Od intuicji językowej
Książka podejmuje zagadnienie intuicji językowej, która nie doczekała się jak do tej pory praktycznie żadnych opracowań naukowych ani badań empirycznych. Tymczasem intuicja towarzyszy każdemu użytkownikowi języka i stanowi o jego biegłości językowej, a także bystrości w sytuacjach nowych czy niejasnych, które wymagają natychmiastowej oceny, diagnozy i działania. Intuicja językowa to rodzaj inteligentnego instynktu, od którego zależy często sukces lub porażka. Jako stary mechanizm ewolucyjny działa w obszarze podświadomości lub na obrzeżach świadomej uwagi skąd pochodzi jej ,,tajemniczy” charakter, ale także siła manifestująca się w jej natychmiastowych decyzjach ujawniających się użytkownikowi języka często jako ,,pierwsza myśl” czy też wyczuwalne możliwości.
Książka autorstwa Wioletty A. Piegzik to wnikliwe, rzetelne i wielowymiarowe studium poświęcone roli intuicji językowej w nauczaniu języków obcych na przykładzie języka francuskiego. Zainteresuje ona nie tylko specjalistów od dydaktyki języka francuskiego czy innych języków, ale też uczniów i studentów, którzy chcą osiągać najszybsze i najlepsze wyniki w nauce, a później skutecznie komunikować się w danym języku. Ciekawość swą zaspokoją również badacze języka, psycholingwiści, psychologowie, filozofowie oraz wszyscy ci, którzy – parafrazując słowa Steve’a Jobsa – nie pozwalają, aby hałas cudzych opinii zagłuszył ich własny wewnętrzny głos, którzy mają odwagę kierować się sercem i intuicją.
prof. UŚ Katarzyna Kwapisz-Osadnik,
Niezwykle solidnie opracowana część metodologiczna zawiera omówienie przedmiotu, celu i pytań badawczych, użytych narzędzi i trybu ich zastosowania, procedury badawczej i wyboru badanej grupy. Pozyskane w badaniu dane zostały poddane szczegółowo opisanej analizie statystycznej, której wyniki przedstawiono także w sposób graficzny. Ta część publikacji jest istotna z punktu widzenia rzetelności naukowej i może stanowić cenny element kształcenia młodych badaczy.
dr hab., prof. UW Ewa Pilecka,