MENU

Mickiewicz i romantyczna filozofia języka

(eBook)
0.00  [ 0 ocen ]
 Dodaj recenzję
Rozwiń szczegóły »
  • Druk: Warszawa, 2024

  • Autor: Olaf Krysowski

  • Wydawca: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego

  • Formaty:
    mobi
    PDF
    ePub
    (Watermark)
    Watermark
    Znak wodny czyli Watermark to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie najbardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.

Cena katalogowa: 45,80 zł
Najniższa cena z 30 dni: 41,37 zł
Cena produktu

Cena katalogowa – rynkowa cena produktu, często jest drukowana przez wydawcę na książce.

Najniższa cena z 30 dni – najniższa cena sprzedaży produktu w księgarni z ostatnich 30 dni, obowiązująca przed zmianą ceny.

Wszystkie ceny, łącznie z ceną sprzedaży, zawierają podatek VAT.

39,39
Dodaj do schowka
Dostępność: online po opłaceniu
Produkt elektroniczny Plik do pobrania po realizacji zamówienia

Mickiewicz i romantyczna filozofia języka

Zainteresowanie Mickiewicza językiem prowadziło od dialogu z różnymi odmianami i aspektami filozofii mowy oraz od przedstawienia jego własnych idei w tym zakresie do ich praktycznego zastosowania. Po wileńsko-kowieńskich, młodzieńczych doświadczeniach z greką, łaciną, retoryką, próbach przezwyciężenia rozdźwięku między językiem, „głosem” a „myślą”, inspirowanych teoriami lingwistycznymi romantyków niemieckich i czeskich, po metafizycznych przemyśleniach na temat mowy jako źródła poznania i zjednoczenia Słowiańszczyzny, autor prelekcji paryskich przeszedł do praktycznych operacji na języku. Był to swoisty sprawdzian dla języka jako możliwego świadectwa starożytności Słowian. ****** Mickiewicz and Romantic Philosophy of Language The scope of Mickiewicz’s interest in language was enormous. The fundamental message of the poet’s argument is that speech does not only express reality and depicts it, but in some miraculous way allows us to look into it, learn about the past and predict the future. It is a kind of time machine, which, on the one hand, enables going back to the most distant past, to the beginnings of humanity, not described in chronicles, and on the other hand, allows to design a world about to happen.

  • Sposób dostarczenia produktu elektronicznego
    Produkty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.
    Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.
    Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
  • Ważne informacje techniczne
    Minimalne wymagania sprzętowe:
    procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturach
    Pamięć operacyjna: 512MB
    Monitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bit
    Dysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejsca
    Mysz lub inny manipulator + klawiatura
    Karta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/s
    Minimalne wymagania oprogramowania:
    System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows Mobile
    Przeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5
    Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScript
    Zalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.
    Informacja o formatach plików:
    • PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
    • EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
    • MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
    • Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
    Rodzaje zabezpieczeń plików:
    • Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
    • Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wstęp 9

Rozdział pierwszy. Mickiewicz wobec kierunków myślenia o języku w XVIII i XIX wieku 17
   1. Problem romantycznej ekspresji 17
      1.1. Poeta wobec retoryki. Ars oratoria a 
      romantyczny zapał improwizatorski 17
      1.2. „Język kłamie głosowi, a głos myślom kłamie…” 
      23
   2. Spór o pochodzenie mowy 31
   3. „Słowiańska” filozofia języka 43
      3.1. Wokół językoznawstwa „natchnionego” 45
      3.2. Wizja wspólnoty etnolingwistycznej Słowian 53
         3.2.1. Uwarunkowania ideowe i historyczne 53
         3.2.2. Inspiracje czeskim ruchem odrodzenia 
         narodowego 56
         3.2.3. Antagonizm polsko-rosyjski, 
         austroslawizm i inne konteksty myśli 
         Mickiewicza 65

Rozdział drugi. Mowa jako źródło romantycznego poznania 77
   1. Mitologia a język 77
   2. Język jako medium pamięci. Archeologia słowa 85
   3. Bóg, człowiek i objawienie w mowie 92
   4. Siła trzech znaków 100
   5. Duch mowy a mowa ducha 106

Rozdział trzeci. Mitolingwistyczny obraz Słowiańszczyzny 124
   1. Słoworody i próby etymologiczne 125
      1.1. Sławianie, Sclavi czy Słowianie? Rozważania 
      nad pochodzeniem nazwy plemiennej 128
         1.1.1. Sclavus saltans 133
         1.1.2. „Lud słowa, a raczej Słowa Bożego” 143
      1.2. Językowa mapa kultur 165
         1.2.1. Toponimy i mity geograficzne 167
            1.2.1.1. Gniezno znaczy ‘gniazdo’ 168
            1.2.1.2. Ojczyzna to nie „kawał ziemi” 178
            1.2.1.3. Między „czudem” a „swobodą” – 
            językowy obraz osady słowiańskiej 185
            1.2.1.4. „Kontynent słowiański” i jego 
            granice zakreślone w mowie 206
         1.2.2. Etno- i antroponimy. Od źródeł 
         tożsamości ku przeznaczeniu ludów słowiańskich 
         231
         1.2.3. Panteon bóstw starożytnych. Onomastyka 
         wierzeń i zabobonów 258
            1.2.3.1. Wampiry, upiory, strzygi 259
            1.2.3.2. Bogowie czarni i biali 264
            1.2.3.3. Słowiańskie prefiguracje bóstw 
            mitycznych 271
   2. Retrotopia słowiańska? 289

Rozdział czwarty. Projekty leksykograficzne 302
   1. Słowiańskie korzenie łaciny. O metodzie 
   porównawczej w [Próbie źródłosłowu II] 304
   2. Artykuł Cnota, czyli jak Mickiewicz wyobrażał 
   sobie „skrócenie Lindego” 316

Rozdział piąty. „Skąd przychodzimy i dokąd idziemy” 332

Bibliografia 338
Nota bibliograficzna 360
Indeks osób 361
NAZWA I FORMAT
OPIS
ROZMIAR

Przeczytaj fragment

NAZWA I FORMAT
OPIS
ROZMIAR
(pdf)
Wstęp
Brak informacji
(pdf)
Brak informacji

Inni Klienci oglądali również

14,36 zł
16,70 zł

Filozofia filologii

Autorzy artykułów poszukują odpowiedzi na pytania: „Czym jest, bywała lub może być filologia?”, „Kim jest filolog i czym się zajmuje?”, „Jak uzasadnia i jak legitymizuje to, co robi?” z rozmaitych dopełniający...
23,20 zł
29,00 zł

Droga do dorosłości. Pedagogika - filozofia - literatura piękna

Książka Jacka Hołówki i Anny Głąb Droga do dorosłości. Pedagogika – filozofia – literatura piękna należy do nowego nurtu humanistycznych narracji. Jest splotem różnych idei, poglądów, stanowisk. Brak tu niezmiennego, wy...
28,35 zł
31,50 zł

Filozofia i sztuka życia

Jestem głęboko przekonany, że „filozofia życia” (głównie aksjologia i etyka) pomaga zrozumieć życie ludzkie, a niektórym czytelnikom może pomóc w uprawianiu „sztuki życia”. W swojej obecnej pracy starałem si...
14,36 zł
16,70 zł

Filozofia i wartości. Tom III

Znaczną część tomu stanowią teksty, które Autor nazywa publicystycznymi – felietony, wywiady, listy. Odnosi się w nich do bieżących tematów, wydarzeń i sytuacji z przełomu XX i XXI wieku. Przekonuje, że filozofia – jako &bdquo...
9,36 zł
12,00 zł

Słowa i zbawienie. Dyskurs religijny w perspektywie filozofii Hilarego Putnama

Głównym zamierzeniem pracy jest sformułowanie poglądu na temat sensowności, racjonalności i prawdziwości dyskursu religijnego. Autor szuka inspiracji i podstaw dla swych przemyśleń w poglądach Hilarego Putnama, znanego i cenionego filozofa anali...
50,09 zł
55,65 zł

Filozofia kultury Augusta Cieszkowskiego

Wstęp. Filozofia kultury jako rozwoju człowieczeństwa.August Cieszkowski i jego Ojcze naszI. Na początku pierwszego rozdziału książki Kazimierza Kowalskiego pod tytułemFilozofia Augusta hr. Cieszkowskiego w świetle zasad filozofii św....
7,80 zł
10,00 zł

Filozofia i etyka interpretacji

Teksty prezentowane w tym tomie są zmodyfikowanymi wersjami części referatów wygłoszonych w trakcie konferencji, która odbyła się w Uniwersytecie Mikołaj Kopernika w Toruniu w maju 2005 roku.
9,89 zł
10,99 zł

Komedia romantyczna

Sam Ventura połączył swoją kancelarię prawniczą z kancelarią przyjaciela ze studiów i przeprowadza się do Sydney. Zaraz po przyjeździe na balu maskowym spotyka Ruby Clarkson, która przed laty zapadła mu w serce i pamięć. Nie wie, że Ruby ...
23,69 zł
31,59 zł

Po-twarz. Przekraczanie widzialności w sztuce i filozofii

Tytułową „po-twarz” można rozumieć co najmniej dwojako. Po pierwsze, w porządku czasowym. Twarz odsłania się przed nami bowiem nie tylko w sensie przestrzennym (jak w lustrzanym odbiciu), lecz nadchodzi po nas samych, nawiedza nas i nie poz...

Recenzje

Nikt nie dodał jeszcze recenzji. Bądź pierwszy!