Przekładnie ślimakowe
Przekładnie ślimakowe swoją popularność wśród projektantów zawdzięczają zwartości, dużemu przełożeniu na jednym stopniu, cichobieżności, płynnemu przenoszeniu napędu i względnie dużej trwałości w porównaniu do innych przekładni zębatych. Dodatkową zaletą jest to, że mogą pełnić jednocześnie rolę hamulca w ruchu nawrotnym, przekazując ruch tylko w jedną stronę. Wszystkie te zalety odnoszą się do przekładni ślimakowych pracujących jako reduktory.
Jest to unikatowa książka na rynku, traktująca o tego rodzaju przekładniach. Stanowi doskonałe uzupełnienie i uaktualnienie wiedzy przedstawionej w książce Z. Kornbergera, jeszcze z 1978 r. i wydanej przez Wydawnictwa Naukowo-Techniczne. Zawiera bowiem najnowsze osiągnięcia w dziedzinie przekładni zębatych, w tym w szczególności dotyczące przekładni ślimakowych.
Książka dotyczy m.in. następujących zagadnień:
• rozkładów obciążeń w zazębieniach ślimakowych,
• metod numerycznych w odwzorowaniach geometrycznych konstrukcji,
• barier wytrzymałościowych i eksploatacyjnych przekładni ślimakowych,
• teorii smarowania w zazębieniach ślimakowych,
• stanu i perspektyw rozwoju przekładni ślimakowych.
Książka podzielona jest na 3 główne części:
część I zawiera rozważania związane z poszukiwaniem rozkładu obciążenia w zazębieniach ślimakowych. Dotyczą one w dużej mierze przekładni zębatych o zębach prostych i skośnych. Jest to część teoretyczna, opierająca się na teorii płyt;
część II dotyczy projektowania przekładni ślimakowych. Omówione są w niej też bariery związane z podanymi zależnościami, a także z uwarunkowaniami eksploatacyjnymi. Stanowi ona wytyczne dla projektantów i konstruktorów przekładni ślimakowych;
część III zawiera teorię i praktykę eksploatacji przekładni ślimakowych. Zamieszczono w niej podstawy wiedzy o zjawiskach związanych z powstawaniem i utrzymywaniem się warstwy smarnej (filmu olejowego) w zazębieniu ślimakowym. Podano zasady doboru środków smarnych i ich ilości, a także sposobów smarowania.
Książkę kierujemy do studentów wydziałów mechanicznych, inżynierów konstruktorów, eksploatatorów przekładni zębatych, pracowników naukowych i osób zajmujących się napędami.
Książka stanowi pierwsze od ponad pół wieku w kraju tak obszerne ujęcie problematyki przekładni ślimakowych. Zawiera całkowicie nowe ujęcie wiedzy o przekładniach ślimakowych w stosunku do książki Z. Kornbergera z 1978 r. Zaletą tej publikacji jest zwieńczenie dotychczasowych prac dotyczących przekładni ślimakowych wiodącego od wielu dziesięcioleci w kraju ośrodka łódzkiego, mogącego w dodatku korzystać ze wsparcia, również należących do najsilniejszych w kraju, zespołów licznych specjalistów od inżynierii materiałowej czy tribologii. (…) Praca wartościowa i potrzebna. Dotyczy aktualnej problematyki i została wykonana na dobrym poziomie merytorycznym.
prof. dr hab. inż. Marian Szczerek,
Uniwersytet Technologiczno-Humanistyczny im. Kazimierza Pułaskiego w Radomiu