Przegląd Socjologiczny t. 64 z. 1/2015
This issue of Sociological Review commemorates the 25th anniversary of the adoption by the UN General Assembly of The Convention on the Rights of the Child on November 20, 1989. It should be recalled that the beginnings of children’s studies and the sociology of childhood coincided in time with the introduction of this treaty, which established international standards for children’s protection and development. The Convention aims at safeguarding the youngest society members from different forms of abuse, exploitation and violence, as well as at promoting their rights to a decent standard of living and to broad social participation. The authors of the articles presented herein, representing the current sociological attitude towards children and youth, follow these assumptions. The articles thus mirror some important attributes of contemporary children’s studies – its cognitive multidimensionality, differentiated quantitative and qualitative methodologies, the shift from “research on children” to “ research with children”, scholars’ interest in the results of comparative studies (especially the results of natural sciences), and the concern about the practical implementation of research outcomes. The main topics tackled in this collection of texts are children’s poverty and social inequalities rooted in the first phase of their life cycle, suffering and various risks experienced by children and teenagers, framed in both the national and international contexts, as well as children’s quality of life, youngsters’ well-being, youth participation, civic engagement and the new concept of investing in children. Children, considered as equal social actors and citizens – although still most vulnerable to abuse, discrimination and social exclusion – are presented in the framework of their complicated networks of relationships with peers, adults, collectivities and societies, the welfare state, social policy institutions and other organizations, with the notion to important factors decisive for their present life and their future.
- Kategorie:
- Redakcja: Jolanta Kulpińska, Kaja Kaźmierska, Marek Czyżewski, Paweł Starosta, Wielisława Warzywoda-Kruszyńska, Zbigniew Bokszański
- Język wydania: angielski
- ISSN: 0033-2356
- Liczba stron: 164
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Editorial ..................................... 7 Articles Wielisława Warzywoda-Kruszyńska “Investing in Children”: a dominant discourse on childhood and children in 21st century......... 9 „Inwestowanie w dzieci” – dyskurs o dzieciach i dzieciństwie dominujący w XXI wieku. Dagmar Kutsar From poverty to wellbeing: Children as subjects of sociological research and emerging agents on the policy arena in Estonia ..................... 27 Od ubóstwa do jakości życia: dzieci jako podmiot w badaniach socjologicznych i na arenie politycznej Estonii. Marta Petelewicz The relationship between children’s quality of life and the socio-economic status of the family. The case of Lodz, Poland .................... 43 Zależności pomiędzy jakością życia dzieci a statusem społeczno-ekonomicznym rodziny. Na przykładzie Łodzi. Anna Wrona, Agnieszka Małkowska-Szkutnik, Hanna Tomaszewska-Pękała Perceived support from parents, teachers and peers as a factor of early leaving from upper secondary schools in Poland ......... 61 Odczuwane wsparcie ze strony rodziców, nauczycieli i rówieśników a ryzyko przedwczesnego porzucania szkoły średniej w Polsce. Stella Strzemecka School integration in the eyes of migrant children. Based on the Polish migration to Norway ............................................... 81 Integracja szkolna oczami dzieci migrantów. Na przykładzie polskiej migracji do Norwegii. Agnieszka Golczyńska-Grondas Underprivileged children in the social space of impunity: The example of the children’s residential care system in the Polish People’s Republic .................................... 103 Dzieci ze środowisk defaworyzowanych w społecznej przestrzeni bezkarności: Na przykładzie systemu opieki całkowitej w Polskiej Rzeczpospolitej Ludowej. Maria Woźniak Sexuality education in Polish schools ........ 121 Edukacja seksualna w praktyce polskich szkół. Haridhan Goswami Socio-demographic factors and participation of the European youth: a multilevel analysis ......... 137 Społeczno-ekonomiczne czynniki partycypacji młodzieży europejskiej: Analiza wielopoziomowa. BOOK Review Warner J. [2015], The Emotional Politics of Social Work and Child Protection, Bristol: Policy Press – rev. Magdalena Rek-Woźniak .................. 157