Od socjologii do pracy socjalnej
To oryginalna i interesująca propozycja zastosowania perspektywy interdyscyplinarnej, która łączy rozległą wiedzę w zakresie tytułowej problematyki zarówno na poziomie empirii, jak i teorii z postawą rozumiejącą wspartą badaniami i przemyśleniami. Dociekając istoty fenomenu dzieciństwa, autorka sięga po indywidualne trajektorie biograficzne i skupia się na obszarach ich działania jako podmiotów sprawczych. Próbuje ukazać, w jakim stopniu dzieci są aktorami życia społecznego, wpływają na zwiększenie kontroli nad swoim życiem, wiary we własne życie i swoje możliwości, a także, w jakich przestrzeniach społecznych wzbogacają swoją wiedzę, kompetencje i umiejętności. Książka jest w pewnym sensie pionierskim przedsięwzięciem pokazania problematyki dziecka i dzieciństwa w perspektywie, która nadaje jej walor ważnej lektury dla socjologów, pedagogów, specjalistów pracy socjalnej oraz tych, dla których sprawa dziecka i dzieciństwo są niezwykłej wagi.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-233-3542-9
- ISBN druku: 978-83-233-3542-9
- Liczba stron: 274
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wprowadzenie 7 Część I. Dzieciństwo jako kategoria analizy teoretycznej 13 Rozdział 1. Fenomen dzieciństwa w ujęciu interdyscyplinarnym 19 1.1. Koncepcja dziecka jako osoby w refleksji antropologiczno-filozoficznej 19 1.2. Obrazy dzieciństwa w ujęciu historycznym 33 1.3. Znaczenie dzieciństwa w biografii człowieka – perspektywa psychologiczna 40 1.4. Wizja dziecka i dzieciństwa w naukach pedagogicznych 51 Rozdział 2. Dzieciństwo w przestrzeni społecznej 63 2.1. Dzieciństwo w perspektywie społeczno-kulturowej 63 2.2. Dzieciństwo w przestrzeni wybranych problemów społecznych 81 2.3. Rodzicielstwo i dzieciństwo w kontekście współczesnych przemian społecznych 93 2.4. Polityka wobec dziecka i dzieciństwa 102 Rozdział 3. Socjologiczna praca socjalna wobec dziecka i dzieciństwa 113 3.1. Jednostka wobec problemu tożsamości we współczesnym świecie 113 3.2. Tożsamość(ci) dziecka w pracy socjalnej 121 3.3. Wybrane perspektywy teoretyczne (w) nowoczesnej pracy socjalnej oraz ich znaczenie w ujęciu problematyki dziecka i dzieciństwa 134 3.4. Z badań nad dzieckiem i dzieciństwem w pracy socjalnej 138 Część II. Dzieciństwo przez pryzmat przeprowadzonych badań empirycznych 145 Rozdział 1. Koncepcja i warsztat badań 147 1.1. Założenia i cele projektu badawczego 147 1.2. Pytania badawcze 152 1.3. Metodologia badań i źródła danych empirycznych 155 Rozdział 2. (Re)konstrukcja obrazów dziecka i dzieciństwa z perspektywy dziecka jako eksperta 159 2.1. Struktura społeczno-demograficzna badanych 159 2.2. Status społeczny dziecka i dzieciństwa 163 2.3. Obraz(y) dorosłości w perspektywie badanych 169 2.4. Dzieciństwo i dorosłość – wspólne przestrzenie 172 2.5. Dziecięca filozofia wartości 178 2.6. Specyfika relacji z dorosłymi 185 2.7. Dziecko – nauczycielem dorosłego 193 Rozdział 3. (Re)konstrukcje obrazów dziecka i dzieciństwa w narracjach dorosłych 197 3.1. Struktura społeczno-demograficzna badanych dorosłych 197 3.2. Oblicza dzieciństwa z perspektywy dorosłych 200 3.3. Dorośli w polu wzajemnych relacji z dziećmi 203 3.4. Dorośli Inni o dzieciństwie 207 Część III. Dzieciństwo w bezpośredniej praktyce pracy socjalnej 213 Rozdział 1. Rekomendacje dla teorii i praktyki 215 1.1. Model(e) pracy z dzieckiem i rodziną – nowe spojrzenie 215 1.2. W stronę edukacji dorosłych 220 Rozdział 2. Poszukując dróg rozwoju refleksji nad działaniem w przestrzeni pracy socjalnej 225 Bibliografia 231 Aneks 253 Bibliografia 365