Jezus a Bóg Izraela w Apokalipsie św. Jana
Apokalipsa św. Jana rozpoczyna się słowami: „Objawienie Jezusa Chrystusa, które dał mu Bóg, aby ukazać swym sługom, co musi stać się niebawem […]” (1,1). Jezus jest na pewno objawicielem czegoś, co jest zakryte, a co dotyczy tego, co „musi stać się niebawem”. Objawienie jednak dotyczy także Jezusa Chrystusa. Pytanie, kim jest Jezus Chrystus, leży u podstaw każdej refleksji chrystologicznej. W książce tej została dokonana analiza tekstów chrystologicznych Apokalipsy w ich narracyjnym kontekście. W tle tych analiz znajduje się pytanie o relację Jezusa Chrystusa do Boga Izraela. Odpowiedź na to pytanie wydaje się fundamentalna dla zrozumienia całego przesłania księgi. Monografia ta w pewien sposób będzie pomocna zarówno dla biblistów w zgłębianiu interpretacji ostatniej kanonicznie księgi Biblii, dla teologów, którzy zajmują się chrystologią, w uzupełnieniu ich wiedzy na temat danych chrystologicznych Nowego Testamentu, jak i dla zwyczajnych czytelników, którzy w Słowie Bożym dostrzegają istotny element ich wędrówki duchowej.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-231-3050-5
- ISBN druku: 978-83-231-3050-5
- Liczba stron: 476
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wstęp / 11 Rozdział I Jezus a Bóg Izraela w Ap 1,1–8 / 27 1. Jezus a Bóg w Ap 1,1–3 / 28 1.1. „Apokalipsa Jezusa Chrystusa” a Bóg / 28 1.2. „Słowo Boga” i „świadectwo Jezusa Chrystusa” / 40 2. Jezus a Bóg w dialogu liturgicznym początkowym (Ap 1,4–8) / 46 2.1. Obraz Boga w Ap 1,4–8 / 48 2.1.1. „Ten, który jest i który był, i który przychodzi” (Ap 1,4b) / 48 2.1.2. „Ja jestem Alfa i Omega – mówi Pan Bóg, Początek i Koniec, Wszechmogący” (Ap 1,8) / 56 2.2. Obraz Jezusa w Ap 1,4–8 / 61 2.2.1. Jezus w pozdrowieniu wstępnym (Ap 1,5a) / 61 2.2.1.1. Jezus Chrystus / 61 2.2.1.2. „Świadek, Ten wierny” / 63 2.2.1.3. „Pierworodny spośród umarłych” / 72 2.2.1.4. „Władca królów ziemi” / 83 2.2.2. Jezus w odpowiedzi wspólnoty (Ap 1,5b–6) / 85 2.2.2.1. „Temu miłującemu nas” / 86 2.2.2.2. „Który nas uwolnił od grzechów naszych we krwi swojej” / 88 2.2.2.3. „Uczynił nas królestwem kapłanami dla Boga i Ojca swojego” / 94 2.2.2.4. „Jemu chwała i moc na wieki wieków” / 105 2.2.3. Jezus w Ap 1,7 / 111 2.2.3.1. „Oto nadchodzi z obłokami” / 112 2.2.3.2. „I ujrzy Go każde oko i wszyscy, którzy Go przebili” / 121 2.2.3.3. „I płakać nad Nim będą wszystkie pokolenia ziemi. Tak. Amen” / 123 3. Refleksja końcowa nad chrystologią Ap 1,1–8 / 126 Rozdział II Jezus a Bóg Izraela w Ap 1,9–3,22 / 135 1. Jezus a Bóg w wizji wstępnej (Ap 1,9–20) / 136 1.1. Audycja (1,9–11) / 139 1.2. Wizja właściwa (1,12–20) / 144 1.2.1. „Siedem złotych świeczników” (1,12b) / 145 1.2.2. „Podobny do Syna Człowieczego” (1,13a–16) / 147 1.2.2.1. „Pośród świeczników kogoś podobnego do Syna Człowieczego” (1,13a) / 147 1.2.2.2. Wygląd „podobnego do Syna Człowieczego” (1,13b–16) / 151 a) Szata „podobnego do Syna Człowieczego” / 153 b) Głowa, włosy i oczy „podobnego do Syna Człowieczego” / 158 c) Nogi „podobnego do Syna Człowieczego” / 163 d) Głos „podobnego do Syna Człowieczego” / 165 e) „Mający w prawej ręce siedem gwiazd” / 168 f) „Z Jego ust wychodzi miecz obosieczny ostry” / 169 g) „A Jego oblicze jak słońce, które jaśnieje w mocy swej” / 171 1.2.3. Interpretacja wizji (1,17–20) / 173 1.2.3.1. Reakcja wizjonera z Patmos (1,17a) / 173 1.2.3.2. Odpowiedź Zmartwychwstałego (1,17b–20) / 177 a) Gest Zmartwychwstałego / 177 b) Słowa Zmartwychwstałego / 178 – „Nie bój się” / 179 – „Ja jestem Pierwszy i Ostatni, i Żyjący” / 181 – „Byłem umarły, a oto jestem żyjący na wieki wieków” / 189 – „Mam klucze śmierci i otchłani” / 194 – Polecenie spisania / 197 – Wyjaśnienie tajemnicy / 201 2. Jezus a Bóg w Ap 2,1–3,22 / 205 2.1. Jezus a Bóg w autoprezentacjach / 206 2.1.1. „Tak mówi” / 206 2.1.2. Autoprezentacja do Kościoła w Efezie, Smyrnie i Pergamonie / 211 2.1.3. Autoprezentacja do Kościoła w Tiatyrze / 214 2.1.4. Autoprezentacja do Kościoła w Sardes / 216 2.1.5. Autoprezentacja do Kościoła w Filadelfii / 217 2.1.6. Autoprezentacja do Kościoła w Laodycei / 221 2.2. Jezus a Bóg Izraela w osądach Jezusa nad Kościołami / 227 2.2.1. Jezusowe „znam” / 228 2.2.2. Pierwsza miłość / 230 2.2.3. Padnięcie Żydów przed chrześcijanami / 235 2.3. Jezus a Bóg Izraela w wezwaniach szczegółowych / 237 2.3.1. Wezwanie do nawrócenia / 237 2.3.2. Wezwanie do Kościoła w Laodycei / 239 2.3.2.1. „Kup u Mnie złota w ogniu oczyszczonego” / 240 2.3.2.2. „Ja wszystkich, których kocham, karcę i ćwiczę” / 242 2.3.2.3. „Oto stoję u drzwi i kołaczę” / 243 2.4. Jezus a Bóg Izraela w obietnicach dla zwycięzców / 247 2.4.1. „Dam jeść z drzewa życia, które jest w raju Boga” / 247 2.4.2. Dar „manny ukrytej” / 251 2.4.3. Dar władzy nad narodami / 253 2.4.4. Dar białej szaty i imienia w księdze życia / 258 2.4.5. Dar wspólnego zasiadania na tronie / 259 3. Refleksja końcowa nad chrystologią Ap 1,9–3,22 / 260 Rozdział III Jezus a Bóg Izraela w Ap 4,1–22,21 / 269 1. Jezus a Bóg Izraela w Ap 4–5 / 270 1.1. Obraz Boga w Ap 4 / 271 1.1.1. „Zasiadający na tronie” (4,2–3) / 271 1.1.2. Otoczenie tronu (4,4–8a) / 276 1.1.3. Liturgia niebiańska (4,8b–11) /288 1.2. Jezus a Bóg w Ap 5 / 295 1.2.1. Bóg na tronie ze zwojem (5,1–4) / 296 1.2.2. Obraz Jezusa w 5,5–7 / 298 1.2.2.1. „Lew z pokolenia Judy” / 298 1.2.2.2. „Baranek stojący, jakby zabity” / 302 a) Baranek pośrodku tronu / 303 b) Baranek „stojący, jakby zabity” / 305 c) Wygląd Baranka / 309 d) Czynność Baranka / 313 1.2.3. Liturgia niebiańska (5,8–14) / 315 1.2.3.1. Liturgia czterech istot żyjących i dwudziestu czterech Starszych (5,8b–10) / 316 1.2.3.2. Liturgia zastępów anielskich (5,11–12) / 319 1.2.3.3. Liturgia całego stworzenia (5,13–14) / 322 2. Jezus i Bóg w sekcji pieczęci (Ap 6,1–8,1) / 325 2.1. Jezus i Bóg w Ap 6,1–8 / 326 2.2. Jezus i Bóg w Ap 6,9–8,1 / 331 2.2.1. Otwarcie piątej pieczęci (Ap 6,9–11) / 331 2.2.2. Otwarcie szóstej pieczęci (Ap 6,12–7,17) / 336 2.2.3. Wizja Ap 7,1–17 / 339 2.2.3.1. Wielki tłum przed tronem i Barankiem / 340 2.2.3.2. Tożsamość wielkiego tłumu / 342 2.2.3.3. Działanie Boga i Baranka / 347 3. Jezus a Bóg w sekcji trąb (8,1–11,14) / 354 4. Jezus a Bóg w sekcji znaków (11,15–16,16) / 363 4.1. Władza Boga i Jego Pomazańca (Ap 11,15) / 363 4.2. Liturgia dwudziestu czterech Starszych (11,16–18) / 368 4.3. Arka Przymierza Boga (11,19) / 373 4.4. Mężczyzna porwany do Boga (12,5.10) / 375 4.4.1. Narodziny mężczyzny (12,5a) / 377 4.4.2. Porwanie mężczyzny do Boga / 381 4.5. Baranek na Syjonie (14,1–5) / 385 4.5.1. Wizja (14,1) / 387 4.5.2. Audycja (14,2–3) / 391 4.5.3. Charakterystyka zbawionych (14,4–5) / 393 4.6. Przykazania Boga i wiara Jezusa (14,12) / 397 4.7. Jezus jako Pan żniwa (Ap 14,14) / 402 5. Jezus i Bóg Izraela w sekcji końcowej Apokalipsy (16,17–22,5) / 408 5.1. Jezus a Bóg w Ap 19,1–8 / 409 5.2. Jezus a Bóg w Ap 19,11–21 / 413 5.2.1. Eschatologiczny wojownik (19,11–16) / 413 5.2.1.1. Przybycie jeźdźca na białym koniu / 413 5.2.1.2. Wygląd jeźdźca na białym koniu / 416 5.2.1.3. Działanie jeźdźca na białym koniu / 422 5.2.1.4. „Król królów i Pan panów” / 423 5.3. Jezus a Bóg w Nowej Jerozolimie (Ap 21–22,5) / 426 6. Jezus a Bóg w epilogu (Ap 22,6–22) / 430 7. Refleksja końcowa nad chrystologią Ap 4,1–22,21 / 433 Zakończenie / 437 Wykaz skrótów / 447 Bibliografia / 451 Jesus and the God of Israel in the Apocalypse of John. Summary / 471