Informacja o cookies
Strona ksiegarnia.pwn.pl korzysta z plików cookies w celu dostarczenia Ci oferty jak najlepiej dopasowanej do Twoich oczekiwań i preferencji, jak również w celach marketingowych i analitycznych. Nasi partnerzy również mogą używać ciasteczek do profilowania i dopasowywania do Ciebie pokazywanych treści na naszych stronach oraz w reklamach. Poprzez kontynuowanie wizyty na naszej stronie wyrażasz zgodę na użycie tych ciasteczek. Więcej informacji, w tym o możliwości zmiany ustawień cookies, znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.
MENU

PayPo -10 zł

Prześwity W stronę światła, w stronę mroku(Twarda)

Transformacja przestrzeni i inne metody modelowania procesów percepcyjnych w malarstwie

5.00  [ 1 ocena ]
 Sprawdź recenzje
Rozwiń szczegóły »
Cena detaliczna: 49,00 zł
38,22
Cena zawiera podatek VAT.
Oszczędzasz 10,78 zł
Stan magazynowy: Duża ilość
Zarezerwuj i odbierz w księgarni stacjonarnej PWN
Dodaj do schowka
Wysyłka: 48h
Dostawa
Produkt posiadamy w magazynie i wyślemy go w ciągu 24 godzin w dni robocze.

Uwaga! Całkowity czas oczekiwania na zamówienie = czas wysyłki podany na stronie każdego produktu + dostawa przez przewoźnika. 
Podane terminy dotyczą dni roboczych (poniedziałek-piątek,
z wyłączeniem dni wolnych od pracy).
Dostawa i płatność
Cennik dostaw
- Paczki dostarczamy wyłącznie na terenie Polski.
- Od 250 zł dostawa GRATIS!
- Dla zamówień o wartości powyżej 500 zł wyłącznie płatność elektroniczna.
- Zamówienia z minimum jedną książką Wydawnictwa Naukowego PWN, PZWL lub WNT wysyłamy taniej (nie dotyczy pakietów).

Płatność elektroniczna
dla zamówień
PWN/PZWL/WNT
- ORLEN Paczka
8,50 zł
7,50 zł
- Odbiór w Punktach Poczta, Żabka, Orlen, Ruch
8,50 zł
7,50 zł
Kurier pocztowy
12,50 zł
11,50 zł
- InPost Paczkomaty 24/7
12,50 zł
11,50 zł
- Kurier
13,50 zł
12,50 zł

Płatność za pobraniem
dla zamówień
PWN/PZWL/WNT
- Odbiór w Punktach Poczta, Żabka, Orlen, Ruch
11,50 zł
10,50 zł
- Kurier pocztowy
15,50 zł
14,50 zł
- Kurier
16,50 zł
15,50 zł
Tańsza dostawa z tytułami PWN
Słowa kluczowe: artysta malarstwo obraz

Prześwity W stronę światła, w stronę mroku

Praca ta jest ukazaniem oraz usystematyzowaniem drogi, jaką przeszłam od pierwszych (czysto intuicyjnych) impresji malarskich, poprzez formy plastyczne będące wynikiem oswajania i transponowania emocji na obrazy, aż po świadomą transformację malarskiej przestrzeni – uwidaczniającą wewnętrzną potrzebę wniknięcia w tkankę obrazu i zjednoczenia z malarską materią. Dokonuję w niej szerokiej eksploracji malarskiego medium – wnioskując, że świadoma transformacja malarskiej przestrzeni jest w stanie kształtować procesy percepcyjne oraz ma decydujący wpływ na jakość i rodzaj generowanych emocji. Ukazuję również bezpośredni związek pomiędzy transformacją struktury i przestrzeni obrazu, a jego emocjonalnym odbiorem – przede wszystkim dzięki doświadczeniu na poziomie zmysłowym – poprzez wzrok i dotyk. Rozważam różne możliwości dekonstrukcji przestrzeni, prowadzącej do maksymalnej transformacji w jej percepcji (nie zatrzymującej się wyłącznie na zewnętrznej tkance obrazu) pozwalającej na dotarcie do najgłębszych – nawet tych najmroczniejszych – obszarów podświadomości. Szukam odpowiedzi na pytanie, dlaczego mrok jest dla artystów tak pociągający, chociaż bywa niebezpieczny oraz czy twórczość staje się jedynym – choć nie zawsze skutecznym – sposobem na jego oswojenie. W tym kontekście przywołuję twórców – zarówno z dziedziny malarstwa, jak i fotografii, literatury czy filmu – dla których ucieczka w mrok stanowi metaforę lęku, wewnętrznego niepokoju, czy zgubnego pożądania. Stawiam również tezę, że tworzenie jest swoistym rodzajem mechanizmu obronnego i podkreślam wielką wagę bezpośredniego działania ekspresji ukierunkowanej na realność przeżycia – traktującej obraz jako „zapis” wewnętrznej przestrzeni. Wykazuję, że ekspresja twórcza od zawsze była dla mnie zarówno mechanizmem obronnym, jak i jedynym sposobem na oswojenie wewnętrznego mroku, co (paradoksalnie) umożliwiło mi zrozumienie istoty światła, które współistnieje i przeplata się z mrokiem w obopólnej zależności. (…) Uwaga widza w potencjale takiej wyobraźni, takiej symulacji podróży w głąb, pomiędzy szczeliny, warstwy otchłani i mroku, gdy światło przywodzi na myśl właśnie te odwieczne zmagania przepełnione symboliką. Balansu życia i śmierci, skrytości w szczelinie i zguby w bezmiarze otchłani. Poznanie i doznanie projekcji myśli, ale i mrocznych tajemnic świata fantazji. Złożonej struktury, metafory, a nawet archetypu miejsca. W konfrontacji ze snem przed świtem, gdy ciężar ciemności przygniata, a… budzik nie dzwoni. prof. dr hab. Andrzej Banachowicz (z recenzji) (…) Artystka rozszerza swoje inspiracje naturą prześwitów o aspekt psychologiczny, sensualny, stanowiący element Freudowskiej psychoanalizy. Autorska koncepcja prześwitów ma cechy powtarzalności, jest to podobny do spirali proces zagłębiania się we własne emocje (…). Jest to też próba redefinicji własnych przeżyć i włączenie ich w obieg materii malarskiej. Powtarzający się w Jej pracach motyw zasnutego całunem struktur linearnych domu to synonim bezpowrotnie utraconego ciepła, bezpieczeństwa, beztroski. Zamglone światła w oknach, zarysy dachów to symbole odchodzącego świata, który przekroczył granice rzeczywistości, kierując się w inny, metafizyczny wymiar. prof. dr hab. Tomasz Chudzik (z recenzji)

Uwaga widza w potencjale takiej wyobraźni, takiej symulacji podróży w głąb, pomiędzy szczeliny, warstwy otchłani i mroku, gdy światło przywodzi na myśl właśnie te odwieczne zmagania przepełnione symboliką. Balansu życia i śmierci, skrytości w szczelinie i zguby w bezmiarze otchłani. Poznanie i doznanie projekcji myśli, ale i mrocznych tajemnic świata fantazji. Złożonej struktury, metafory, a nawet archetypu miejsca. W konfrontacji ze snem przed świtem, gdy ciężar ciemności przygniata, a… budzik nie dzwoni.
Prof. dr hab. Andrzej Banachowicz ,
Artystka rozszerza swoje inspiracje naturą prześwitów o aspekt psychologiczny, sensualny, stanowiący element Freudowskiej psychoanalizy. Autorska koncepcja prześwitów ma cechy powtarzalności, jest to podobny do spirali proces zagłębiania się we własne emocje (…). Jest to też próba redefinicji własnych przeżyć i włączenie ich w obieg materii malarskiej. Powtarzający się w Jej pracach motyw zasnutego całunem struktur linearnych domu to synonim bezpowrotnie utraconego ciepła, bezpieczeństwa, beztroski. Zamglone światła w oknach, zarysy dachów to symbole odchodzącego świata, który przekroczył granice rzeczywistości, kierując się w inny, metafizyczny wymiar.  
Prof. dr hab. Tomasz Chudzik ,
  • Sposób dostarczenia produktu fizycznego
    Sposoby i terminy dostawy:
    • Odbiór osobisty w księgarni PWN - dostawa do 3 dni robocze
    • InPost Paczkomaty 24/7 - dostawa 1 dzień roboczy
    • Kurier - dostawa do 2 dni roboczych
    • Poczta Polska (kurier pocztowy oraz odbiór osobisty w Punktach Poczta, Żabka, Orlen, Ruch) - dostawa do 2 dni roboczych
    • ORLEN Paczka - dostawa do 2 dni roboczych
    Ważne informacje o wysyłce:
    • Nie wysyłamy paczek poza granice Polski.
    • Dostawa do części Paczkomatów InPost oraz opcja odbioru osobistego w księgarniach PWN jest realizowana po uprzednim opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem.
    • Całkowity czas oczekiwania na paczkę = termin wysyłki + dostawa wybranym przewoźnikiem.
    • Podane terminy dotyczą wyłącznie dni roboczych (od poniedziałku do piątku, z wyłączeniem dni wolnych od pracy).
NAZWA I FORMAT
OPIS
ROZMIAR

Czerniawska Małgorzata

Małgorzata Czerniawska doktor w dziedzinie sztuki (doktorat pt. Prześwity – w stronę światła, w stronę mroku. Transformacja przestrzeni i inne metody modelowania procesów percepcyjnych w malarstwie obroniła w 2021 roku). Absolwentka Państwowej Wyższej Szkoły Sztuk Plastycznych (od stycznia 2021 roku Uniwersytet Artystyczny im. Magdaleny Abakanowicz w Poznaniu). W 1987 roku uzyskała dyplom w zakresie pedagogiki pod kierunkiem dr Jolanty Dąbkowskiej-Zydroń (Arteterapia), a od 1989 roku posiada dyplom w dziedzinie malarstwa, w pracowni doc. Jerzego Kałuckiego. Uprawia malarstwo sztalugowe, ścienne, komponuje wnętrza. Od wielu lat rozwija i pogłębia reliefowe przestrzenie z cyklu Prześwity. Pedagog w Instytucie Architektury i Urbanistyki Uniwersytetu Zielonogórskiego, gdzie prowadzi autorską pracownię sztuk plastycznych w dziedzinie kreowania obrazu. Jej najważniejszą publikacją jest monografia Małgorzata Czerniawska – wybrane obrazy oraz realizacje malarskie w architekturze (2019, Zielona Góra).

Swoje obrazy prezentowała m.in. na wystawach:

  • DREI ART GALERIE, Stuttgart 1989
  • GALERIA MIEJSKA, Beeskow 1994
  • BWA, Zielona Góra 1994
  • MUZEUM PIERWSZYCH PIASTOW na Lednicy 1995
  • GALERIA KUBUS, Hanower 1999
  • ARSENAŁ, Poznań 2000
  • XX Festiwal Polskiego Malarstwa Współczesnego „CONFIGURACJA”, Szczecin 2004
  • III BIENNALE SZTUKI „Obraz Środowiska” Galeria Sztuki Współczesnej PROFIL, Poznań 2007
  • XXII Festiwal Polskiego Malarstwa Współczesnego, Szczecin 2008
  • CONCOURS INTERNATIONAL d’ART, Monte Carlo 2010
  • V BIENNALE SZTUKI „Ślad Istnienia”, Galeria Sztuki Współczesnej PROFIL, Poznań 2012
  • VII Międzynarodowe Biennale Malarstwa i Tkaniny Unikatowej „Barwy i Faktury”, Gdynia 2013 – GRAND PRIX
  • „EKO MATERIA” MUZEUM NARODOWE w Gdańsku, 2017
  • VIII BIENNALE SZTUKI „85 – Kontynuacja” Galeria Sztuki Współczesnej PROFIL, Poznań 2018
  • GALERIA DUŻA SCENA UAP „Prześwity – w stronę światła, w stronę mroku”, Poznań 2021
  • STARY BROWAR „Jazzowa Trzynastka” wystawa towarzysząca XIII POZNAŃ OLD JAZZ FESTIVAL, Poznań 2021
  • GALERIA REKTORSKA Akademii Sztuki w Szczecinie „Prześwity – w stronę światła, w stronę mroku”, Szczecin 2021

Przeczytaj fragment

W stronę Xenopolis

Najobszerniejszy jak dotąd wybór twórczości eseistycznej Krzysztofa Czyżewskiego ? praktyka idei, pisarza, tłumacza, redaktora, reżysera ? umiejscawia Europę Środkową w samym środku najważniejszych dla współczesnego świata pytań i ...

Mroki

Mroków Jarosława Borszewicza nie można jednoznacznie sklasyfikować. Możemy ten utwór nazwać prozą literacką, tomikiem poezji czy wreszcie powieścią o mrocznej fabule… Ale chyba nie ma potrzeby szeregować tej książki, ponieważ ta niezwykła forma lite...

Pogodzeni z mrokiem Kaci Hadesa

NAJSILNIEJSZA MIŁOŚĆ MOŻE SIĘ ZRODZIĆ Z NAJGŁĘBSZEJ NIENAWIŚCI...Urodzili się, by zasiąść na przeciwległych tronach. Mieli odnieść sukces i nigdy nie upaść...Tanner Ayers jest dziedzicem teksańskiego Ku Klux Klanu. Od narodzin był kar...

Mroki Kopenhagi Tom 2 Cięcie

Wstrząsająca opowieść o złudzeniach, zemście i bliznach na sercu.Dziennikarka Heloise Kaldan pracuje nad artykułem o żołnierzach dotkniętych zespołem stresu pourazowego. Jednocześnie zmaga się z niespodziewanym wydarzeniem w życiu prywatnym. W ty...

Mrok przed świtem

Kontynuacja „Nie ma światła w ciemności” – miłosnej historii pełnej namiętności i mrokuIch miłość została wystawiona na tyle prób, że ta może być ostatnią. Uwięzioną i dręczoną Blake trzymają przy życiu tylko wspomnienia ...

Wojna Światła i Ciemności

Poznaj uniwersum złożone z siedmiu magicznych krain, z których każda skrywa swój unikalny czar. Jednak przed wiekami przejścia pomiędzy nimi zostały pozamykane, a ich mieszkańcy stopniowo zapomnieli o swoich sąsiadach.Pewnego ...

Cywilizacja światła

Jest to książka poświęcona przede wszystkim pozytywnym, konstruktywnym aspektom dokonujących się na Ziemi przemian. Nie powiela ona jednak wiążących się z tym wątków zawartych we wcześniejszych książkach. Najważniejsze w niej są: informacje na t...

Utracony świat Wyjście z mroku. Część 1

Wyobraź sobie, że świat, w którym żyjesz, który znasz, bezpowrotnie znika z powierzchni ziemi. Wszystko, co do tej pory było ci bliskie, stało się jedynie opowieścią spisaną na kartkach papieru, przekazywaną z pokolenia na pokolenie.

W stronę Ochrydy

Jezioro Ochrydzkie i Prespę łączą w głębi podziemne rzeki, ale na powierzchni dzielą je między siebie trzy kraje: Macedonia, Albania i Grecja. Taka jest też historia regionu – pełna wewnętrznych związków i zewnętrznych pęknięć. To stąd poc...

Recenzje

Nikt nie dodał jeszcze recenzji. Bądź pierwszy!