Rusycystyczne Studia Literaturoznawcze. T. 25 - 02 "Psalmem cichym, nowym". "Psalmy Dawidowe" Tarasa Szewczenki a przyswajanie liryki "Psałterza" w narodowej literaturze pięknej (w dwusetną rocznicę urodzin Ukraińskiego Wieszcza)
Kolejny 25 tom Rusycystycznych Studiów Literaturoznawczych, podobnie jak tomy poprzednie, nie jest publikacja monotematyczną. Prezentuje on możliwie szerokie spojrzenie na kulturę Słowian Wschodnich. W prezentowanym tomie znalazły się tradycyjnie już nie tylko teksty badaczy związanych z Uniwersytetem Śląskim, ale także, co jest dla nas powodem do dumy, uznanych badaczy z innych ośrodków a także młodych przedstawicieli nauki. Autorzy prezentowanych w tomie tekstów przybliżyli najnowszą dramaturgię, i prozę rosyjską. Znalazły w nim swoje miejsce również teksty poświęcone literaturze starszej: Srebrnemu wiekowi i Oświeceniu. Zamieszczono w nim również tekst o literaturze ukraińskiej. W tomie, zgodnie z zapoczątkowana w poprzednim numerze tradycją, umieszczono również recenzje. Tom jest więc adresowany do szerokiego grona odbiorców: rusycystów, badaczy literatur wschodniosłowiańskich, teatrologów i wszystkich miłośników literatury.
- Kategorie:
- Redakcja: Halina Mazurek, Jadwiga Gracla
- Język wydania: rosyjski,polski
- ISSN: 2353-9674
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Spis treści Słowo wstępne (W imieniu Redakcji Jadwiga Gracla) / 9 Magdalena Dąbrowska: Zapomniane karty z dziejów rosyjskich czasopism dla kobiet początku XIX wieku (wokół inicjatyw wydawniczych Michaiła Makarowa i Piotra Szalikowa) / 11 Iryna Betko: „Psalmem cichym, nowym”. Psalmy Dawidowe Tarasa Szewczenki a przyswajanie liryki Psałterza w narodowej literaturze pięknej (w dwusetną rocznicę urodzin Ukraińskiego Wieszcza) / 23 Инна Панек: Трансцендентная «женственность» Валерня Брюсова и ее демонический эротизм / 39 Nel Bielniak: O cygańskiej duszy, czyli artyści w opowiadaniach Aleksandra Kuprina / 51 Patryk Witczak: Zagadnienie życia i śmierci w powieści Sanin Michaiła Arcybaszewa / 64 Marta Niedziela-Janik: Miłość — nienawiść — erotyzm. O postaciach kobiet w prozie Niny Sadur / 73 Aleksandra Zywert: „Rosja śniegiem stoi”. Motyw śniegu/lodu w twórczości Władimira Sorokina / 86 Weronika Biegluk-Leś: Przeciw entropii. Saszy Sokołowa gry z czasem / 96 Paulina Charko-Klekot: Iwan Wyrypajew i melodia tekstu dramatycznego / 118 Katarzyna Roman-Rawska: Społeczny pesymizm w prozie Romana Sienczina / 131 Jadwiga Gracla: Przygody z klasyką? Rewizor Mikołaja Gogola w interpretacji Łukasza Czuja / 144 Varia Recenzja: Eulalia Papla: Poeci wobec muzyki. Kraków 2014, ss. 190 (Halina Mazurek) / 153 Noty o autorach / 157