MENU

O psychologii i psychologach. Między uniwersytetem a praktyką

(eBook)
0.00  [ 0 ocen ]
 Dodaj recenzję
Rozwiń szczegóły »
  • Druk: Warszawa, 2021

  • Autor: Jerzy M. Brzeziński, Piotr K. Oleś

  • Wydawca: Wydawnictwo Naukowe PWN

  • Formaty:
    mobi
    ePub
    (Watermark)
    Watermark
    Znak wodny czyli Watermark to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie najbardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.

Dostępne formaty i edycje
Rok wydania
Cena
Cena katalogowa: 79,00 zł
55,30
Dodaj do schowka
Dostępność: online po opłaceniu
Produkt elektroniczny Plik do pobrania po realizacji zamówienia

O psychologii i psychologach. Między uniwersytetem a praktyką

Psychologia jest dynamicznie rozwijającą się dziedziną nauki. W ślad za poszerzaniem się zakresu wiedzy psychologicznej, postępującym rozwojem teorii oraz badań naukowych, powinno – przynajmniej w założeniach – postępować doskonalenie oddziaływań profesjonalnych. Psychologia, za sprawą szczególnego przedmiotu badań naukowych i profesjonalnych oddziaływań, stawia przed uprawiającymi ją specjalistami ogromną odpowiedzialność, także etyczną. Jednocześnie psycholog jako zawód zaufania społecznego pozostaje wciąż zawodem prawnie nieuregulowanym. Dodatkowo administracyjne zmiany w obszarze nauki i szkolnictwa wyższego nie pozostają bez wpływu na jakość kształcenia przyszłych psychologów.

Jerzy M. Brzeziński i Piotr K. Oleś stawiają pytanie: jak uprawiać niełatwy zawód psychologa, by był nieustannym wyzwaniem – dla siebie i innych, jak nie popadać w rutynę i nie dokonywać nieuzasadnionych uproszczeń?

W książce "O psychologii i psychologach" czytelnik znajdzie kompendium wiedzy na temat ścieżki kształcenia psychologów, możliwości poszerzania kompetencji zawodowych po dyplomie czy rozwoju kariery akademickiej. Autorzy wskazują na standardy prowadzenia badań naukowych, nauczania psychologii, a także dobre praktyki prowadzenia działalności profesjonalnej – czy to w gabinecie, czy to w roli eksperta lub popularyzatora wiedzy. Nie unikają przy tym krytyki zjawisk i procesów, które negatywnie wpływają na tożsamość zawodową psychologów oraz społeczne zaufanie do nich.

Przesłanie, jakie chcieliśmy oddać w tej monografii, sprowadza się do znajomości i przestrzegania kryteriów dobrych praktyk psychologicznych – w badaniach naukowych, kształceniu, świadczeniu usług psychologicznych, popularyzacji i wypełnianiu roli społecznej psychologa.

Jeszcze jednym ważnym celem – choć zabrzmi to nazbyt osobiście – było wyrażenie zawodowej tożsamości, identyfikacji zarówno z Uniwersytetem, jak i z psychologią i jej misją zawodu zaufania publicznego. Psychologia – z tej racji, że przygotowuje do pracy z ludźmi oraz, że uczestnikami naszych badań są konkretne osoby – jest nauką szczególną. Studia psychologiczne mają przygotowywać do rozumienia człowieka i do współdziałania z nim, są więc szczególnie odpowiedzialne, podobnie badania naukowe, publikowanie, formułowanie ekspertyz czy popularyzacja.

Z tekstu

DEBATA MISTRZÓW PSYCHOLOGII »

  • Sposób dostarczenia produktu elektronicznego
    Produkty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.
    Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.
    Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
  • Ważne informacje techniczne
    Minimalne wymagania sprzętowe:
    procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturach
    Pamięć operacyjna: 512MB
    Monitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bit
    Dysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejsca
    Mysz lub inny manipulator + klawiatura
    Karta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/s
    Minimalne wymagania oprogramowania:
    System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows Mobile
    Przeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5
    Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScript
    Zalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.
    Informacja o formatach plików:
    • PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
    • EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
    • MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
    • Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
    Rodzaje zabezpieczeń plików:
    • Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
    • Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wstęp XI
Podziękowania  XV
CZĘŚĆ I PSYCHOLOGIA JAKO NAUKA 3
1. Jaką nauką jest psychologia?  3
	1.1. Psychologia jest nauką empiryczną, która ma swoje osobliwości  3
	1.2. Osobliwości przedmiotu i metody psychologii  17
	1.3. Koncepcja człowieka 22
		1.3.1. Potrzeba założeń metasystemowych   22
		1.3.2. Kim jest człowiek? Dlaczego – będąc psychologiem – warto to wiedzieć 28
	1.4. Psychologia a inne dyscypliny naukowe: problemy interdyscyplinarne 38
CZĘŚĆ II PROBLEMY KSZTAŁCENIA PSYCHOLOGÓW 51
2. Skąd się biorą psychologowie – co zrobić, aby zostać dobrym psychologiem?   51
	2.1. Idea kształcenia na poziomie uniwersyteckim – czyli czemu służy studiowanie   51
	2.2. Studia psychologiczne na polskich uniwersytetach i w innych szkołach wyższych   67
		2.2.1. Zideologizowane początki studiów psychologicznych (1950 r.)  67
		2.2.2. Rozwój studiów po przełomie październikowym 1956 r 72
		2.2.3. Blaski i cienie prowadzenia studiów psychologicznych według deklaracji bolońskiej (1999 r. – I0 i II0 kształcenia) versus jednolite pięcioletnie studia magisterskie  80
	2.3. O potrzebie ogólnopolskich standardów kształcenia na studiach psychologicznych   89
		2.3.1. Trochę historii  90
		2.3.2. Jak mogą wyglądać studia psychologiczne? 94
	2.4. O jednolite standardy dla rozpraw doktorskich z psychologii  101
		2.4.1. Kontekst nowej ustawy z 20 lipca 2018 r.: Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce  102
		2.4.2. Kryteria dobrej rozprawy doktorskiej 108
3. Co po dyplomie magisterskim – nieustające doskonalenie zawodowe i podejmowanie nowych wyzwań zawodowych 125
	3.1. Co dają, a czego nie dają studia magisterskie i co można dzięki nim osiągnąć?  125
		3.1.1. Co wynosimy z uczelni?  125
		3.1.2. A czego studia nie dają i jak zdobyć „to”, czego nie dają?  132
		3.1.3. Studia przygotowują do pracy badawczej i praktyki psychologicznej  135
	3.2. Zawód psycholog   136
	3.3. Psycholog – jako profesjonalista, badacz i nauczyciel akademicki   142
	3.4. Europejski Certyfikat Psychologa EuroPsy  147
		3.4.1. Czym jest EuroPsy?   147
		3.4.2. Model kompetencji zawodowych   151
		3.4.3. EuroPsy w Europie i w Polsce 154
	3.5. Specjalizacja, certyfikat, uprawnienia 159
	3.6. Konieczność ustawicznego kształcenia  163
CZĘŚĆ III PSYCHOLOG JAKO PROFESJONALISTA 171
4. Jedna jest psychologia, ale z wieloma zastosowaniami  171
	4.1. O integracji teorii i badań empirycznych z praktyką psychologiczną  171
	4.2. Od teorii do praktyki. Cztery fazy przejścia od wyników badania naukowego do ich praktycznych zastosowań 174
		4.2.1. Faza I – wytworzenia wiedzy naukowej  176
		4.2.2. Faza II – upowszechniania wyników 178
		4.2.3. Faza III – opracowania Programu Praktycznego Działania (PPD) 180
		4.2.4. Faza IV – aplikacji PPD  187
	4.3. Praktyka oparta na dowodach empirycznych 189
		4.3.1. Diagnoza oparta na dowodach empirycznych 192
		4.3.2. Terapia oparta na dowodach empirycznych 206
		4.3.3. Terapia i inne rodzaje profesjonalnej aktywności oparte na dowodach empirycznych 216
5. Gdy psycholog występuje jako ekspert   225
	5.1. Trzy role eksperckie podejmowane przez psychologa 225
	5.2. Psycholog-badacz jako kompetentny krytyk naukowy  232
	5.3. Dobre „wychowanie” badacza-krytyka   244
		5.3.1. Postawa krytycznej otwartości  244
		5.3.2. Odporność na pokusy 253
		5.3.3. Unikanie konfliktu interesów 254
	5.4. Niepożądane społeczne skutki złej krytyki naukowej  256
	5.5. Psycholog-profesjonalista jako biegły sądowy 262
	5.6. Psycholog-profesjonalista jako doradca i autor ekspertyz   269
6. Gdy psycholog występuje jako popularyzator   277
	6.1. Kto, co i jak powinien popularyzować?  277
		6.1.1. Istota popularyzacji 277
		6.1.2. Cztery poziomy popularyzacji  282
	6.2. W kierunku ustalenia granic popularyzacji wiedzy   292
7. Gdy psycholog angażuje się w działalność społeczną  303
	7.1. Ochrona zdrowia psychicznego jednym z priorytetów Unii Europejskiej   303
		7.1.1. Skutki rozwoju cywilizacji a społeczna rola psychologów  306
		7.1.2. Psycholog jako badacz zjawisk społecznych   310
		7.1.3. Psycholog zaangażowany w procesy społeczne  311
		7.1.4. Psycholog świadczący pomoc wobec wyzwań i problemów społecznych   315
	7.2. Przeciwdziałanie negatywnym zjawiskom   316
	7.3. Promocja zdrowia i jakości życia   321
		7.3.1. Psycholog pomaga w zdrowiu i chorobie   321
		7.3.2. Psycholog a problemy i potrzeby osób starszych  324
	7.4. Interwencja 327
8. Psycholog wobec problemów współczesności   335
	8.1. Niektóre problemy popandemicznego świata  335
		8.1.1. Lęk jako reakcja na pandemię i lęki społeczne  335
		8.1.2. Trudne relacje społeczne w okresie pandemii i po niej  337
		8.1.3. Lęk przed śmiercią   338
		8.1.4. Popandemiczny wzrost?   339
	8.2. Czterowymiarowy model zmian człowieka XXI wieku   340
		8.2.1. Przemiany kulturowe o charakterze globalnym  340
		8.2.2. Niepewność, iluzja wolności a tożsamość   342
		8.2.3. Wymiary zmian  343
		8.2.4. Człowiek wobec nowej fali cywilizacji  346
	8.3. Psychologiczne implikacje zmian   349
		8.3.1. Świat realny i wirtualny  349
		8.3.2. Kultura młodych a tradycja 350
		8.3.3. Brak tożsamościowego zakorzenienia i lęk przed przyszłością 352
		8.3.4. Problem autentyczności  353
		8.3.5. Uzależnienia, agresja społeczna, odmienność 356
		8.3.6. Sens życia i ekonomia działań  358
		8.3.7. Psychologia i psychologowie też będą inni 361
	8.4. Jeszcze o wyzwaniach popandemicznego świata   362
		8.4.1. E-interwencje 364
		8.4.2. Niepewność i kryzys autorytetów   366
		8.4.3. Psychologia: globalna czy lokalna? 367
		8.4.4. Jak pracować z ludźmi w świecie kulturowo zróżnicowanym 368
		8.4.5. Problemy a możliwości adaptacyjne człowieka  371
CZĘŚĆ IV NIE TYLKO WIEDZA… 375
9. Nie tylko twarda wiedza naukowa, lecz także empatia   375
	9.1. Co jest potrzebne w zawodzie psychologa: wiedza i empatia  375
	9.2. Profesjonalizm jako synteza wiedzy i empatii 376
	9.3. Osiem cnót psychologicznych  380
		9.3.1. Uważność   381
		9.3.2. Otwartość   382
		9.3.3. Wrażliwość   385
		9.3.4. Asertywność 387
		9.3.5. Rzetelność   389
		9.3.6. Odpowiedzialność 392
		9.3.7. Dalekowzroczność   394
		9.3.8. Pokora  396
		9.3.9. W kierunku metacnoty?   398
	9.4. Jak to osiągnąć?   401
	9.5. Podatność i odporność na wpływy kulturowe  405
10. Wrażliwość etyczna psychologa: badacza i profesjonalisty   411
	10.1. Znaczenie wrażliwości etycznej w kształceniu i funkcjonowaniu zawodowym psychologów 411
	10.2. Etyczny kontekst badania naukowego   420
		10.2.1. Naukowa ważność podejmowanej tematyki  420
		10.2.2. Podstawy kompetencyjne badacza  424
		10.2.3. Umiejętności w zakresie planowania danego badania empirycznego   425
		10.2.4. Przeprowadzanie badania empirycznego 427
		10.2.5. Wyciągnięcie wniosków z przeprowadzonego badania   429
		10.2.6. Traktowanie osób badanych  433
			10.2.6.1. Prawo do poszanowania godności   433
			10.2.6.2. Prawo do zapewnienia bezpiecznego udziału w badaniu  440
			10.2.6.3. Prawo do wyrażenia w pełni świadomej zgody na udział w badaniu oraz do informacji o badaniu i wykorzystaniu przez badacza wyników  442
			10.2.6.4. Prawo do poszanowania poufności, prywatności oraz anonimowości  446
			10.2.6.5. Kilka uwag o zakresie działania uniwersyteckich komisji etycznych   449
		10.2.7. Uczciwość badacza – naganne etycznie odstępstwa od naukowych standardów  454
			10.2.7.1. p-hacking, fishing expedition (p < 0,05); efekt szuflady ( file drawer effect, publication bias)  455
			10.2.7.2. HARKing (hypothesizing after the results are known)   460
			10.2.7.3. Fabrykowanie danych ( fabrication), fałszowanie danych ( falsification), plagiatowanie (plagiarism)   461
			10.2.7.4. Ghostwriting oraz guest authorship   467
			10.2.7.5. Publikowanie w „drapieżnych” czasopismach (predatory journals)   470
			10.2.7.6. Organizowanie się badaczy w „spółdzielnie autorów”   471
	10.3. Etyczny kontekst działalności profesjonalnej  475
		10.3.1. Etyka a praktyka psychologiczna  475
		10.3.2. Etyka w praktyce psychologicznej  478
		10.3.3. Nowe wyzwanie dla uniwersytetów  483
		10.3.4. Poszanowanie praw klientów, pacjentów i innych adresatów usług psychologicznych  486
			10.3.4.1. Etyka w diagnostyce i psychoterapii   486
			10.3.4.2. Etyka w psychologii biznesu 500
		10.3.5. Etyczne problemy w praktyce psychologicznej   505
	10.4. Konieczność funkcjonujących regulacji prawnych dotyczących zawodu psychologa  513
Literatura   517
Indeks nazwisk   545
Indeks rzeczowy   552
O Autorach 562
NAZWA I FORMAT
OPIS
ROZMIAR

Przeczytaj fragment

NAZWA I FORMAT
OPIS
ROZMIAR
(mobi)
Brak informacji
(epub)
Brak informacji

Inni Klienci oglądali również

48,45 zł
64,60 zł

Refleksologia w praktyce

Teraz i Ty, podobnie jak mistrzowie potężnych praktyk Wschodu na przestrzeni tysięcy lat, możesz czerpać z dobrodziejstw chińskiej refleksologii. Ta pradawna sztuka leczniczego masażu stóp pozwala usprawnić przepływ uniwersalnej leczniczej energ...
25,25 zł
28,05 zł

Uniwersytety ludowe. Pomiędzy starymi a nowymi wyzwaniami Tom 5

Z serii SZKOŁA-PAŃSTWO-SPOŁECZEŃSTWO ukazały się: Tom I: Z dziejów kultury i oświaty od średniowiecza do początków XX wieku, pod redakcją naukową Krzysztofa Jakubiaka i Tomasza MaliszewskiegoTom II: W kręgu d...
21,50 zł
25,00 zł

Nacjonalizm i tożsamość palestyńska między polityką religią i kulturą popularną

Książka budzi uznanie przede wszystkim z uwagi na udaną próbę analizy interdyscyplinarnej (co nie jest zadaniem łatwym), szeroką znajomość omawianej problematyki, umiejętność wyjaśniania przez autora złożonych zjawisk tożsamości powiązanych siln...
28,48 zł
33,90 zł

Dziewczyna z głową w chmurach. Między stronami życia. Tom 3

Czasem warto pozwolić sobie na to, aby złapać dystans i dostrzec to, co najważniejsze. Trzeci tom toruńskiej sagi „Między stronami życia”. Beata Jaworska to rozchwytywana projektantka wnętrz. Uwielbia swoją pracę, ale jej oczkiem w głowie...
6,09 zł
8,70 zł

Nanotechnologia w praktyce. Rozdział 4

ROZDZIAŁ 4 Z PUBLIKACJI PT. "NANOTECHNOLOGIA W PRAKTYCE", REDAKCJA KAMILA ŻELECHOWSKA. Jest to pierwsza tego typu pozycja na rynku polskim. Dostarcza praktycznej wiedzy dotyczącej przeprowadzania doświadczeń laboratoryjnych z obszaru nanotech...
27,52 zł
32,00 zł

Nie-miejsca. Teorie spacjalne we współczesnych praktykach interpretacyjnych

Monografia Nie-miejsca. Teorie spacjalne we współczesnych praktykach interpretacyjnychma na celu prezentację analiz prowadzonych na polu metodologii badań przede wszystkim literaturoznawczych, ale nie tylko, ujmowanych w perspektywie komparatyst...
66,94 zł
89,25 zł

Słownik biograficzny profesorów uniwersytetów Drugiej Rzeczypospolitej. Uniwersytet Jagielloński

Słownik biograficzny profesorów uniwersytetów Drugiej Rzeczypospolitej. Uniwersytet Jagielloński jest efektem realizacji grantu Narodowego Programu Rozwoju Humanistyki. Na całość publikacji składa się sześć części, każda z nich dotyczy je...
19,11 zł
27,30 zł

Sarmackie theatrum. T. 5: Między księgami

Publikowany piąty tom wydawnictwa Zakładu Historii Literatury Baroku i Dawnej Książki zgodnie ze swym tytułem – Między księgami – odnosi się do szeroko pojmowanego procesu powstawania książki w okresie staropolskim, jej kolejnych edycji, ra...
46,02 zł
59,00 zł

Prawo zamówień publicznych w praktyce

Publikacja pokazuje, jak zmieni się Prawo zamówień publicznych od 1 stycznia 2021 r. Autorka, praktyk z wieloletnim doświadczeniem, koncentruje się na ukazaniu nowych rozwiązań. Przystępnie objaśnia – również na przykładach &n...

Recenzje

Nikt nie dodał jeszcze recenzji. Bądź pierwszy!