 441
	10.2. Specyfika percepcji dźwięków mowy 444
	10.3. Znaczenie zmian częstotliwości i amplitudy 447
	10.4. Percepcja kategorialna 448
	10.5. Dychotyczna prezentacja i percepcja dźwięków mowy 449
	10.6. Zagadnienie wyrazistości i zrozumiałości mowy 452
	10.7. Modele percepcji dźwięków mowy 458
	Literatura 460
11. Percepcja obiektów słuchowych 465
	11.1. Identyfikacja i segregacja obiektów słuchowych 466
	11.2. Percepcja sekwencji czasowej dźwięków 470
	11.3. Zasady organizacji percepcji słuchowej 471
	11.4. Interakcje zmysłu słuchu z innymi modalnościami sensorycznymi 473
	Literatura 477
12. Percepcja dźwięku w przypadku zaburzeń słuchu 481
	12.1. Zaburzenia słuchu związane z wpływem niektórych czynników 483
		12.1.1. Patologiczne narastanie głośności 483
		12.1.2. Rozdzielczość częstotliwościowa 484
		12.1.3. Zaburzenia słuchu związane z działaniem hałasu 486
		12.1.4. Zaburzenia słuchu związane z wiekiem 492
		12.1.5. Zaburzenia słuchu spowodowane lekami 493
		12.1.6. Martwe obszary ślimaka 495
		12.1.7. Neuropatia słuchowa 495
		12.1.8. Zaburzenia procesów przetwarzania słuchowego (APD) 497
		12.1.9. Inne postacie zaburzeń słuchu 501
	12.2. Szumy uszne 504
	12.3. Metody badań zaburzeń słuchu 510
		12.3.1. Wstępne metody badań 510
		12.3.2. Metody audiometryczne 512
		12.3.3. Metody obiektywne badania słuchu 531
		12.3.4. Badania przesiewowe słuchu 540
		12.4. Percepcja dźwięku wspomagana aparatem słuchowym 542
		12.4.1. Budowa i rodzaje aparatów słuchowych 543
		12.4.2. Miernictwo aparatów słuchowych 548
		12.4.3. Stosowanie i dopasowanie aparatów słuchowych 549
	12.5. Rola implantów słuchowych w percepcji dźwięku 554
		12.5.1. Implanty ślimakowe 554
		12.5.2. Implanty kostne i implanty ucha środkowego 559
	Literatura 561
13. Metody badań psychoakustycznych 577
	13.1. Próg percepcji 577
	13.2. Metody klasyczne 578
		13.2.1. Metoda stałych bodźców 579
		13.2.2. Metoda granic 582
		13.2.3. Metoda dostrajania 583
	13.3. Teoria detekcji sygnału 584
	13.4. Metody oparte na teorii detekcji sygnału 591
		13.4.1. Metoda tak – nie 591
		13.4.2. Metoda alternatywnego wymuszonego wyboru 592
	13.5. Procedury adaptacyjne 593
	13.6. Metody skalowania 599
	13.7. Sygnały w eksperymentach psychoakustycznych 601
	13.8. Błędy i niepewności pomiarowe 605
	Literatura 615
14. Psychoakustyka w zastosowaniach 617
	14.1. Psychoakustyka i audiologia 617
	14.2. Psychoakustyka i elektroakustyka 620
	14.3. Psychoakustyka i akustyka pomieszczeń 623
	14.4. Psychoakustyka i przetwarzanie cyfrowe dźwięku 626
	14.5. Psychoakustyka i akustyka muzyczna oraz mowy 629
	14.6. Psychoakustyka i terapia dźwiękowa 631
	14.7. Psychoakustyka, akustyka środowiska i ekologia 635
	14.8. Inne zastosowania psychoakustyki 637
	Literatura 642
Indeks rzeczowy 647
Summary (streszczenie w języku angielskim) 655
Contents (spis treści w języku angielskim) 657
NAZWA I FORMAT
OPIS
ROZMIAR

32,50 zł

Znalezione nie kradzione

GDY FASCYNACJA LITERATURĄ ZMIENIA SIĘ W OBSESJĘ... „Pobudka, geniuszu” – tymi niepokojącymi słowami zaczyna się opowieść o psychopatycznym czytelniku, którego literatura popycha do zbrodni. Geniuszem jest John Rothstein, autor ...
29,60 zł

Wszystko nie tak !

Czasem warto wrzucić na luz, popłynąć z prądem i cieszyć się chwilą, którą zafundował nam los. Historia Ewy, zdolnej architekt, to niezbity dowód na to, że czasem seria nieporozumień, błędów i zwykłych ludzkich pomyłek potrafi wywr...
29,90 zł

Daj jej orgazm

Jak stać się 100% kochankiem i poznać sekret długotrwałych orgazmów? Czego konkretnie nauczysz się z tej publikacji? * Dowiesz się, jak na przeróżne sposoby doprowadzić partnerkę do orgazmu. * Poznasz różne rodzaje orgazmów ...
40,00 zł

Jeszcze nie umarłem

Wokalista, perkusista, kompozytor, autor tekstów i aktor. Artysta, któremu udało się sprzedać ponad sto milionów płyt. Teraz zaskakuje swoich fanów szczerością i talentem do snucia opowieści. Jeszcze nie umarłem to osobista,...
32,00 zł

To, o czym nie wiesz

Znakomicie napisany mroczny thriller o szalonym seryjnymi zabójcy i parze nietypowych detektywów Detektyw z Denver, Paul Hoskins, nie był ofiarą seryjnego mordercy, Jacky Seever’a. Hoskinsowi udało się rozwiązać jego sprawę, ale nie...
15,20 zł

Drzwi Percepcji. Niebo i piekło

Meskalina – substancja o właściwościach halucynogennych, występująca w naturze w niektórych gatunkach kaktusów, np. w pejotlu, znana była Indianom od stuleci. W laboratorium wytworzono ją pod koniec XIX wieku, ale jej działanie dług...
29,90 zł

Nie mogę się doczekać... kiedy wreszcie pójdę do nieba

Niebo jest właśnie tu, gdzie mieszkasz. Niebo to twoja rodzina, przyjaciele, sąsiedzi. Codzienne troski, małe radości, cuda zwykłego dnia... Bestseller "The New York Times". Słyszeliście już? Starszej pani Elner przydarzył się straszny wypade...
16,99 zł

Dlaczego nie Evans

Dwaj gracze w golfa znajdują na brzegu urwiska umierającego człowieka, który wygłasza tytułowe zdanie. Z kieszeni wypada mu fotografia tajemniczej piękności. Okazuje się, że śmierć mężczyzny nie jest przypadkowa. Do akcji ruszają oficer marynark...
56,70 zł

Metale z pamięcią kształtu i ich zastosowanie

Stopy metali z pamięcią kształtu można zaliczyć do relatywnie nowej grupy materiałów funkcjonalnych. Ich szczególne właściwości, jakimi są efekty pamięci kształtu, ściśle wiążą się z odwracalną, termosprężystą przemianą martenzytyczną, kt...

Recenzje

Nikt nie dodał jeszcze recenzji. Bądź pierwszy!