Pedagogika zdrowia w teorii i praktyce
Monografia zawiera charakterystykę sposobów patrzenia na problem zdrowia w ujęciu historycznym, jak i próbą nakreślenia współczesnych obszarów poznawczo-badawczych w dziedzinie pedagogiki zdrowia. Ma na celu także ukazanie miejsca pedagogiki zdrowia w przestrzeni subdyscypliny wprowadzającej do ogólnego systemu kształcenia i wychowania treści biologiczno-medycznych, mających znaczenie dla kształtowania osobowości młodego człowieka pod kątem dbałości o zdrowie i rozwój. Ponadto wskazanie dalszych kierunków rozwoju tejże pedagogiki zdrowia. Publikacja jest wieloautorską monografią, w której problem zdrowia w pedagogice został ukazany z różnych perspektyw historycznej, poznawczo-badawczej oraz wypracowania wskazań dla praktyki edukacyjnej (zdrowotnej) na różnych poziomach nauczania. Monografia jest adresowana do szerokiego grona odbiorców – teoretyków i praktyków – zainteresowanych złożonymi problemami zdrowotnymi, społecznymi, socjalnymi i pedagogicznymi. Publikacja może także być wykorzystana w procesie edukacyjnym studentów różnych kierunków nauk społecznych, humanistycznych, kultury fizycznej oraz nauk o zdrowiu.
- Kategorie:
- Redakcja: Bożena Zawadzka, Tomasz Łączek
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-7133-701-7
- ISBN druku: 978-83-7133-701-7
- Liczba stron: 556
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Spis treści Wstęp 9 Część I. Wokół tożsamości pedagogiki zdrowia i kontekstów jej uprawiania Anna Gaweł Refleksje wokół tożsamości naukowej pedagogiki zdrowia 15 Barbara Woynarowska Nowe koncepcje i strategie w edukacji zdrowotnej w Europie 29 Ewa Syrek Subdyscypliny pedagogiki, socjologii i psychologii. Konteksty interdyscyplinarnego zainteresowania zdrowiem i chorobą w naukach społecznych 43 Agnieszka Linca-Ćwikła Orientacja aksjologiczna w wychowaniu zdrowotnym. Perspektywa personalistyczna 61 Beata Fedyn Pedagogika zdrowia a edukacja zdrowotna (wybrane zagadnienia) 75 Bożena Zawadzka Pedagogika zdrowia (ujęcie historyczne) 83 Część II. Wątki historyczne w pedagogice zdrowia Bożena Matyjas Integralna koncepcja wychowania w ujęciu Heleny Radlińskiej (punkt widzenia pedagogiki społecznej) 93 Barba ra Kla sińska Tradycyjne lecznictwo ludowe. Ponadczasowa mądrość w pedagogice zdrowia 105 Teresa Gumuła Promocja zdrowia w prasie kobiecej pod koniec XIX i w początkach XX wieku. Inspiracje dla współczesności 117 Małgorzata Kal iszewska Eliza Freinet – promotorka zdrowia 131 Część III. Funkcjonowanie człowieka i budowanie zasobów dla zdrowia Anna Kowalewska Zdrowie i zagrożenia zdrowia a edukacja zdrowotna dzieci i młodzieży 145 Andrzej Krawański Aktywny pacjent/klient, czyli pedagogika zdrowia w rehabilitacji 163 Adam A. Zych W kierunku geragogiki inicjacyjnej, inkluzyjnej, integracyjnej 183 Ewa Nowak Jakość życia i sytuacja zdrowotna Polaków 191 Tadeusz Sakowicz Zdrowie więźniów jako specyficzny przedmiot badań pedagogicznych i społecznych 207 Dorota Wolska-Prylińska Profesje społeczne i medyczne. Możliwości i bariery współdziałania 221 Toma sz Łączek Jakość życia a sukces życiowy młodzieży 231 Część IV. Środowisko rodzinne a zdrowie dziecka Irena Pufal-Struzik Problemy zdrowotne w rozwoju dzieci zdolnych 247 Joanna Zeml ik Wiek rozwojowy. Interdyscyplinarne problemy zdrowotne 259 Justyna Klam ka Sytuacja zdrowotna dzieci w rodzinach niepełnych 269 Marta Wilk Rola kompetencji wychowawczych rodziców i rozpoznawanie zagrożeń związanych z używaniem substancji psychoaktywnych przez dzieci 279 Anna Przygoda Rodzina dotknięta cukrzycą dziecka. Potrzeby i trudności 295 Monika Zaręba Środowisko rodzinne a wczesne wspomaganie rozwoju dzieci urodzonych przed czasem 305 Małgorzata Wolska-Długosz Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka z zespołem Downa (studium przypadku) 319 Joanna Błońska Seksualność osób niepełnosprawnych intelektualnie 337 Elżbieta Klima Środowisko rodzinne a stan psychiczny dziecka i młodego człowieka 345 Część V. Edukacja zdrowotna odpowiedzią na potrzeby i zagrożenia Ewelina Suska, Jerzy T. Marcinkowski Konsumpcja substancji psychoaktywnych w ciąży. Możliwości optymalizacji działań profilaktycznych 361 Dorota Olczak-Kowal czyk, Joanna Zeml ik Próchnica wczesnego dzieciństwa. Monitoring populacji dzieci w wieku przedszkolnym w świetle najnowszych badań 369 Anna Stawecka Psychopedagogiczne aspekty odbioru telewizji przez dzieci w wieku wczesnoszkolnym 381 Ryszard Błaszkiewicz Dzieci w świecie nowych technologii. Zagrożenia zdrowotne 393 Marianna Charzyńska-Gula , Beata Zięba -Kołodziej Edukacja onkologiczna w szkole (głos w dyskusji) 403 Stanisław Góźdź, Jadwiga Zapa ła, Mirosława Tekiel, Marzena Pyk Edukacja onkologiczna dzieci i młodzieży w województwie świętokrzyskim 417 Marek Kątny Problemy dzieci z chorobą przewlekłą (białaczką) w świetle powojennej prozy dla młodych odbiorców 431 Rafał Kołodziejczyk Działania profilaktyczne i diagnoza uzależnienia od Internetu 445 Ilona Gembal czyk Potrzeby i zachowania dzieci w zakresie żywienia 457 Edyta Kierczuk, Elżbieta Huk-Wieliczuk Stosowanie diet odchudzających przez młodzież licealną z dwóch środowisk – wielkomiejskiego i małomiasteczkowego 467 Karolina Wiśniewska Zdrowie jako czynnik różnicujący niepowodzenia szkolne młodzieży gimnazjalnej 477 Część VI. Akademickie przygotowanie nauczycieli do prowadzenia edukacji zdrowotnej w szkole Weronika Wrona-Wolny Refleksje nad przygotowaniem nauczycieli wychowania fizycznego do prowadzenia edukacji zdrowotnej w szkole w świetle badań własnych 493 Paweł Fryderyk Nowak Wychowanie fizyczne jako wiodący przedmiot szkolnej edukacji zdrowotnej 507 Elżbieta Huk-Wieliczuk, Anna Czeczuk, Katarzyna Wójtowicz-Chomicz Potrzeba kształcenia studentów akademii wychowania fizycznego w zakresie realizacji zagadnień dotyczących narkotyków projektowanych 521 Justyna Adam iak Poglądy i nastawienie nauczycieli wychowania fizycznego wobec edukacji zdrowotnej w szkole 533 Anna Maria Turosz, Anna Brojek, Krzysztof Sychowicz Profil kompetencji społecznych studentów – przyszłych animatorów prozdrowotnego stylu życia 545 Anna Brojek, Anna Maria Turosz, Krzysztof Sychowicz Adaptacja studentów pierwszego roku jako czynnik wspomagający zdrowie 559 Noty o autorach 573