Narracja w powieści graficznej
NARRACJA W POWIEŚCI GRAFICZNEJ TO: • Pierwsza książka poświęcona w całości narracji w powieści graficznej • Najbardziej aktualne i szczegółowe omówienie opracowań oraz teorii • Oryginalne teksty źródłowe z obszarów badawczych USA, Europy Zachodniej, Środkowej i Wschodniej opatrzone komentarzem • Propozycje nowych narzędzi badawczych, terminów i koncepcji Wydaje się, że komiksowi w Polsce wciąż brakuje odpowiednio donośnego głosu naukowców i teoretyków. Wprawdzie ukazuje się pismo krytyczno-komiksowe, organizowane są sesje komiksologiczne, powstają doktoraty i ciekawe książki bibliograficzne, ale my, praktycy i fani komiksów, wciąż odczuwamy niedosyt naukowej debaty, pogłębionej o najświeższe dokonania teoretyków światowych. Dlatego książka dr Kamili Tuszyńskiej jest tak ważna – autorka prezentuje aktualny stan dyskusji o powieści graficznej i przedstawia własne koncepcje. Fachowcom i zainteresowanym laikom przybliża historię, artystyczny język i narzędzia narracyjne gatunku. Mam nadzieję, że książka ta otworzy dyskusję o fenomenie, jakim jest powieść graficzna, tak wśród badaczy, jak i zwykłych (choć zapewne – tych bardziej zaawansowanych) odbiorców sztuki komiksu. Tomasz Kołodziejczak,wydawca komiksów.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-01-18670-8
- ISBN druku: 978-83-01-18552-7
- Liczba stron: 450
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wstęp 9 1. Stan badań nad narracją w komiksie 11 2. Kontekst kulturowy narracji 18 3. Narratologia transmedialna 22 4. Antropologiczna i kognitywistyczna narratologia powieści graficznej 22 5. Struktura książki 24 Część 1: Powieść graficzna jako dwumedium 26 1.1. Powieść graficzna i narracja 26 1.1.1. Historia terminu a historia powieści graficznej 27 1.1.2. Co to jest komiksowość: próby redefinicji komiksu 38 1.1.3. Myślenie narracyjne i opowiadanie jednym obrazem 43 1.2. Kategoria komiksowości. Dwumedialność 49 1.2.1. Medium hybrydowe 52 1.2.2. Język wizualny 58 1.2.3. Dwumedium 64 Część 2: Historia narratologii i teorii narracji komiksu 71 2.1. Cztery etapy narratologii 71 2.2. Pojęcia i terminy: różne słowniki 82 2.3. Początek teorii narracji w komiksie 87 Część 3: Narracja w powieści graficznej 91 3.1. Narracja i fokalizacja w powieści graficznej 91 3.1.1. Kto mówi i kto widzi w opowiadaniu 92 3.1.2. Instancje enuncjacji w powieści graficznej 98 3.1.3. Narracja, narratorzy i poziomy narracji 109 3.2. Kto opowiada? 117 3.2.1. Subiektywizacja przedstawienia w powieści graficznej 118 3.2.2. Narracje beznarratorskie: problem źródła narracji i „autora” 134 3.2.3. Podsumowanie stanu badań nad narracją i fokalizacją 146 3.3. Triada wizualna 149 3.3.1. Rekonceptualizacja sytuacji narracyjnych. 151 3.3.2. Koncepcja triady wizualnej 153 3.3.3. Narracja afektywno-ekspresywna. 157 Część 4: Strategie narracyjne w powieści graficznej 165 4.1. Strategie narracyjne w powieści graficznej 165 4.1.1. Opowiadanie o opowiadaniu 166 4.1.2. Gry z fikcją: metafikcja, autotematyzm, metalepsja 174 4.1.3. Narracja w narracji i intertekstualność 178 4.2. Jak opowiada (się) opowiadanie 188 4.2.1. Kształtowanie świata przedstawionego 191 4.2.2. Narracja i grafiacja 199 4.2.3. Jak opowiada powieść graficzna 205 4.3. Opowiadanie w powieści graficznej 211 4.3.1. Naruszenie kategorii komiksowości i opowiadalność 212 4.3.2. Typy wypowiedzi w powieści graficznej 222 4.3.3. Narracja wizualna: nieme powieści graficzne 231 Część 5: Spójność w powieści graficznej 240 5.1. Spójność: stan badań 240 5.1.1. Spójność w teorii tekstu i w narracji 241 5.1.2. Spójność w komiksie: problem szpalty 247 5.1.3. Różne koncepcje spójności 253 5.2. Spójność i brak spójności w powieści graficznej 264 5.2.1. Sygnał i szum w semiotyce oraz w teorii komunikacji 264 5.2.2. Sygnał i szum w powieści graficznej 268 5.2.3. Spójność w narracji homodiegetycznej i heterodiegetycznej 273 Część 6: Antropologia opowiadania w powieści graficznej 288 6.1. Narracja i antropologia 288 6.1.1. „Prawda” i fikcja w narracji 291 6.1.2. Dekonstrukcja metanarracji 295 6.1.3. Antropologia w powieści graficznej 303 6.2. Powieść graficzna i dekonstrukcja mitów 315 6.2.1. Ponowoczesne społeczeństwo i mity 317 6.2.2. Narracja ustna – mikronarracja – metanarracja 330 6.2.3. Dekonstrukcja mitów ponowoczesności 342 Część 7: Zwrot narratywistyczny w powieści graficznej 354 7.1. Zwrot narratywistyczny w historii. Opowiadanie historyczne 354 7.1.1. Niewiarygodność narratora 363 7.1.2. Historia niekonwencjonalna 368 7.1.3. Intermedialność, remediacja i transmedialność 377 7.2. Zwrot narratywistyczny w psychologii. Autonarracja jako sposób rozumienia świata 389 7.2.1. Tożsamość narracyjna i opowiadanie niefabularne 399 7.2.2. Autobiografizm w powieści graficznej. 407 7.2.3. Pakt autobiograficzny w powieści graficznej 410 Zakończenie 422 Bibliografia 425 Powieści graficzne 425 Literatura przedmiotu 426 Indeks 444