Ku wolności jako odpowiedzialności. Dewey, Rorty, Habermas o nowej jakości w demokracji
"Problem uzasadnienia demokracji jest jedną z centralnych kwestii, którymi zajmują się specjaliści z zakresu teorii społecznej. Po straszliwych doświadczeniach XX wieku nie jest sprawą łatwą ani jednoznaczną wskazać, dlaczego powinniśmy bronić systemu demokratycznego. Oczywiste jest, że liberalna demokracja minimalizuje zagrożenia jednostki, ale powstaje wtedy kwestia, czy wolność jednostki powinna być centralną wartością, do której wszelkie inne wartości społeczne powinny zostać odniesione. Niniejsza książka dotyka właśnie tego węzłowego dla nowoczesności tematu. […] Autor włożył wiele wysiłku w analizę i interpretację koncepcji Deweya, Habermasa i Rorty’ego. Każdy z tych myślicieli jest autorem skomplikowanych i niejednoznacznych koncepcji. Nie jest więc łatwo w jasny sposób przedstawić ich czasem niezwykle zawiły tok rozumowania. Jedną z wielkich zalet omawianej monografii jest właśnie jasna prezentacja omawianych w niej poglądów”.
Prof. dr hab. Leszek Koczanowicz (Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej)
„to doskonała książka […]. Świetnie napisana, oryginalna, nowatorska, a jednocześnie przybliżająca polskiemu czytelnikowi istotne aspekty twórczości dwóch spośród najwybitniejszych i najbardziej wpływowych filozofów współczesności”.
Prof. Wojciech Sadurski (Sydney University)
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-231-3127-4
- ISBN druku: 978-83-231-3127-4
- Liczba stron: 320
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Od Autora /11 Wstęp /13 Żyjąc w cieniu Oświęcimia /13 Pragmatyzm /15 Od kontrowersji do nowej perspektywy /18 O źródłach i kluczowych kwestiach /20 Krok po kroku /23 Wprowadzenie. Na początku był John Dewey /27 Wstęp /27 Od kryzysu ku nowemu liberalizmowi /28 Jednostka i wspólnota /29 Jaka forma polityczna? /30 Radykalna demokracja /32 Dialog i edukacja /33 Ku Wielkiej Wspólnocie /35 Utopijny projekt /36 Następcy /37 Rozdział I. Wokół społeczno-politycznej myśli Richarda Rorty’ego /39 Wstęp /39 Richard Rorty i John Dewey /39 Filozofia a zwierciadło natury /40 Przygodność /43 Etnocentryzm /44 Jakikolwiek rodzaj polityki /45 Zerwanie z dotychczasową tradycją? / 46 Od przygodności do ironii /48 Wokół przygodności /48 Dwa podejścia do kwestii prawdy /49 Przygodność języka i jaźni /51 Nowe języki, nowe słowniki, nowe sposoby myślenia /53 Racjonalność /54 Relatywizm /55 Odrzucenie relatywizmu /58 Użyteczność /60 Miejsce „prawdy” w sferze politycznej /62 Wokół ironii /64 Ironistka i metafizyk /64 Ironiczni teoretycy i liberalni ironiści /66 Uwolnić się od metafizycznej tęsknoty /68 Ku idealnemu państwu liberalnemu /69 Wokół etnocentryzmu /69 Przygodne społeczeństwo liberalne /71 Na nowo opisać liberalizm /72 Ku nowemu opisowi liberalizmu /73 O liberalnych instytucjach /74 Od dekonstruowania do alternatywnych rozwiązań /74 Ku tolerancji /75 Postmodernistyczny mieszczański liberalizm i jego uzasadnienie /76 Problemy i postęp /77 Ku ograniczeniu okrucieństwa i cierpienia /80 Liberalna utopia /80 Od obiektywności do solidarności /81 Ból, cierpienie i ludzka solidarność /83 Solidarność jest przygodna /85 Poszerzanie kręgu „nas” /87 Komunikacja /88 Ku osiągnięciu zgody /88 „Danie każdemu szansy” i „typowe wolności burżuazyjne” /90 Zarzuty /91 Dwa zasadnicze zarzuty /91 Próba odpowiedzi na zarzut pierwszy: czy koncepcja ironiczna wpływa na osłabienie społeczeństwa liberalnego? /92 Próba odpowiedzi na zarzut drugi: czy ironizm daje się pogodzić z ludzką solidarnością? /97 O podziale na prywatne i publiczne /102 Oskarżenie prawdy /102 Prywatne i publiczne /103 Czy możemy dokonać takiego podziału? /105 Niekonsekwencja Richarda Rorty’ego /108 Alternatywa dla ostrego podziału prywatne – publiczne /110 Nieuzasadnione obawy /111 „Równie dobrze” jest już teraz? /113 Każda kategoria jest dobra – jeżeli przynosi nam korzyści /114 Gdy zniknie lęk /116 Podsumowując /116 Rozdział II. Wokół teorii działania komunikacyjnego Jürgena Habermasa /119 Wstęp /119 Od radykalnej krytyki do reform /119 Struktura teorii działania komunikacyjnego /122 Główne problemy teorii działania /124 Racjonalność komunikacyjna i działanie komunikacyjne /125 Racjonalność komunikacyjna /126 Argumentacja /129 Postępowanie racjonalne i roszczenia ważnościowe /131 Prawomocność ekspresji i uzasadnianie /133 Powszechne uznanie /135 Działanie komunikacyjne /137 Świat życia i system /140 Świat życia – nieartykułowana wiedza i kontekst /141 Świat życia a formalne koncepcje świata /143 Jednostronność kulturalistycznego pojęcia świata życia /146 Znaczenie systemów /147 Racjonalizacja świata życia /149 Rozwój prawa i moralności – aspekt racjonalizacji świata życia /151 Przygodność i ideologie /153 Dwa typy działania i dwa mechanizmy koordynacji działania /156 Zagrożenia i możliwość radzenia sobie z nimi /158 Urzeczowienie /158 Kulturowe zubożenie /162 Potwierdzenie tezy o urzeczowieniu – jurydyzacja /163 Instytucje prawne /164 Poradzić sobie z zagrożeniami /165 Rywalizacja zasad integracji społeczeństwa /166 Budowanie teorii /167 Ku powszechnej ważności naszego pojęcia racjonalności /167 | Przeprowadzenie dowodu /168 Ku koherencji /170 Bez ostatecznych uzasadnień – bez roszczeń fundamentalistycznych /171 Czy roszczenia ważnościowe są uniwersalne? /172 Ku teorii społecznej /182 Teoria społeczna – racjonalizacja społeczna /182 Ideał w pełni racjonalnej formy życia – utopizm /186 Kooperatywny wysiłek /189 Komunikacja – założenia i racje (etyka dyskursu) /190 Komunikacja, proces dziejowy i jedność rozumu /192 Ku nowoczesnemu społeczeństwu /194 Podsumowując /195 Rozdział III. O zbieżności perspektyw Richarda Rorty’ego i Jürgena Habermasa – ku wolności jako odpowiedzialności /197 O zbieżności perspektyw /197 Odmienna retoryka /198 Richarda Rorty’ego lęk przed wszelkimi idealizacjami /200 Wyidealizowana racjonalna akceptowalność /201 Obecność idealizacji u Jurgena Habermasa i Richarda Rorty’ego /204 Nie rożni ich aż tak wiele /206 Nowe światy /207 Tworzenie nowych światów /208 Roszczenia ważnościowe /214 Richard Rorty przeciw idei racjonalności komunikacyjnej /216 Niezbędna racjonalność komunikacyjna /219 Różnica /221 Kwestia rozumienia natury ludzkiej /224 Wiele wspólnego /225 Jaki rodzaj polityki? /227 Demokracja /229 Demokracja liberalna bez filozoficznych uzasadnień /232 Proceduralistyczna polityka negocjacyjna /233 Instytucje demokratyczne i wolność od panowania /237 Ku wolności jako odpowiedzialności /237 Dwie koncepcje wolności /238 Richard Rorty – przeciw „pozytywnej” wersji wolności /241 Obiegowe przekonania moralne /242 Bez prawdy – za pluralizmem /243 Zdecentrowany obraz świata /244 Dochodzenie do porozumienia i reprodukcja /247 Zniewalająca moc działania komunikacyjnego /248 W kierunku kompromisu /249 Konkretne wartości /252 Odpowiedzialność względem naszej wspólnoty /254 Abyśmy stali się lepsi /256 Nie zadawać cierpienia /258 Rezygnacja z przemocy /260 Ku wolności jako odpowiedzialności /261 Indywidualne i duchowe wyzwolenie /263 Ku liberalnej utopii /265 Społeczna nadzieja /266 Społeczeństwo liberalne /269 Komunikacja i problemy /271 O roli filozofii, filozofów i odpowiedzialności / 276 Podsumowanie. Od Johna Deweya do Richarda Rorty’ego i Jürgena Habermasa /279 Filozofia /280 Od prawdy do wolności /281 Demokracja – jedna z dróg /284 Postęp i wolna komunikacja /288 Pragmatyzm i utopie /290 Zakończenie /293 Cele /293 Roszczenia ważnościowe /294 Warunki formalne /296 Utopijne projekty /298 Odpowiedź na główne pytanie /300 Co zrobić, aby już się nie powtórzyło? /303 Będzie tak, jak człowiek zadecyduje /304 Bibliografia /307 Indeks osobowy /317