Przegląd Socjologiczny t. 56 z. 1/2007
Od Redakcji Niniejszy tom Przeglądu Socjologicznego poświęcony jest sondażowym badaniom opinii publicznej, a przede wszystkim sondażom wyborczym. Ich wzrastająca rola w dyskursie publicznym i marketingu politycznym wpływa na wizerunek wszelkich socjologicznych badań empirycznych i samej socjologii. Warto więc pogłębiać rozważania nad ich rolą we współczesnym społeczeństwie i metodologicznymi problemami ich stosowania. Przedstawione teksty zostały przygotowane przez przedstawicieli różnych ośrodków akademickich, instytutów badawczych i analitycznych. Prezentują różnorodne rozważania dotyczące: historii zmian zapisów prawnych regulujących możliwość publikowania sondaży preferencji wyborczych; roli sondaży w procesie politycznym i w życiu społecznym z perspektywy komunikowania społecznego; postulatów modyfikacji technik badawczych; wykorzystywania wiedzy o populacji badanej do wyboru odpowiedniej techniki doboru próby i psychologii poznawczej do interpretacji rezultatów sondaży przedwyborczych i wyników wyborów; analizy rynku sondaży przedwyborczych; roli sondaży w marketingu politycznym; ewolucji procesu akulturacji badań sondażowych;nowych modeli respondenta (obywatela, wolontariusza, konsumenta, internauty) oraz analiz porównawczych w badaniach sondażowych.
- Kategorie:
- Redakcja: Jolanta Kulpińska, Krystyna Lutyńska, Marek Czyżewski, Paweł Starosta, Wielisława Warzywoda-Kruszyńska, Zbigniew Bokszański
- Język wydania: polski
- ISSN: 0033-2356
- Liczba stron: 320
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
SONDAŻE WYBORCZE – WIEDZA CZY TOWAR Spis treści ARTYKUŁY Od redakcji ............. 7 Polska demokracja sondażowa Antoni S u ł e k – Walka o wolność publikacji wyników sondaży wyborczych w Polsce ........ 9 Lena K o l a r s k a - B o b i ń s k a – Rola sondaży w procesie politycznym ............. 31 Marek C z y ż e w s k i – Sondaże: polityka, media, wiedza. Katalog wątpliwości ........... 39 Anna K u b i a k – Destrukcja procesu akulturacji badań sondażowych w Polsce..................... 61 Marek J e z i ń s k i – Elity, marketing polityczny, wybory. Uwagi na marginesie wyborów prezydenckich i parlamentarnych......... 79 O metodzie badań sondażowych Miroslaw S z r e d e r – O roli informacji spoza próby w badaniach sondażowych .................. 97 Wojciech J a b ł o ń s k i – Rynek sondaży przedwyborczych w Polsce ..................... 109 Wiesława D ą b a ł a – Próby CBOS oraz szacowanie na ich podstawie parametrów populacji w badaniach sondażowych po roku 2000- 129 Agnieszka K r e t e k - K a m i ń s k a – Wolontariusz, konsument, internauta – nowe formy partycypacji obywatelskiej, nowy model respondenta.................................. 145 Katarzyna G r z e s z k i e w i c z - R a d u l s k a – Obywatel jako respondent?......... 175 Aneta K r z e w i ń s k a – Wykorzystanie psychologii poznawczej do interpretacji rezultatów sondaży przedwyborczych i wyników wyborów....................... 203 O badaniach porównawczych Paweł D a n i ł o w i c z – Problemy badań i analiz porównawczych. Zarys problematyki.... 221 Maria Z i e l i ń s k a – Pogranicze i centrum. Wybrane problemy analiz porównawczych w badaniach sondażowych.................... 245 RECENZJE Dominika Maison, Artur Noga-Bogomilski (red.), Badania marketingowe. Od teorii do praktyki, Gdańsk 2007, GWP – rec. Wojciech Jabłoński ........ 265 Adele E. Clarke: Situational Analysis. Grounded Theory After the Postmodern Turn, Thousand Oaks, CA: Sage 2005 – rec. Anna K a c p e r c z y k.................... 267 KRONIKA Włodzimierz W i n c ł a w s k i – Wyimki z kalendarza socjologii polskiej ............... 273 List of contents Articles Antoni S u ł e k – A battle over freedom to publish election poll results in Poland ...... 30 Lena K o l a r s k a - B o b i ń s k a – The role of surveys in the political process ........ 38 Marek C z y ż e w s k i – Surveys: politics, media and knowledge. A catalogue of doubts ...... 59 Anna K u b i a k – The decline of survey acculturation in Poland ............... 77 Marek J e z i ń s k i – Elites, political marketing, elections. Sideline remarks on presidential and parliamentary elections................................. 96 Miroslaw S z r e d e r – Surveys and information beyond the sampling frame ............ 108 Wojciech J a b ł o ń s k i – The market of pre-election polls in Poland............... 128 Wiesława D ą b a ł a – CBOS samples as a source of population parameter estimations in post-2000 surveys .......................... 143 Agnieszka K r e t e k - K a m i ń s k a – A volunteer, consumer and Internet user: new forms of civic participation, a new respondent type............................... 174 Katarzyna G r z e s z k i e w i c z - R a d u l s k a – A citizen as a respondent?............................ 202 Aneta K r z e w i ń s k a – Interpretation of pre-election poll findings and election results from the perspective of cognitive psychology...........220 Paweł D a n i ł o w i c z – Comparative studies and analyses. The scale of a problem......... 243 Maria Z i e l i ń s k a – The centre and borderlands. Comparative survey studies - a range of issues........................... 264